keresés

2017. december 12., kedd

A Facebook marketing hódításai

A Facebook már 2004 óta arat elsöprő sikert a közösségi oldalak terén, napi szinten bővül a felhasználói köre. És ahogy bővül ez a kör, úgy bővül a marketing is egyre újabb és újabb ötletekkel. A népszerű közösségi oldal legnagyobb bevételi forrása a hirdetésekből származik, amit folyamatosan igyekeznek fejleszteni a felhasználók és a vállalatok érdekében.
 
Facebook Marketing

A Facebook elterjedése a különböző kisebb-nagyobb cégeknek lehetőséget adott egy új marketingre, egy új arculat kialakítására a Facebook Business segítségével,ami nem felhasználókra, hanem mint ügyfelekre tekint, minden korosztály tekintetében. Ezt hirdeti az egyszerű mottó is: " A Facebook minden üzleti célhoz kínál egy üzleti eszközt.". Ehhez már nem csak az oldalon kapunk segítséget, különböző tanfolyamok, könyvek, illetve nagyobb egyetemeken külön kurzust biztosítanak a megfelelő Facebook marketing kialakításához.
Az oldal ismerteti a legfőbb lépéseket és folyamatokat a cél elérése érdekében, amit bármelyik kisebb nagyobb cég vagy akár egy kis családi vállalkozás is igénybe vehet, ugyanis ingyen van. Ahhoz, hogy hirdetéseket posztoljon a vállalat szükség van egy üzleti fiókra, privát fiókon keresztül nem lehet hirdetni.Természetesen vannak fizetős lehetőségek, hiszen, mint korábban említettem a közösségi oldal legnagyobb pénzbevétele a hirdetésekből ered. Maga a hirdetés pedig a marketing jól bevált eszköze arra, hogy a szolgáltatást igénybe vevő, vagy a terméket megvásárlók körét folyamatosan gyarapítsa. Amióta pedig megjelent az internet és a Facebook újabb és újabb tereket hódít meg.
A hirdetéseket pedig a Facebook, folyamatosan megjeleníti a hírfolyamunkban, néha teljesen azzal az érzéssel, mintha bizonyos hirdető posztok ránk lennének szabva. De miért is?

A hirdetések mögött

Az adatlapunkon megjelenő összes információ egy-egy támpont a különböző vállalatoknak. Ezeket az adatokat a külső szolgáltató partnerek (Acxiom, Datalogix, Epsilon, Experian és a Quantium) juttatják el.Ezek az adatok szűrésre és kiszűrésre egyaránt alkalmasak. A Facebook megfelel az online hirdetési tevékenységek adatvédelmi szabályait kidolgozó egyesület a  Digitális Hirdetési Szövetség, az Európai Interaktív Digitális Hirdetési Szövetség (Magyarország ebbe tartozik) és a Kanadai Digitális Hirdetési Szövetség által létrehozott keretrendszernek.
Az alapvető elv, hogy minél többet fizet egy adott cég a hirdetésért vagy posztért, annál többször, célzottabban fog megjelenni. Így egy nagyobb tőkével rendelkező vállalat hirdetéseivel gyakrabban találkozhatunk, mint egy kisebb családi vállalkozás hirdetéseivel.
A hirdetők napi szinten tudnak riportokat készíteni az adott hirdetésről. Hányan látták vagy kattintottak rá. Ezek a statisztikai adatok fontosak hirdetés további sorsa miatt. Szüneteltessék és alakítsák át a hirdetést vagy távolítsák el végleg.

Miből áll egy hirdetés?


Amikor elkészítünk egy hirdetést, több adatot is megtudunk adni. Általában a demográfiai adatokból (nem, lakhely, kor) illetve az érdeklődési körökből szűrnek a hirdetők. De nem csak erre lehet. A különböző hangulatokat és a magatartást is választhatják akár feltételnek. Sőt, ha a cég generációs marketinggel foglalkozik, akkor akár egy konkrét generációra is szűrhet.A hirdetés készítésénél található egy kis mérő, ami mutatja, hogy mennyire tág (zöld) illetve szűk (piros) az adott reklámot látó felhasználók köre.Az a legjobb, ha középen van a mérő (sárga).
 Egy adott posztnál a cég figyelembe veszi a különböző eszközöket, amikről láthatjuk. Külön szerkesztik meg a telefonos applikációhoz a képeket, illetve külön a számítógépen vagy tableten megnyitott hirdetés képeit.A képeket egy külön Facebook alkalmazásból lehet egyfajta csomagként vásárolni. Ezek a képek mind jogtiszták. Többféle csomag van. Itt is értelemszerűen a minél többet fizetünk, annál több képet kapunk elv működik. Az alapcsomagban 6-8 kép közül választhatunk.

Terjed a hirdetés

A népszerű közösségi oldal egyre több és több területen igyekszik meghódítani a piacot, és újabb és újabb információ forrásokból szerzi meg a felhasználók érdeklődési körét. Ez pedig további problémákat szül.
A Marketplace nevezetű alkalmazás még fél éve se került be a rendszerbe, azzal a céllal, hogy meghódítsa az online vásárlás területét és kiszorítsa a különböző rivális oldalakat (ebay, wish, aliexpress), újabb területre tört be. November 8.-án megjelent az Állások fül, amin keresztül, már a Facebookon is hirdethetünk illetve kezelhetjük a toborzási folyamatokat. Az állás hirdetés kitétele ugyanazon a rendszeren működik, mint az alap hirdetéseknél, ugyanazokkal a szűrési feltételekkel.
Ahogy fentebb írtam újabb és újabb információ forrásokból szerez adatokat az oldal. Egy korábbi cikkemben már bővebben kifejtettem a telefon lehallgatós kísérlet történetét. A közösségi oldal továbbra is tagadja, hogy lehallgatná a mobilunk mikrofonját, illetve, hogy rögzíteni a beszélgetéseket.

Identitás kérdés
 
Természetesen ezeknek a folyamatoknak is megvannak a maga problémái. Hiszen nemcsak az érdeklődési körünket, a tartózkodásunkat is figyeli az oldal, ez pedig veszélyt jelenthet, azok számára, akik két identitással rendelkeznek. A Gizmodo még októberben írt arról, hogy a szexmunkások pont a tartózkodási hely figyelésével kerülnek veszélybe, hiszen a legtöbbjüknek két identitása van a Facebookon.
A normális és egy, amit a munkájuk során használnak. Több munkás került bajba, hiszen huzamosabb ideig tartózkodott az ügyfele és az Ő telefonja egy légtérben, majd a rendes "nappali" oldalán a "Kit ismerhetek" résznél el kezdtek megjelenni az ügyfelei. Mindezt úgy, hogy a rendes profiljáról az ügyfelei nem tudnak, egy beszélgetést sem indított el róla.

Diszkriminatív Facebook
   
 Másik jelentős probléma a faji alapú szűrő.2016-ban érzékelte a ProPublica azt a jelenséget, hogyha a lakásunkat kiadnánk vagy eladnánk, be állíthatjuk azokat az etnikai fajokat, vagy éppen azokat a vallási nézeteket követőket, akiknek nem szeretnénk, ha megjelenne a hirdetés. A faji alapú szűrő kérdését a mai napig nem tudták megoldani, hiába ígérték, hogy megváltoztatják ennek a szűrőnek a használatát, hiszen a közösségi oldal egyik alapelvének minősül a rasszizmus és a diszkrimináció elutasítása és az ilyen tevékenységek ellen fellépnek. Steve Satterfield -a Facebook adatvédelmi és nyilvánossági elveinek vezetője-, akkor azt nyilatkozta, hogy nem rosszindulatú tevékenységekre szánták ezt a szűrőt és nem engedik, hogy törvényes kereteket átlépjen. De honnan lehet megmondani, hogy egy adott hirdetés, ahol ilyen szűrő van beállítva diszkriminatív szándékú?
Ráadásul ütközik egy 1968-as amerikai törvénnyel, amit még Lyndon Baines Johnson alkotott. Ez a  A Fair Housing Act (egyenlő lakhatási jogokat biztosító törvény), ami már akkor illegálisnak minősítette a diszkriminációt (faji, vallási és nemi alapon) a lakóhelyek eladásánál és bérlésénél.
A mai napig az ilyen hirdetések kirakása nincs szűrve, és bárkinek az ilyen jellegű hirdetése percek alatt kikerül a közösségi oldalra a diszkriminatív szűrési feltételekkel együtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése