keresés

2017. december 6., szerda

Divatos, de praktikus? Headsetek és más VR apróságok

Mint minden befutó dolognál, a fejelsztők igyekeznek minél kényelmesebb és praktikusabb megoldást találni a VR headsetek megvalósítására. Mindezt persze stílusosan és menőn, legalább is az elgondolás szerint. Vannak érdekesebb és kevésbé izgalmas dizájnok, de egyenlőre egyik sem tűnik olyannak, ami megfelelne a kitűzött célnak: utcai viseletre. Ezen túl az irányítás és szövegbevitel javításának kérdése is ott lebeg még a virtuális és nem annyira virtuális éterben.


Persze attól még messze vagyunk, hogy az utcán rohangáljunk VR sisakkal a fejünkön, de az már egyre közelebbinek tűnik, hogy legalább valóban kényelmes legyen ezeket viselni.

Két változat, de egyik sem az igazi

Pillanatnyilag két jellemző formája van a VR felszereléseknek. Az egyik, amit oldalsó és felső szíjak rögzítenek az ember fejéhez, és egy másik, az úgy nevezett "halo" változat, ami leginkább a homlokon pihen. Akár melyik verziót is nézzük, a legfőbb probléma, hogy minden erőfeszítés ellenére, még mindig nem elég könnyűek ezek a cuccok. Néhány óra viselés után az ember az úgy nevezett "VR-face" vagyis "VR-arc" jelenséggel kell hogy szembesüljön. Mi szerint a VR szemüveg körvonala belenyomódik a bőrbe. Hosszú távon nem tesz jól az arcbőrnek. A Nonobject több érdekes megoldással állt elő a Project Air keretéin belül. Egyenlőre inkább azon dolgoznak, hogy hogy csökkentsék a terhelést, nem pedig a tényleges könnyítésen.

Laza, de jó is?

Az egyik legérdekesebb, egyszerre a legmókásabban kinéző megoldásuk egy baseball sapkát idéz. Ennek a hátterében az áll, hogy céljuk elérni, hogy kevésbé nézzék ferde szemmel, aki házon kívül is VR headsetet visel. A kepik mindenki számára ismerősek, épp emiatt kevésbé elidegenítőek a tervezők szerint. Akár hogy is legyen, minden bizonnyal lennének olyanok, akik aggódnának a szemet eltakaró sapka viselőjéért, hogy mikor meg neki valaminek.
Minden esetre kényelmi szempontból kifejezetten jó, hiszen az egész fejen oszlatja el a sújt. A legnagyobb problémát az jelenti a VR használók számára, hogy nincs beleépítve audió bemenet.

A másik igazán érdekes megoldás a "split" vagyis szétválasztó megoldás. Itt maga a szemüvegrész áll két darabból, amelyet középen egyszerűen szét lehet húzni. Ez persze felveti azt a problémát, hogy kér külön egységből kell állnia a szerkezetnek, bár ez elméletileg nem kéne, hogy túl nagy gondot jelentsen. A legújabb változatok már amúgy is szemenkénti kijelzőket használnak, nem pedig egy közöset mindkettőre.

Irányítás

A kontrollerek és egyéb eszközök elmaradhatatlan kellékei a VR felszereléseknek. Ezt is igyekeznek a gyártók és kreatívok a lehető legpraktikusabban megoldani. Egy idő után elfárad az ember, ha szorongatnia kell az irányítóeszközt, vagy ha elmerül a játékban, észre sem veszi, csak ha már repül, hogy eddig is volt valami a kezében. Ezt próbálja orvosolni az a megoldás, ami egy szövetcsíkkal a kézhez biztosítja a kontrollert. Ez abban is segítene, hogy amikor a virtuális környezet nem követeli meg, akkor ne kelljen feleslegesen szorongatni semmit, hanem egyszerűen "el lehet engedni" és késűbb újra "megfogni" ha szükséges. Ez is a realisztikusabb élményt hivatott elősegíteni.

QWERTZ avagy gépelni virtuális térben

Az egyik igen komoly problémája még a virtuális valóságnak, és az abban való tevékenységekben (legyen az játék,de főként inkább egyéb feladat), a billentyűzet kérdése. Azok számára persze kevéssé érdekes kérdés ez, akik tudnak vakon gépelni. Viszont akik rendszeresen lenéznek a billentyűzetre, azok számára jó hír, hogy a Logitech már dolgozik az ügyön. Ugyan még mindig a manuálisan használt billentyűzetnél járunk, már legalább megjelenik úgy a virtuális térben, hogy egész használhatónak tűnik. A Logitech saját gamer billentyűzetével és a hozzá tartozó htc gyártmányú "követővel" már biztosan működik a dolog. Mikor ezek össze vannak kötve a VR sisakkal, akkor egy háromdimenziós kép készül a billentyűzetről. Még a nagy közönség számára ugyan nem elérhető, a tervek szerint nem kell rá sokat várni.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése