Divatos, de praktikus? Headsetek és más VR apróságok
Mint minden befutó dolognál, a fejelsztők igyekeznek minél kényelmesebb és praktikusabb megoldást találni a VR headsetek megvalósítására. Mindezt persze stílusosan és menőn, legalább is az elgondolás szerint. Vannak érdekesebb és kevésbé izgalmas dizájnok, de egyenlőre egyik sem tűnik olyannak, ami megfelelne a kitűzött célnak: utcai viseletre. Ezen túl az irányítás és szövegbevitel javításának kérdése is ott lebeg még a virtuális és nem annyira virtuális éterben.
Persze attól még messze vagyunk, hogy az utcán rohangáljunk VR sisakkala fejünkön, de az már egyre közelebbinek tűnik, hogy legalább valóban kényelmes legyen ezeket viselni.
Két változat, de egyik sem az igazi
Pillanatnyilag két jellemző formája van a VR felszereléseknek. Az egyik, amit oldalsó és felső szíjak rögzítenek az ember fejéhez, és egy másik, az úgy nevezett "halo" változat, ami leginkább a homlokon pihen. Akár melyik verziót is nézzük, a legfőbb probléma, hogy minden erőfeszítés ellenére, még mindig nem elég könnyűek ezek a cuccok. Néhány óra viselés után az ember az úgy nevezett "VR-face" vagyis "VR-arc" jelenséggel kell hogy szembesüljön. Mi szerint a VR szemüveg körvonala belenyomódik a bőrbe. Hosszú távon nem tesz jól az arcbőrnek. A Nonobject több érdekes megoldással állt elő a Project Air keretéin belül. Egyenlőre inkább azon dolgoznak, hogy hogy csökkentsék a terhelést, nem pedig a tényleges könnyítésen.
Laza, de jó is?
Az egyik legérdekesebb, egyszerre a legmókásabban kinéző megoldásuk egy baseball sapkát idéz. Ennek a hátterében az áll, hogy céljuk elérni, hogy kevésbé nézzék ferde szemmel, aki házon kívül is VR headsetet visel. A kepik mindenki számára ismerősek, épp emiatt kevésbé elidegenítőek a tervezők szerint. Akár hogy is legyen, minden bizonnyal lennének olyanok, akik aggódnának a szemet eltakaró sapka viselőjéért, hogy mikor meg neki valaminek. Minden esetre kényelmi szempontból kifejezetten jó, hiszen az egész fejen oszlatja el a sújt. A legnagyobb problémát az jelenti a VR használók számára, hogy nincs beleépítve audió bemenet.
A másik igazán érdekes megoldás a "split" vagyis szétválasztó megoldás. Itt maga a szemüvegrész áll két darabból, amelyet középen egyszerűen szét lehet húzni. Ez persze felveti azt a problémát, hogy kér külön egységből kell állnia a szerkezetnek, bár ez elméletileg nem kéne, hogy túl nagy gondot jelentsen. A legújabb változatok már amúgy is szemenkénti kijelzőket használnak, nem pedig egy közöset mindkettőre.
Irányítás
A kontrollerek és egyéb eszközök elmaradhatatlan kellékei a VR felszereléseknek. Ezt is igyekeznek a gyártók és kreatívok a lehető legpraktikusabban megoldani. Egy idő után elfárad az ember, ha szorongatnia kell az irányítóeszközt, vagy ha elmerül a játékban, észre sem veszi, csak ha már repül, hogy eddig is volt valami a kezében. Ezt próbálja orvosolni az a megoldás, ami egy szövetcsíkkal a kézhez biztosítja a kontrollert. Ez abban is segítene, hogy amikor a virtuális környezet nem követeli meg, akkor ne kelljen feleslegesen szorongatni semmit, hanem egyszerűen "el lehet engedni" és késűbb újra "megfogni" ha szükséges. Ez is a realisztikusabb élményt hivatott elősegíteni.
QWERTZ avagy gépelni virtuális térben
Az egyik igen komoly problémája még a virtuális valóságnak, és az abban való tevékenységekben (legyen az játék,de főként inkább egyéb feladat), a billentyűzet kérdése. Azok számára persze kevéssé érdekes kérdés ez, akik tudnak vakon gépelni. Viszont akik rendszeresen lenéznek a billentyűzetre, azok számára jó hír, hogy a Logitech már dolgozik az ügyön. Ugyan még mindig a manuálisan használt billentyűzetnél járunk, már legalább megjelenik úgy a virtuális térben, hogy egész használhatónak tűnik. A Logitech saját gamer billentyűzetével és a hozzá tartozó htc gyártmányú "követővel" már biztosan működik a dolog. Mikor ezek össze vannak kötve a VR sisakkal, akkor egy háromdimenziós kép készül a billentyűzetről. Még a nagy közönség számára ugyan nem elérhető, a tervek szerint nem kell rá sokat várni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése