Putyin, trollok, IRA II.
(A cikk folytatása)
A hadsereg felépítése twitteren
A Twitter egy külön hadszíntér. A trollhadsereg legalsó szintjét a bárányok alkotják, a második szintet a kutyák és a legfelsőn pedig a pásztorok találhatóak. A bárányok a trollhadsereg alapja, amelyek automatizált fiókok. Feladatuk a az üzenetek erősítése, a tömeg illúziójának keltése az egyes vélemények mögött. Az ilyen bot-accountokat a Twitter tűzzel-vassal irtja, a trollgyár pedig folyamatosan újakat generál. A második szinten a pásztorkutyák vannak, ezeket a fiókokat már valódi emberek kezelik, és célzottan egyes cikkek terjesztése a feladatuk, minél személyesebb kommentekkel ellátva. A hierarchia élén pedig a pásztorok állnak, akik annyira hitelesnek látszanak, hogy tömegeket vonzanak maguk köré hamis és uszító véleményükkel.
Élet az IRA-n belül
Az Internet Research Agency épületében dolgozóknak rendkívül intenzív és szigorú feltételek mellett kell dolgozniuk. Be van kamerázva az egész hely, naplózzák az online tevékenységet, tilos a spanokkal beszélni, amire a megfeszített tempó miatt nincs is idejük. A késést nem tűrik, percenként 500 rubel mínuszt jelent kb. 2300 forint kiesés. A kezdőket politikailag semleges, de egyébként megosztó témákon edzik, mint például a vegetarianizmus, aztán rögtön dobják is őket a mély vízbe. Egy posztot általában háromfős csoportokban támadnak meg, előre leosztott szerepekkel: az egyik szöveges hozzászólásokkal igyekszik a témát eltéríteni, egy másik képekkel, míg a harmadik a linkekkel támogatja. A hozzászólásokra érkezett lájkok, megosztások száma később az adott troll havi bónuszát is befolyásolja. A trollgyáron belül külön részleg foglalkozik az álhíroldalak készítésével, amiknek a cikkeit aztán a propagandisták terjesztik, sőt, van videós stáb is, ami YouTube-videókat gyárt a propaganda támogatására.
Van új a Nap alatt?
Csak az oroszoknál létezik trollhadsereg? Kínában százezres nagyságrendűre becsülik az ilyesmit (plusz online cenzúrával) foglalkozó állami hivatalnokok számát, akik évi félmilliárd közösségimédiás poszttal és kommenttel igyekeznek a közvéleményt befolyásolni. Amerikában a hadsereg 2,6 millió dollárért fejlesztett trollkodássegítő szoftvert, amivel kényelmesen lehet egyszerre több tucat online személyiség nevében posztolni, és 200 millió dollárt költöttek 2010 óta ilyen online akciókra, főleg a Közel-Keletet célozva Amerika-barát üzenetekkel. Alkalmaznak még állami trollokat a propaganda szolgálatában az izraeliek, a törökök, az ukránok, a britek, az észak- és dél-koreaiak is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése