keresés

2017. december 2., szombat

Mi is az Amazon?


Az előző hónapokban megismerhettük az Amazon különböző oldalait. Írhatunk róla úgy, mint innovatív megoldások felfedezője vagy nagy-testvérként, aki figyeli az internetes forgalmat, esetleg elképzelhetjük ahogy harpagon-i módon ül a kincsesládáján és vádiratokat dobál a közelbe merészkedőkre vagy akár rabszolgahajcsárként, kegyetlenül dolgoztatja embereit.

Az Amazont 1994-ben alapította Jeff Bezos Cadabra.com néven. Kezdetben online könyváruház volt, majd a kínálatát folyamatosan bővítette CD, DVD-kkel, ezután jöhettek a számítógépes programok és játékok, elektromos berendezések, ruhaneműk és ételek. Napjaink egyik, ha nem a legnagyobb internetes áruháza és részvényese. Tulajdonában van az IMDb, az Alexa.com, az Audible, a Twitch Interactive és az A9.com. Leghíresebb terméke az Amazon Kindle és annak változatai, amikkel forradalmasította az E-book olvasók és tartalmaik elterjedését. 

Az Amazon és a WFM


Az Amazon eddigi tevékenységével ellentétben, kezd a fizikai térben jelenlévő boltok felé is nyitni. Ilyen például az AmazonGo amiről lentebb írok részletesen. Hatalmas meglepetést okozott, amikor felvásárolta az organikus élelmiszerek árusításáról elhíresült Whole Foods Market nevű élelmiszerláncot és a fogyasztói árakat - az első napon - 43%-kal csökkentette. Ezzel egy hatalmas új felvevőpiacot szerzett magának akik korábban a bolt közelébe se mentek volna. Ezzel együtt egy új bázist is szerzett a Big Data tevékenységéhez és vásárlók újabb százezreiről gyűjthet adatokat és építheti be későbbi stratégiáiba. A hasonlóan széleskörű termékpalettát kínáló Wal-Mart pedig hatalmas előre be-nem tervezett kiadásokra kényszerül, ha meg akarja próbálni tartani a lépést az új belépővel.


Az Amazon Go kezdetei


Talán álmainkban vagy tudományos-fantasztikus képzelgéseinkben láthattunk olyat, amilyen ötletet akar megvalósítani kedvenc cégóriásunk. Terve az, hogy egy olyan boltot hozzon létre, ahol a boltba történő belépéssel egyidőben beszkennelhetjük a mobilunk kijelzőjét és további teendőnk nincs. 
Mindenhol érzékelők és mesterséges intelligencia figyeli, hogy mit csinálunk, mit veszünk le a polcról vagy éppen mit tettünk vissza, kilépéskor pedig automatikusan összegez és levonja a számlánkról a pénzt.
Ez merőben változtatja meg a technika szerepét a mindennapi bevásárlásban. Eddig a legmerészebbek létrehozták az önkiszolgáló kasszákat és a mobillal fizetés lehetőségeit, de ezek is már részben felváltották a hagyományos áruházi pozíciókat, egy ekkora váltással pedig az áruházi munkák 80-90%-a feleslegessé válik. Számtalan kérdés merül fel, és ezek jelenleg is megválaszolásra várnak. Egy részük magától az Amazontól, egy másik részükre pedig a rendszer éles működése fogja megadni a választ. 
Valóban ilyen egyszerűen és problémamentesen fogja tudni használni a rendszert az idős nénike is? Ki tudják védeni a valós hibákat és érvénytelen levonásokat, meghibásodott érzékelőket? De a legfontosabb : fel vagyunk készülve ekkora váltásra, beválthatja egyáltalán a hozzá fűzött reményeket?


Csalás és áldozatok


Az Európai Bíróság törvénytelennek ítélte meg a Amazon számára Luxemburg által biztosított adókedvezményeket, mert sérti az Európai Unió versenypolitikával kapcsolatos szabályozásait, így 2017-ben 250 millió euró visszafizetésére ítélte. Az összeg két okból ilyen kirívó, egyrészt elrettentő példa, ahogy az Apple tavalyi 13 milliárdos bírsága is - amit nem kezdett el kifizetni a mai napig - , másrészt pedig a megállapodás az Amazon és Luxemburg között 2003-tól van érvényben, 2011-ben pedig megújították. 
A szabálytalanságok érintik az általuk megbízott cégeket is. A csomagok kiszállítását végző SEP Logistics alkalmazottjainak bére nem éri el a minimálbért és ebből a fizetésükből kell még az autók biztosítási-, bérleti, és üzemanyagköltségét is állniuk. Ezen felül pedig súlyos bírságokkal sújtják őket a nem megfelelő időben történő érkezéskor. Az ügyben az Amazon vizsgálatot indított és a szállítócég ígéretet tett a bírságok visszafizetésére.

Jogi ügyek


Az Amazon kezdeti szótárában is szerepelt már a pereskedés, és ez úgy tűnik pályafutása alatt végig elkíséri. A vádlottak padja mindkét oldalán megfordult már, de ennek ellenére nem retten vissza az újabb ügyektől. Már a megalakuláskor rögtön gondja akadt a névvel, amit egy akkor neves feminista könyvesbolt birtokolt, majd később pedig a szlogent, miszerint ők a világ legnagyobb könyvesboltja támadta meg az akkori legnagyobb rivális a Barnes and Noble, arra hivatkozva hogy csak a virtuális térben léteznek. Bár ahogy a legtöbbször, az Amazon nyert a perekben azóta kétszer is átgondolja a szavak használatát és ezt a módszert követve ő is elindított pár bírósági ügyet.
Újítások terén is jelentős módszerek fűződnek a nevéhez. Nem sokkal a kezdés után sikerült levédetnie, az egy-kattintásos vasárlást 1-Click néven, így az online shopping egyik alapvető módszerét szerezte meg több mint egy évtizedre. Legújabb találmánya pedig  Physical Store Online Shopping Control névre hallgat. Ezzel figyelni tudja a bolt wifijére csatlakoztatott eszközök adatforgalmát, meglátogatott oldalakat, blokkolni tudna egyes szolgáltatásokat vagy akár ajánlásokat tehetne a telefontulajoknak : "A 7-es sorban akciós a kutyasampon csak 10 percig".



Bizonyára mindenkinek meg van a véleménye az online élet eme nagyhatalmáról, azonban vannak érdemei amit nem vitathatunk el. Az alapító és a vezetői gárda hatalmas érzékkel tud belenyúlni a már meglévőekbe vagy létrehozni új termékeket és szolgáltatásokat, kihozni belőlük azt amitől értékesek lesznek, használatuk könnyen beépíthető a mindennapokba vagy azoknak a megkönnyítésére. Szerintem ebben rejlik az Amazon sikerszériája és valóban úgy tűnik Midász király legendája nyomán, minden amire ráteszi a kezét arannyá válik.


Források:







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése