
Mozifilmek sikerei
2018-ban a mozifilmek világszerte több mint 41 milliárd dolláros bevételt hoztak. Az észak-amerikai bevételek is rekordmennyiségűek voltak, a nézők közel 12 milliárd dollár értékben váltottak jegyet mozifilmekre.

Ez a gondolat találkozott az újfajta történetmesélési módszerrel, amelyet ma filmes univerzumnak hívunk, a vége pedig a 2018-as box office lista lett.
Sokan úgy gondolták, hogy a streaming szolgáltatók miatt az emberek már szívesebben tévéznek otthon, minthogy eljárjanak moziba. Végül nem lett igazuk, a bevételek szárnyaltak, a jegyeladás 1,23 milliárd eladott jegyről visszakapaszkodott majd 1,3 milliárdra.
Ehhez viszont arra volt szükség, hogy a stúdiók elárasszák a mozikat szuperhős filmekkel, franchise-okkal, folytatásokkal. Emellett Amerikában kitaláltak valami újat, amely akár fel is válthatta volna a hagyományos mozijegyrendszert.
A világ legnagyobb filmes piaca Észak-Amerika, ezért a világon meghatározó amerikai filmgyártás elsősorban sokáig oda termelte a filmeket, és ezek jutottak el hozzánk is. A helyzet annyiban változott, hogy az ázsiai piac is egyre jelentősebbé kezd válni.
A magyar piac jelentéktelenül kicsi, de 2018-ban a magyar mozik is 20.1 milliárd forintos jegyeladási bevételt hoztak.

Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a feliratkozók egy mozijegy áráért akár 30 filmet is megnézhettek. Az amerikai filmes szaksajtó úgy gondolja, hogy ez nagyban hozzájárult a jegyeladások emelkedéséhez 2018-ban.
Ez az üzleti modell azonban már a kezdetektől fogva fenntarthatatlan volt, mivel a cégnek ráfizetést jelentett minden egyes alkalom, amikor az előfizető tényleg elment moziba. A Moviepass célja valójában egy adatbázis kiépítése volt a feliratkozó mozilátogatók adataiból, amihez később pénzért hozzáférést biztosíthat a filmforgalmazóknak.
Az egész őrület nyár végéig tartott, mivel a filmekhez való hozzáférés limitálása miatt sokan megszüntették az előfizetésüket. Két dolgot így is elértek. Egyrészt egy felmérés szerint nőtt a moziba járási kedv a feliratkozói körében, másrészt a nagyobb amerikai moziláncok már elkezdték másolni: az AMC és a Cinemark is elindította saját mozibérlet-programját.
A Netflix remek évet zárt. A Madarak a dobozban az év végén a streaming szolgáltató legnépszerűbb saját gyártású filmje lett, az első héten 45 millió felhasználó nézte meg. A mozi és a Netflix viszont nehezen összehasonlítható. A felhasználók nagy részének valószínűleg amúgy is volt már előfieztése és nem kifejezetten a filmért fizetett.
Mozi vagy streaming?
Az Amerikai Mozitulajdonosok Szövetségének 2018-as felmérése alapján azok a nézők, akik legalább kilencszer voltak moziban 2017-ben, azok nagy eséllyel rendszeres Netflix fogyasztók is. Emellett kiderült, hogy aki moziba is kevesebbet járt, az otthon is kevesebb filmet néz. E szerint Netflix, HBO GO, Amazon, Hulu ide vagy oda, akik szeretnek filmeket nézni szabadidejükben, azok egyaránt meg fogják ezt tenni a moziban és otthon is.
Így egyelőre úgy néz ki, hogy a streaming szolgáltatók még egy jó darabig nem fogják leváltani a mozikat népszerűségük ellenére sem.
A Disney részesedése 2017-ben az amerikai piacon 26 százalék volt, a második helyezett Warner 10 százalékkal és több mint egymilliárd dollárral van lemaradva mögötte.
A Warner és a DC végre képes volt életet lehelni saját szuperhős-univerzumába sokévnyi sikertelen próbálkozás után. Az Aquaman az első DC-film, aminek sikerült átlépni az egymilliárd dolláros bevételi határt világviszonylatban. Ha a Warnernek ezzel ténylegesen beindulnak a saját szuperhősös filmjei, akkor a következő évek előreláthatólag most már tényleg a Disney és a Warner csatájáról fog szólni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése