keresés

2019. május 13., hétfő

A filmipar magára talált, de milyen hatással van ez a nézőkre?


2017-ben már temették, de 2018-ban feltámadt a mozi, és a filmipar eddigi legnagyobb bevételt hozó éve lett. Ehhez arra volt szükség, hogy minden eddiginél több franchise-film, remake és folytatás jelenjen meg. A Netflix is jó évet zárt, de még nem veszélyezteti a mozit, ellenben a Disney-vel, amely lassacskán minden idők stúdiójává növi ki magát.



Mozifilmek sikerei


2018-ban a mozifilmek világszerte több mint 41 milliárd dolláros bevételt hoztak. Az észak-amerikai bevételek is rekordmennyiségűek voltak, a nézők közel 12 milliárd dollár értékben váltottak jegyet mozifilmekre.


A legtöbb bevételt hozó 20 filmből csak egy olyan volt, amely egy teljesen új forgatókönyvön alapul. Az elmúlt 20 évet nézve a legnagyobb változás az, hogy a filmstúdiók elkezdtek biztosra menni. Úgy gondolják, ha egyszer már valami sikeres volt – legyen az könyv, képregény, vagy akár egy korábbi film – akkor azt kell folytatni, vagy felújítani, mert a nézőket nagyobb számban érdeklik azok a történetek, amelyeket egyszer már megszerettek.


Ez a gondolat találkozott az újfajta történetmesélési módszerrel, amelyet ma filmes univerzumnak hívunk, a vége pedig a 2018-as box office lista lett.

Sokan úgy gondolták, hogy a streaming szolgáltatók miatt az emberek már szívesebben tévéznek otthon, minthogy eljárjanak moziba. Végül nem lett igazuk, a bevételek szárnyaltak, a jegyeladás 1,23 milliárd eladott jegyről visszakapaszkodott majd 1,3 milliárdra.

Ehhez viszont arra volt szükség, hogy a stúdiók elárasszák a mozikat szuperhős filmekkel, franchise-okkal, folytatásokkal. Emellett Amerikában kitaláltak valami újat, amely akár fel is válthatta volna a hagyományos mozijegyrendszert.

A világ legnagyobb filmes piaca Észak-Amerika, ezért a világon meghatározó amerikai filmgyártás elsősorban sokáig oda termelte a filmeket, és ezek jutottak el hozzánk is. A helyzet annyiban változott, hogy az ázsiai piac is egyre jelentősebbé kezd válni.

A magyar piac jelentéktelenül kicsi, de 2018-ban a magyar mozik is 20.1 milliárd forintos jegyeladási bevételt hoztak. 


A stúdiók 2018-ban semmit sem bíztak a véletlenre: 814 filmet mutattak be Amerikában. A jegyárak mindeközben 1995 óta évről évre egyre csak emelkednek. Talán ez volt az oka annak is, hogy 2018-ban robbanásszerű sikert aratott a tengerentúlon a Moviepass. Ez egy mozibérlet, amely havonta 10 dollárba került, és ezért az előfizető napi 1 filmet nézhet meg.


Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a feliratkozók egy mozijegy áráért akár 30 filmet is megnézhettek. Az amerikai filmes szaksajtó úgy gondolja, hogy ez nagyban hozzájárult a jegyeladások emelkedéséhez 2018-ban.

Ez az üzleti modell azonban már a kezdetektől fogva fenntarthatatlan volt, mivel a cégnek ráfizetést jelentett minden egyes alkalom, amikor az előfizető tényleg elment moziba. A Moviepass célja valójában egy adatbázis kiépítése volt a feliratkozó mozilátogatók adataiból, amihez később pénzért hozzáférést biztosíthat a filmforgalmazóknak.

Az egész őrület nyár végéig tartott, mivel a filmekhez való hozzáférés limitálása miatt sokan megszüntették az előfizetésüket. Két dolgot így is elértek. Egyrészt egy felmérés szerint nőtt a moziba járási kedv a feliratkozói körében, másrészt a nagyobb amerikai moziláncok már elkezdték másolni: az AMC és a Cinemark is elindította saját mozibérlet-programját.

A Netflix remek évet zárt. A Madarak a dobozban az év végén a streaming szolgáltató legnépszerűbb saját gyártású filmje lett, az első héten 45 millió felhasználó nézte meg. A mozi és a Netflix viszont nehezen összehasonlítható. A felhasználók nagy részének valószínűleg amúgy is volt már előfieztése és nem kifejezetten a filmért fizetett.

Mozi vagy streaming?


Az Amerikai Mozitulajdonosok Szövetségének 2018-as felmérése alapján azok a nézők, akik legalább kilencszer voltak moziban 2017-ben, azok nagy eséllyel rendszeres Netflix fogyasztók is. Emellett kiderült, hogy aki moziba is kevesebbet járt, az otthon is kevesebb filmet néz. E szerint Netflix, HBO GO, Amazon, Hulu ide vagy oda, akik szeretnek filmeket nézni szabadidejükben, azok egyaránt meg fogják ezt tenni a moziban és otthon is.

Így egyelőre úgy néz ki, hogy a streaming szolgáltatók még egy jó darabig nem fogják leváltani a mozikat népszerűségük ellenére sem. 

A Disney részesedése 2017-ben az amerikai piacon 26 százalék volt, a második helyezett Warner 10 százalékkal és több mint egymilliárd dollárral van lemaradva mögötte.

A Warner és a DC végre képes volt életet lehelni saját szuperhős-univerzumába sokévnyi sikertelen próbálkozás után. Az Aquaman az első DC-film, aminek sikerült átlépni az egymilliárd dolláros bevételi határt világviszonylatban. Ha a Warnernek ezzel ténylegesen beindulnak a saját szuperhősös filmjei, akkor a következő évek előreláthatólag most már tényleg a Disney és a Warner csatájáról fog szólni.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése