keresés

2019. május 13., hétfő

Az applikáció, ami folyamatosan fejlődik: az Instagram

Szinte nincs olyan hét, hogy a népszerű képmegosztóhoz, vagyis az Instagramhoz ne érkezzen újabb frissítés. Van, amikor ezek pozitív visszhangot kapnak, máskor viszont negatívat. Mindkét lehetőség benne van a pakliban. Hiába használom én is minden nap ezt az applikációt, mialatt a tantárgy keretein belül jobban odafigyeltem a vele kapcsolatos hírekre, még engem is értek meglepetések. Ebben a szemlecikkben az utóbbi idők főbb változtatásait szemléltetném.

Először arról ejtenék szót, ami az egésznek az alapja. Ez pedig nem más, mint az alkalmazáson belül használt algoritmus. Aki úgy Instagramozik, hogy közben a lájkok, a hozzászólások és az esetleges elérések számát is figyelemmel kíséri - utóbbira üzleti fiókkal van lehetőség -, annak feltűnhetett az utóbbi időben, hogy egyre kisebb az aktivitás a posztjait illetően. Ez azért van, mert úgy van az egész kalibrálva, hogy mindössze a követőink 10%-ához ér el az általunk megosztott tartalom - ennek igazolására egy Twitter bejegyzést is felmutat a SproutSocial.com cikke. Kiábrándító ez a helyzet, igaz?

Az Instagram egy olyan algoritmust használ, ami különböző robotok segítségével választja ki számodra azokat a tartalmakat, amiket a legjobbnak ítél. Figyelemmel kíséri, mi ragadja meg a figyelmedet, mit nézegetsz szívesen, illetve még azt is méri, hogy ezekkel mennyi időt töltesz el.

Az algoritmus működésének legnagyobb faktorai

Az alábbi három faktor a legjelentősebb abban, hogy milyen posztokat láthatsz az alkalmazáson belül: érdeklődés, idő és kapcsolatok. Az Instagram képfelismerő módszert alkalmaz arra, hogy megtudja, miről szól egy adott poszt. Ha például sok olyan képet vagy videót nézel meg, amin könyvek szerepelnek különböző kreatívabbnál kreatívabb beállításokban lefotózva, akkor az algoritmus ilyen témájú tartalmakat dob be főleg, amikor összeállítja a hírfolyamodat.
Az idő főleg abból a szempontból jelentős, hogy mikor lett közzétéve az adott kép vagy videó. Ez miatt szinte lehetetlen, hogy egy olyan tartalomba fuss bele, amit már több napja tettek közzé. Minél frissebb, annál több emberhez juthat el a posztod.
Valamint még a kapcsolatoknak is igen fontos szerepe van. Minél gyakrabban történik közted és egy másik felhasználó között valamilyen interakció - mutatkozzon meg ez lájkokban, hozzászólásokban, privát üzenetekben vagy akár megjelelölésekben -, annál gyakrabban láthatjátok egymás posztjait.

Amire igazán érdemes még odafigyelni, az az, hogy pontosan mikor posztolod ki az adott képedet vagy videódat. Mint már korábban említettem, minél frissebb egy tartalom, annál több emberhez jut el. Viszont arra vigyáznod kell, hogy ne módosíts a leírásban, a helymegjelölésben és a használt hashtagekben az első 24 órán belül, mert az hátrébb csúsztatja a képedet mások hírfolyamán.
Illetve rendkívül fontos még az is, hogy mennyire vagy aktív a követőiddel való kapcsolattartásban. Minél hamarabb válaszolsz egy hozzászólásra vagy egy privát üzenetre, az Instagram annál előrébb helyez.

Egy félresikerült próba

Ez a tavaly év végi lépés óriási visszhangot váltott ki az Instagram felhasználóiból. Mint ahogy arról a Cosmopolitan.hu is cikkezett, egy rövid időre a megszokott föntről lefelé való görgetést felváltotta a jobbra és balra való lapozás - mint ahogy idáig a sztorikban is megszokhattuk. Azonban ez nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mivel szinte mindenki fellázadt az újdonság ellen, és Twitteren fejezték ki nemtetszésüket az irányába.

Az újítás után aztán néhány nappal az alkalmazás igazgatója közleményt adott ki, melyben bocsánatot kért az emberektől. Állítása szerint csupán a véletlennek volt köszönhető, hogy ilyen sok felhasználó számára vált elérhetővé a frissítés, mivel eredetileg kisebb közönségen szerették volna letesztelni. Visszaállították a megszokott rendszert, és ennek az újításnak az ötletét elvetették.

Egy újabb teszt, amit a kanadaiak éreznek a legjobban

A népszerű alkalmazás készítői jelenleg a kanadai felhasználóik egy nagyobb részére kiterjesztve tesztelik a mostani újításukat. Eltüntették a feltöltött képek alatt az összesített lájkok számát, a videóknál pedig a megtekintésszámot. Így most azok, akik a kiválasztott területen élnek, a konkrét számok helyett csak azt látják, hogy kik azok, akik lájkolták az adott tartalmat. Természetesen, ha valakinek elég ideje és kitartása van hozzá, akkor egyszerűen összeszámolhatja még most is a posztok alatt megjelenő neveket, de azért ehhez eléggé unatkoznia kell az illetőnek.
A választás azért esett éppen az észak-amerikai ország felhasználói bázisára, mert őket nagy társadalmi és technológiai hozzáértés jellemzi. Havonta több, mint 24 millió ember használja a Facebook-család applikációit.

Ha most elkezdtél azon aggódni, hogy így hogyan fogod megtudni, a te képeidet hányan lájkolták, megnyugtatlak: a saját képeidhez tartozó eme adatot te magad még láthatod. Csupán a többiek, vagyis az "others" feliratra kellene kattintanod a posztod alatt, és máris megláthatnád a teljes számot.

A változtatás fő indokai

Az Instagram egyik szóvivője így magyarázta legutóbbi döntésüket: "Reménykedünk benne, hogy a számok priváttá tételével az emberek végre magukkal a feltöltött képekkel és videókkal fognak foglalkozni, ami így talán mélyebb, jelentéstelibb és valódibb eléréshez vezet majd." A Facebook atyja, Mark Zuckerberg pedig kijelentette, hogy "Azt szeretnénk, ha a felhasználókat kevésbé érdekelné az, hogy egy kép hány lájkot gyűjtött be, és inkább az egymással való kapcsolattartásra fókuszálnának."

Személy szerint én alapvetően jó ötletnek tartom, hogy eltüntették a lájkok számát a posztok alatt. Hiszen hány olyan esetről lehetett hallani, amikor az emberek az életüket kockáztatták csak egy jó szelfiért? Sőt, voltak olyanok is sajnos, akik ezekbe az őrült akciókba haltak bele.
És remélhetőleg azok számára is jót tenne ez az újítás, akik szorongással vagy depresszióval küzdenek. Így legalább a saját maguk másokkal való összehasonlítása nem okozna nekik több gondot, és nem bukkanna fel állandóan az a fejükben, hogy "Ő sokkal több lájkot kapott a posztjára, mint én. Mit csinálok rosszul, amiért engem annyira nem szeretnek?"
Úgy érzem, a világ egy boldogabb hely lenne, ha végre tényleg a megosztott tartalommal lennénk elfoglalva, nem pedig az elérésre vonatkozó - gyakran hamis adatokat mutató - számokkal.

További, kisebb volumenű újítások

Volt egy olyan újdonság is a frissítések között, amiről a Glamour.hu is írt; ez pedig nem más, mint a Close Friends nevezetű újítás. Annyi a lényege, hogy létrehozhatsz egy listát, amin csak az általad kiválasztott követőid szerepelnek. Aztán, ha új sztorit osztasz meg - ami legyen kép vagy videó -, akkor lehetőséged van kiválasztani, hogy csak ők láthatják, senki más. Így még a személyesebb tartalmaidat is megoszthatod a kis közönségeddel, mivel nem fogja mindenki látni. Bár arra azért még mindig vigyázni kell, hogy olyan dolgokat ne osszunk meg magunkról, amivel mások akár visszaélhetnek!

Valamint a böngészőből való privát üzenetküldést is próbálják megoldani. Ezt előreláthatólag az idei év végén tervezik bevezetni. Az AdEspresso.com-on olvastam, hogy az elmúlt időszakban egyre inkább böngészőbaráttá igyekeznek tenni a népszerű képmegosztót, és ezúttal a privát üzenetküldésre esett a fejlesztők választása. Elméletileg már tesztelés alatt van, hogy ez online is működjön, mivel eddig csak a mobil applikációban volt erre lehetőség.

Mint látható, számos újítás érkezett már igen rövid idő alatt az applikációhoz. Senki nem láthatja előre, mi lesz majd a jövőben, de remélhetőleg a felhasználók véleménye mindig prioritást fog élvezni, ha valami olyat terveznek bevezetni, ami esetleg nem nyerné el túl sok ember tetszését.

Felhasznált linkek

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése