keresés

2019. május 15., szerda

Facebook

Marketing és átverés a Facebookon - ismeretségi háló, vagy pénzszerző eszköz? Személyes veszélyek a Facebookon - nyilvánosság, kommentelés, fotók közzététele, bullying...

Mi is az a facebook?

A facebook Mark Elliot Zuckerberg által létrehozott hálózat, mely először csak egyes egyetemek hallgatói számára volt elérhető, majd amerikai gimnáziumok is csatlakozhattak, 2006 óta pedig bárki feliratkozhat. Felhasználóinak száma 2008 elején már meghaladta a 70 milliót.

Pontosabb története:
Tulajdonképpen már 2003-ban lett egy ötlete a programozónak, mivel az akkori iskolájában ez idő tájt létrehozta „Hot or Not” (Szexis vagy nem?) alkalmazást. Ez tulajdonképpen a fiatalok azon tulajdonságára alapozott, hogy szeretik önmagukat másokhoz hasonlítani. Tehát elkészült a Facemash, amely már indulása első órájában 450 látogatót és több mint 22 ezer letöltést generált. 2004. február 4-én Mark Zuckerberg 3 társával (Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz és Chris Hughes) a Harvard Egyetemen elindította a thefacebook.com oldalt, amelyet aztán összekapcsoltak a Stanford és a Yale rendszerével is. 2006. szeptember 26-án pedig elindult a ma ismert Facebook. Ekkorra már több százezres tábora volt az oldalnak szerte a világon.
Eleinte csak egyetemisták, később minden 13 évesnél idősebb személy is regisztrálhatott a Facebookon. Az oldalon lehet üzeneteket felírni az üzenő falra, lehet fotókat feltölteni és megosztani. Jelenleg több mint 1 milliárd aktív felhasználója van, ez a szám napról napra emelkedik. Állítólag 2030-ra a Facebook felhasználóinak száma elérheti az 5 milliárdot. Azaz 10 emberből 6 tagjává válik ennek a közösségnek.



Érdekességek:
Kié az ötlet?
„Az eredetére vonatkozóan több sztori is kering a neten. Az egyik szerint 3 iskolatársával, Dustin Moskovitz, Eduardo Saverin és Chris Hughes-el alapította a site-ot, egy másik sztori szerint másodéves korábban kereste meg őt 3 felsőbbéves hallgatótársa – Divya Narendra alkalmazott matematikus és a Winklevoss ikrek, Cameron és Tyler – azzal, hogy segítsen nekik felépíteni egy „Harvard Connection” közösségi oldalt. Majd miután látta, hogy az ötlet jó, inkább „ellopta” az ötletet, és megcsinálta magának. Bár Zuckerberg végig tagadta a vádakat, a Facebook egy peren kívüli megegyezés keretében tavaly teljes titokban 65 millió dollárt fizetett Winklevosséknak. Az ügyletre úgy derült fény, hogy a felpereseket képviselő ügyvédi iroda dicsekvésből közzétette a hírt. A hónap elején felröppent a hír, hogy újra perlik a testvérek Zuckerberget, mégpedig arra hivatkozva, hogy amikor a 65 millió dollárt kapták, akkor Zuckerberg szándékosan alábecsülte a Facebook értékét, így jóval kevesebbet, mondhatni „aprópénzt” kaptak.”  -> Igaz vagy nem igaz?

Zuckerberg átadja e valaha másnak a Facebookot?
A Facebookot már számtalan cég és befektető szerette volna megvenni, de az alapító egyelőre nem adja át a nagy gonddal nevelt „gyermekét”.

Lesz valaha Dislike gomb? Miért?
Mindenkit érdekelt, hogy lesz e Dislike gomb a Facebookon és végre van rá válasz. Soha nem lesz ilyen gomb a Facebookon. Többen megkérdezték a Facebook illetékeseit, hogy miért nincs. A fő érv: az oldalon hirdetők dollármilliárdokat fektetnek a közösségi oldalon való hirdetésbe. Vagyis, ha megjelenne a Dislike gomb, és ezzel együtt negatív irányba terelődne egy-egy hirdető megítélése (ha nagy lenne a Dislike aránya a Like-hoz képest), az üzleti szempontból nem lenne jó, ugyanis a hirdetők ebben az esetben szépen lassan elpártolnának, és máshol hirdetnének. Belátható, hogy nem szívesen fizet egy cég azért, hogy olyan élmény érje, ahol negatív színben tűnik fel a potenciális vásárlói előtt. Természetesen a leleményes programozók mindenre találnak megoldást. Egyelőre Firefoxra és Google Chrome böngészőre már létezik kiegészítő, amellyel lehet “Dislike”-olni, ám ezt csak azok látják, akiknek szintén fel van telepítve a kiegészítő!

Mi történik annak az adatlapjával, aki meghal?



Hátborzongató kérdés, de érdemes foglalkozni vele, ugyanis Chris Mohney becslése szerint jelenleg 5,7 millió (már nem élő) felhasználót érint a kérdés. A Facebook régebben egy apró hírben tudatta a szomorú hírt az ismerősökkel, majd törölte a profilt. Mára megváltozott ez, ugyanis 2007 óta egy különleges oldallá alakítja át a profilt, ahol az ismerősök, rokonok és barátok búcsúüzenetet hagyhatnak az elhunytnak. Ez egy emlékoldal más néven. Nyilvánvalóan az már egy kutatott kérdés, hogy ennek milyen hatásai vannak a gyász folyamatára, hiszen lassan minden kultúra részévé válhat a feldolgozásnak ez a módja is.

A Facebook függőséget okoz!
Egy 2011-es tanulmány azt állítja, hogy egyes felhasználók számára kilépni a közösségi média világából ahhoz hasonlítható és legalább olyan nehéz, mint lerakni a cigarettát vagy leszokni az alkoholról. Más kutatók 2013-ban azt az eredményt kapták, hogy az alkohol és a dohány nem tud lépést tartani a közösségi média által okozott függőség mértékével. 2014-ben az oldal fél órára elérhetetlenné vált, aminek következtében számos ember tárcsázta a segélyhívó számot. Igazából 4 órára nem volt elérhető egy szoftverfrissítés miatt, amibe hiba csúszott, így az a hiba végigment a többi szerveren is, ami kisebb összeomláshoz vezetett. Nem rég is volt egy ilyen eset, ahol ismét sok ember kétségbeesett. Nem működött tehát a Facebook, Instagram és más, a Facebook által működtetett dolgok.

Marketing és átverés a Facebookon - ismeretségi háló, vagy pénzszerző eszköz?

Azt már tudjuk, hogy a facebookon nem csak lájkolni, képeket megosztani, chatleni, stb. lehet, hanem létrehozhatunk egy oldalt, amivel kiválaszthatjuk, hogy „Vállakozás vagy márka” vagy „Közösség vagy közszereplő”legyen a kategóriája.  Előbbinél bemutathatjuk a termékeinket és a szolgáltatásainkat, reflektorfénybe helyezhetjük a márkánkat, és több ügyfelet érhetünk el a Facebookon. pl. kozmetikai cég oldala. Utóbbinál kapcsolatba léphetünk és tartalmakat oszthatunk meg a közösségünk, a szervezetünk, a csapatunk, a csoportunk vagy a klubunk tagjaival. pl rajongói oldal.

Úgy tudjuk, a facebook eredetileg csak egy közösségi oldalnak indult. Ám ezzel a funkcióval rengeteg vállalkozásnak megadták a lehetőséget, hogy közel kerüljenek a vásárlókhoz. Egyik személyes példám a Fixity displays, ahová a telefonom törött képernyőjét vittem megcsináltatni. Mivel fent vannak facebookon, rájuk tudtam írni és feltettem pár kérdést. Így mielőtt személyesen elmentem volna, eltudtam dönteni, elmenjek e vagy sem. Az ilyen oldalakon azt is meg lehet nézni, hogy mennyi a tipikus válaszidő, a vásárlók milyen értékelést adtak az üzletnek. Ha „tetszik”-elnek egy ilyen oldalt, értesülhetnek a legújabb termékekről, eseményekről, netán akciókról.

Bárki lehet vállalkozó, rengeteg felület van



Ilyen oldalt bármelyik facebook felhasználó létre hozhat. Igazából mindegy milyen kategóriáról beszélek most, mert a lényeg mindegyiknél ugyanaz: minél több embert elérni. Erre több internetes cikk ad tippeket. Sőt, még közösségi média tanfolyamra is mehetünk annak érdekében, hogy egy ilyen oldal tényleg működjön. Ingyen tippeket ad viszont például Máté Balázs, online marketing tanácsadó. Csakhogy pár tippet említsek, az alábbiakra kell odafigyelni:

- Fontos az aktivitás: ez a kedvelésekre, megosztásokra, hozzászólásokra, videók megtekintésére, űrlapok kitöltésére vonatkozik. Vagyis minél több felhasználó mutat aktivitást a tartalmaink iránt, annál sikeresebbnek és népszerűbbnek tekinthetjük magunkat.

- Videómarketing: az emberek naponta 8 milliárd videót tekintenek meg, tehát ez még hatékonyabb, mint a youtube (ott percenként 300 órányi feltöltött videó van). Itt a leglényegesebb az, hogy ne youtubera, hanem egyből Facebookra töltsük fel a videónkat. Fontos tényező, hogy a siker érdekében 4 másodperc alatt keltsük fel az emberek figyelmét, ugyanis ennyi idő alatt döntik el az emberek, hogy ellapoznak vagy tovább nézik a tartalmat.
Itt is kapunk tippeket Máté Balázstól: https://www.matebalazs.hu/facebook-video-marketing.html



Live a Facebookon?
Facebook Live: Ez ugyanúgy működik, mint youtubeon, Twitchen. A Live tehát élő adás közvetítését takarja magában. Pénzt költhetünk hirdetésekre, hogy a facebook reklámozza az oldalunk. Ám ennél vigyázni kell, hogy ne költsünk rá több pénzt, mint amennyit érdemes egyáltalán. Rendkívül fontos az időzítés: pl. vasárnap a legnagyobb az aktivitás, vagyis érdemes olyan időpontra rakni a Live-ot, amikor sokan vannak fent. Mint minden közvetítésnél vagy akár egy előadásnál, jó ha tudjuk, miről szeretnénk beszélni vagy mit fogunk csinálni. Emiatt jó, ha tartunk egy próbát, legyünk felkészültek. Kellemetlen lehet, ha nem tudjuk, mit akarunk mondani.

Facebook Marketplace
A facebooknak egyébként van egy alkalmazása is, ez a Marketplace, másnéven piactér. Ez egy teljesen ingyenes alkalmazás és arra jó, hogy eltudjunk ezen keresztül adni bármit, mint mondjuk használt bútorainkat. Azt olvastam, ez egy fillért sem vesz el a kifizetett összegből, ami így elég pozitívan hangzik. Ehhez is találtam cikket, ahol tippeket adnak, hogyan váljunk a Facebook Marketplace mestereivé.
Az alábbi linken megtekinthető: https://www.matebalazs.hu/facebook-marketplace.html

Ezen dolgok alapján elgondolkodtat, vajon tényleg a pénzszerzés irányába ment e el az oldal. Azt figyelembe véve, hogy rengeteg oldal van facebookon, pontosabban vállalkozás, ami sokat fizet azért, hogy a mi oldalunkon ők jelenjenek meg és azt nézve, hogy ez eredetileg ismeretségi hálónak indult, valóban más irányt vett. Bár azt olvastam, most állítólag azon ügyködnek, hogy visszatérjenek a kezdetekhez és ismét a közösségről szóljon minden.

Személyes veszélyek a Facebookon – nyilvánosság, kommentelés, fotók közzététele, bullying.
Jó dolog regisztrálni? Biztonságos?

A másik témám a facebook árnyoldala lesz, mert mint minden oldalnak, ennek is van. És itt egészen pontosan a bullyingre célzok. Vagy ha már a facebookról van szó, akkor a cyberbullyingről. Tanár szakos hallgatóként mind tisztában vagyunk a fogalom jelentésével, ami röviden internetes bántalmazást jelent. Ez persze a facebook előtt is létezett, és amíg internet vagy ember van a földön, létezni is fog.
Az egyik legnagyobb probléma az oldallal épp az, ami miatt jó. Hogy ingyenes, nem kell meghívás hozzá, vagyis bárki regisztrálhat. Meg van ugyan határozva, hogy 13 év alatti személy nem hozhat létre profilt, de ezt egy kamasz könnyedén kijátssza más születési dátum megadásával. Nem tudhatjuk, hogy aki ránk ír, tényleg az e, akinek mondja magát. Sok a fake profil és nem a biztonságról híres. Ha feltöltünk egy képet, azt más letöltheti, visszaélhet vele, vagy az adatainkkal. Épp emiatt ebben a témában is született számos cikk, hogyan tehetjük biztonságosabbá a facebookot a gyerekek és magunk számára. Érdemes nem nyilvánossá tenni a profilunkat, mert így nem tud hozzáférni az adatainkhoz, mondjuk a „Lekváros kenyér” vagy „Spongyabob”. További probléma, hogy hiába állítjuk be mondjuk képeinknél a „Csak én” láthatósági módot, a Facebook ugyanúgy látja ezeket a képeket.

Csak hogy komolyabb vizekre evezzünk, fontos szerintem megemlíteni, hogy milyen szörnyűségek történtek ezen az oldalon tinikkel, akik túl naivak voltak és emiatt kegyetlenül megfizettek. Ezekből nagyon sok van, rengeteg látott napvilágot, és rengeteg van, amiről nem is tudunk.

Veszélyes fake profilok



Ha már a fake profiloknál tartunk, egy lány pont a hamis profilok kergettek a sírba. Brandy Vela egy 18 éves, Texasban élő lány volt, akivel anonim facebook felhasználók trollkodtak minden nap. Állandóan írogattak neki, hogy miért van még itt, hogy csúnya és kövér. Aztán eljött az a nap, amikor a lány nem bírta tovább és családja előtt mellkason lőtte magát. A családja később létrehozott egy emlékoldalt a lány számára, ahova szintén jött pár goromba üzenet, miszerint a lány gyáva volt és jobb, hogy megtette. A hamis profilokat állítólag vizsgálják, de nem tudni kik zaklatták a lányt. Na már most, tudjuk hogy ez sok a fake profil általában viccelődés céljából jön létre, de vannak olyan esetek is, mint ez itt. Álszentség lenne részemről azt állítani, hogy 13-14 évesen én nem csináltam ilyet az akkori osztálytársaimmal, bár nálunk ez valóban kimerült pár vicces üzenetben és rögtön le is buktunk.  De tudok olyanokról, akik másokat bántottak ugyanígy, bár szerencsére az nem fajult idáig.

Amanda Todd naivsága



És ha az emberi gonoszságot fokoznom kellene, akkor ott van a híres Amanda Todd esete, aki egy idegen férfival kezdett el beszélgetni, és sajnos mikor a férfi megkérte őt arra, hogy mutasson többet, a 16 éves lány megtette. Innentől pedig elkezdődött a zaklatás a férfi részéről. A kép kitudódott végül és mindenki ellene fordult lényegében. Aztán közzé tett egy videót, ahol elmesélte mi történt vele és segítséget kért. Mivel senkitől nem kapott, 2012. szeptember 16-án eltávozott az élők sorából.
Még millió ilyen eset van. Nálunk Nagykanizsán az egyik kajakkenus edzőnk zaklatott facebookon keresztül lányokat, akiket tanított. A férfit azóta szerencsére elkapták, a lányoknak pedig nem esett semmi baja.

Kék bálna és Momo -> Igaz vagy nem?
A kék bálnáról szerintem mindenki hallott, ami egy állítólagos internetes játék és a folyományaként megfigyelhető jelenség, illetve internetes visszaélés sorozat, amely feltételezések szerint több, akár 130 tinédzser halálát okozta Oroszországban és más országokban. A játékban a résztvevőknek különféle feladatokat kell végrehajtaniuk, melyek végül öngyilkossághoz vezethetnek. 50 feladatból áll a cikkek szerint és az 50. az, amikor meg kell ölniük magukat. Ezzel kapcsolatban folynak a nyomozások, mert van, aki szerint kamu az egész, mivel alapból vannak olyan facebook csoportok, amik az öngyilkosságot támogatják. Ezzel ellentétben pedig vannak esetek, amik ehhez köthetőek. A mi iskolánkban is hallottunk 2 gyerekről, akik elkezdtek ezzel állítólag játszani, de a tanárok közbeavatkoztak. Aztán olvastam legutóbb olyat is, pontosabban egy márciusi cikket, hogy a kék bálna épp annyira Hoax, mint a Momo, aki durva üzeneteket küld a gyerekeknek, amiket éppen azok terjesztenek, akik meg akarják védeni a gyerekeket.

Cambridge Analytica botrány
Ezen eset hatalmas port kavart maga körül, amit Cambridge Analytica botránynak neveztek el, ugyanis több mint 50 millió Facebook-profilt törtek fel. Tovább bonyolította a helyzetet, hogy ez a cég Donald Trump kampányában is közreműködött.

500 forintért feltörik a profilunk?
Ha nem éreznénk már így is eléggé veszélyben magunk, továbbá megemlíteném, hogy Darkneten a sok mocskos dolog mellett, 2508 forintért fel lehet törni mások profilját, mert ennyiért 10 tippet kapunk a feltöréshez. A legolcsóbb pedig 500 Ft volt, ami ad egy használati útmutatót, hogyan törje fel a fiókot, ezzel tönkretéve az áldozat életét, vagy megzsarolva őt pénzért.
Ezek után ha még mindig van valakinek kedve a oldalhoz, úgy gondolom, elég bátor ember. De hova mehetnénk? Mindenki tudja mennyire rossz a Facebook, de nincs más közösségi oldal, ahova át tudnánk menni. Példák: A Myvipet nem használja senki, az IWIW megszűnt, a Hotdog szintén megszűnt a sok zaklatás és mocskos tartalom miatt. Szóval, maradunk a Facebookon.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése