Tim Cook, az Apple vezérigazgatója a 2019 márciusi bemutatón /Fotó: Apple |
Apple. Valószínűleg nincs olyan ember a fejlett világban, aki ne hallotta volna még a cég nevét vagy ne ismerné termékeiket. A Los Altos-i garázsból 1976. április 1-jén elinduló cég mára a világ egyik legnagyobb és legértékesebb tech vállalata lett, akkora hatással az életünkre, mint korábban egy másik cég sem. Viszont 2019-ben az Egyesült Államok első billió dollárt érő vállalatának változnia kell. A Mac, az iPod, az iTunes, az iPhone és az iPad bár sikeres termékek voltak és egy részük sikeres a mai napig is, csak ezek eladásából nem tudja megtartani vezető pozícióját a cég. De a portfólió változtatása mellett figyelmet kell fordítania az általa elindított mobilkommunikációs forradalom szülte újkeletű problémákra és azok megoldására is.
Ez az írás az Apple Inc. elmúlt két évben történt változásait és bejelentéseit elemzi, megpróbálván felvázolni azt az utat, amin a cég elindult és ami akár ugyanakkora hatással lehet a mindennapjainkra, mint 2007. június 29-e, amikor a boltokba került az első iPhone.
Mi lesz, ha az emberek nem vesznek évente új iPhone-t?
Az Apple 2019. január 29-én nyilvánosságra hozta Q1-es jelentését, mely tartalmazza a karácsonyi időszak eladási számait is. Mint ismert, minden év szeptemberében mutatja be a cég a bevétel szempontjából legfontosabb termékét, az új iPhone-t. A 2019 Q1-es bevételek viszont az első iPhone megjelenése óta eltelt évtizedben először elmaradtak az előző évitől. Az iPhone készülékek eladásaiból származó bevételek 15 százalékkal maradtak alul az előző évihez képest. A többi készülékből és szolgáltatásból származó bevételük ugyan 19 százalékot nőtt, de ez sem volt elég ahhoz, hogy az előző évi bevételeket utolérje, netán megelőzze.
Pontos válasz nem született arra, hogy miért nincs már az az extázis és éves rekorddöntögetés az új iPhone-ok bemutatása után, de a legészszerűbb magyarázatnak az tűnik, hogy azok, akiknek már van egy régebbi iPhone-ja, nem akarnak túladni rajta, hisz a régebbi készülékek is megbízhatóak, folyamatos szoftveres támogatást kapnak és a felhasználók számára kielégítően gyorsak is. Az újabb modellek pedig nem nyújtanak elég pluszt ahhoz, hogy gondolkodás nélkül megérje értük kifizetni az 1000-1400 dolláros árat.
Az Apple az iPhone-vásárlási kedv visszaesése kapcsán éppen ezért 2018 óta nem teszi közzé, hogy darabszámra mennyi fogyott a telefonokból az adott negyedévben. Viszont ha a darabszám drasztikusan is csökken, a bevételnek nem szabad, erre három megoldása van a cégnek.
- Az első az iPhone árának emelése és a régebbi modellek piacon tartása. Igaz, az iPhone soha nem volt olcsó készülék, viszont amikor 2017-ben bejelentették, hogy 1000 dollárról fog indulni az alapmodell ára, azon mindenki meglepődött. De mellette a cég kínálatában megtalálhatóak olcsóbban az egy-két évvel korábbi készülékek is — ami újdonság —, így azok is találnak maguknak modellt, akik nem akarnak annyira mélyen a zsebükbe nyúlni. Az Appleblogon Szűcs Ádám ezt az üzletpolitikai jelenséget gumicukor-trükknek nevezte el.
Az AirPods az Apple legutóbbi olyan terméke, ami
már az első generációjával sikeres lett /Fotó: Apple - Második a kiegészítők és egyéb termékek palettájának bővítése. Az Apple az iPhone mellett árusít személyi számítógépeket (Mac), okosórát (Apple Watch), okoshangszórót (HomePod) és a tabletpiac egyeduralkodójaként táblagépeket (iPad) is. Ezek is prémium termékek, akárcsak az iPhone, így az áruk sem olcsó. Viszont a prémium termékekhez kiegészítőkre is szükség van, amiket az Apple szintén gyárt és árul is, szintén prémium minőségben, szintén prémium áron. Kezdve a hasított bőr telefontoktól a 24 karátos arany Apple Watch-ig, a cég kínálatában szinte minden megtalálható. A kiegészítők sikere változó, a vezeték nélküli fülhallgatójuk, az AirPods volt az utóbbi évek legkelendőbbje közülük, de jól teljesített az Apple Pencil is. Viszont hiába adnak el rengeteg kiegészítőt, pusztán ezekkel nem tudják emelni a bevételüket.
- Az utolsó, harmadik megoldás a céges szolgáltatások kibővítése. A cég erre 2019-re nagyon ráfeküdt, amellyel egyrészt a bevételeiket szándékoznak növelni, másrészt a felhasználóikat — főleg az amerikaiakat — akarják magukhoz láncolni. Erről bővebben a következő bekezdésben.
Apple Music, Apple TV+, Apple News+, Apple Pay és Apple Card, iCloud és az ökoszisztémába láncolás
Az Apple a cég kezdete óta maga tervezi és készíti a hardver mellett az azokon futó szoftvert is. Többek között ez is közrejátszott abban, hogy a köztudatba az épült be, hogy az Apple számítógépei és rendszere jóval megbízhatóbb, mint például a Windows vagy éppen az, hogy ha valaki igazi okostelefont akar, akkor az iPhone-t vesz. Később a hardver és a szoftver kapcsolatára kitérek bővebben is az “Az Apple szeretne lenni az egyetlen cég, akiben megbízol” című bekezdésben.
Az Apple készülékein futó szoftverre viszont programok is kellenek, ebből is rengeteg félét fejleszt a cég, kezdve a szövegszerkesztőtől a profi vágáshoz használt applikációkig. Ezekre az appokra jellemző, hogy csak és kizárólag a cég saját termékein működnek, de azokra ingyenesen letölthetők és csak extra funkciókért kell fizetni. Ilyen például az iCloud, amely amellett, hogy a tulajdonos összes Apple eszközét szinkronizálja, 5GB-nyi felhő tárhelyet is biztosít. Az 5GB viszont szinte semmire sem elég, ezért a cég éves előfizetés mellett ajánl 50GB-os vagy nagyobb csomagot is.
Az iCloud előnyeit még előfizetés nélkül is ki lehet használni, hisz automatikusan szinkronizál mindent az Apple eszközeink között, amely eszméletlen kényelmet biztosít a felhasználónak. Ez pedig nagyban közrejátszik abban, hogy az Apple vásárlói a leglojálisabbak. Az Apple pedig elkezdett kicsit rájátszani erre a lojalitásra azzal, hogy programjait és szolgáltatásait úgy tervezi meg, hogy azok az ökoszisztémán belül tökéletesen működjenek, de ha már csak egy nem Apple eszköz (mondjuk egy androidos telefon vagy egy windowsos PC) is bekerülne a körforgásba, akkor boruljon az egész és ne lehessen kihasználni teljes értékűen a szolgáltatásokat.
Az iCloud előnyeit még előfizetés nélkül is ki lehet használni, hisz automatikusan szinkronizál mindent az Apple eszközeink között, amely eszméletlen kényelmet biztosít a felhasználónak. Ez pedig nagyban közrejátszik abban, hogy az Apple vásárlói a leglojálisabbak. Az Apple pedig elkezdett kicsit rájátszani erre a lojalitásra azzal, hogy programjait és szolgáltatásait úgy tervezi meg, hogy azok az ökoszisztémán belül tökéletesen működjenek, de ha már csak egy nem Apple eszköz (mondjuk egy androidos telefon vagy egy windowsos PC) is bekerülne a körforgásba, akkor boruljon az egész és ne lehessen kihasználni teljes értékűen a szolgáltatásokat.
Az egyetlen ellenpélda erre az Apple Music, amely egy 9.99 vagy diákoknak 4.99 dolláros havidíjért biztosított zenei szolgáltatás. Ez működik Windows és Android rendszeren is, így bárki élvezheti az 50 millió elérhető zeneszámot, a rengeteg videoklipet és az exkluzív tartalmakat, mint az éjjel-nappal sugárzó Beats1 rádió. Az Apple Music a világ második legnagyobb zenei streaming szolgáltatója a Spotify mögött, rekordidőt jelentő fél év alatt érte el a tízmillió feliratkozót, jelenleg pedig több mint 56 millió aktív előfizetője van.
Az Apple Music feliratkozóinak száma a 2015-ös év végi indulástól 2018 novemberéig. Az Apple Music rekordidő, fél év alatt érte el a tímillió feliratkozót /Grafikon: Statista |
Ami viszont nem működik az Apple eszközein kívül egyelőre az például az Apple News. A News applikáción belül az Apple a News+ havidíjas szolgáltatás keretein belül háromszáznál is több magazinhoz és újsághoz enged hozzáférést egy, a kiadókkal együtt dizájnolt felületen. Szerződött partnerei között olyan nagy nevek vannak, mint a Wall Street Journal, a National Geographic, a The Washington Post, a Time, a GQ, a Wired, stb. A tíz dolláros havidíj ellenében pedig nem csak a cikkeket érjük el, de extra tartalmakat is láthatunk, melyek attól függően változnak, hogy milyen eszközön (például iPhone-on vagy egy jóval nagyobb kijelzős iPad-en) nézzük őket. A News+ egyelőre csak az Egyesült Államokban és Kanadában elérhető, de a cég ígérete szerint terjeszkedni fognak és még 2019-ben az angol, német és spanyol nyelvterületeken, illetve Japánban bevezetik a szolgáltatást.
Az Apple új, szolgáltatások felé nyitását jelzi az is, hogy bejelentették az Apple TV+ nevet viselő streamingjüket. Erről árakat és hivatalos megjelenési dátumot sem közöltek egyelőre, csak annyit tudni, hogy az Apple TV applikáción keresztül minden saját eszközükön és a velük szerződött tévégyártók (Samsung, Sony, LG) prémium eszközein fog futni. Illetve a 2019 március 25-én tartott sajtótájékoztatójukon bemutatták azokat a filmeseket is, akikkel együtt dolgoznak a szolgáltatás indításakor. A szerződött partnereik nevének listája pedig olyan erős mind rendezői, mind színészi oldalról, mint egy másik streaming szolgáltatóé sem. Az Apple-nek exkluzív tartalmat készít többek között ugyanis Steven Spielberg, J.J. Abrams és Sara Bareilles, Ron Howard, Brie Larson, Sophia Copolla, Jason Momoa, Aaron Paul, Ronald D. Moore, Kumail Nanjiani és Emily V. Gordon, Reese Witherspoon és Jennifer Aniston, illetve Steve Carell. De hosszú évek kihagyása után az Apple-el tér vissza Oprah Winfrey is. Az Apple TV+ streaming indításához két milliárd dollárt szántak tartalomfejlesztésre és Tim Cook ígérete szerint partnereik listája és az exkluzív tartalom csak bővülni fog. Az Apple TV+ is természetesen az Egyesült Államokat célozza első sorban, ott az exkluzív tartalmak mellett HBO és Hulu előfizetés is jár vele, sőt ESPN-t, illetve egyéb kábeladókat is lehet majd rajta keresztül nézni. Ezzel a videóval jelentette be az Apple TV+ első közreműködőit a cég:
Az Apple Pay az Apple fizetési szolgáltatása, mely kizárólagosan az iPhone és Apple Watch eszközökön használható. Ezzel szerződött banki partnereik által kibocsátott kártyákat lehet hozzárendelni az iPhone Wallet applikációjához és ezután használható a telefon fizetésre, a cég pedig minden egyes tranzakció után 0.15% részesedést kap a banktól. Az Apple Pay már több éve elérhető, viszont hivatalosan nincs jelen minden országban, egyelőre Magyarországon sem. Ettől függetlenül ha egy felhasználónak van Apple Pay kártyája a telefonján, az használható bárhol a világban, ahol a MasterCard által elismert NFC-s bankkártya terminál van, hisz az Apple fizetési rendszere is ezt a szabványt követi.
Ennél a szolgáltatásnál is az Egyesült Államok az elsődleges célcsoport, az USA-ban már az összes kártya-elfogadóhely 70 százaléka fogadja el az Apple Payt is.
Éppen ezért az Apple bővíti a szolgáltatását a 2019 nyarán érkező Apple Card hitelkártyával. Ez a Goldman Sachs-szal, a világ egyik legnagyobb befektetési bankjával közösen fogja bevezetni az Apple. A fizikai kártya lézerrel gravírozott titániumból lesz, mindössze egy névvel és egy Apple logóval rajta. A cég a biztonság érdekében hagyja le róla a kártyaszámot, a CV-t, az aláírást és a lejárati dátumot is. Ezeket az információkat ugyanis az Apple Wallet applikáció fogja tárolni és a hitelkártya pénzvisszatérítési módszere is arra fogja sarkallni a tulajdonosokat, hogy inkább az Apple Pay-jel fizessenek, mint a kártyával. És ezzel láncolja leginkább és legegyértelműbben magához a felhasználókat a cég, ha ugyanis más rendszerű okostelefonra térne át valaki, aki rendelkezik egy ilyen kártyával és Apple Pay-jel, az szinte a lehetetlenre fog vállalkozni, legfőképpen azért, mert a kártya és a tulajdonos minden adatát az iPhone titkosított enklávéja őrzi, melyet nem lehet más készülékre migrálni, így iPhone nélkül használhatatlan lesz az Apple Card. A Goldman Sachs igazgatója egyébként egy nyilatkozatában azt mondta a cég első személyi szolgáltatásával, az Apple Carddal kapcsolatban, hogy már keresik a partnereket az Egyesült Államokon kívüli terjeszkedéshez is.
Az Apple Card egy különleges hitelkártya lesz, ami kizárólag iPhone-nal lesz használható /Fotó: Apple |
Az Apple szeretne lenni az egyetlen cég, akiben megbízol
Az adatszivárogtatási botrányok, Kínába titokban adatokat továbbító androidos telefonok, a Facebook által reklámcélokra eladott telefonszámok korában az Apple a digitális privátszféra legnagyobb harcosaként igyekszik feltűnni. És nem csak igyekszik, tesz is azért, hogy felhasználói biztonságban érezzék magukat a digitális világban. Ilyenkor számít nagyon sokat az, hogy egy gyártó tervezi a hardvert és a szoftvert, illetve szolgáltat is.
Az iOS és macOS rendszerük már régóta nagyon biztonságosnak számít, az Apple nem tárol semmilyen privát felhasználói adatot szerverein, minden a tulajdonosok készülékén történik és nincsenek kiskapuk a rendszereikben a kutakodásra. A legjobb példa ennek bizonyítására a 2016-os San Bernardino-i eset volt, amikor egy fegyveres támadó iPhone-ját szerezte meg az FBI és kérte az Apple-t, hogy törjék fel. Az Apple tartotta magát az elveihez és elutasította a kérést, hogy készítsenek egy kiskaput, mellyel kijátszható lenne az iOS titkosítási rendszere, így az FBI végül kilencszázezer dollárt fizetett egy izraeli cégnek, akik állítólag fel tudták törni végül az adott iPhone 5C rendszerét. Itt érdemes megjegyezni, hogy az iPhone 5C már 2016-ban is egy öregnek számító, négy éves készülék volt.
Az iOS és macOS rendszerük már régóta nagyon biztonságosnak számít, az Apple nem tárol semmilyen privát felhasználói adatot szerverein, minden a tulajdonosok készülékén történik és nincsenek kiskapuk a rendszereikben a kutakodásra. A legjobb példa ennek bizonyítására a 2016-os San Bernardino-i eset volt, amikor egy fegyveres támadó iPhone-ját szerezte meg az FBI és kérte az Apple-t, hogy törjék fel. Az Apple tartotta magát az elveihez és elutasította a kérést, hogy készítsenek egy kiskaput, mellyel kijátszható lenne az iOS titkosítási rendszere, így az FBI végül kilencszázezer dollárt fizetett egy izraeli cégnek, akik állítólag fel tudták törni végül az adott iPhone 5C rendszerét. Itt érdemes megjegyezni, hogy az iPhone 5C már 2016-ban is egy öregnek számító, négy éves készülék volt.
A cupertinói cég minden alkalmat és bejelentést megragad ahhoz, hogy biztonsági megoldásait reklámozza. A 2019-es CES kiállítással szemben például egy hatalmas "Ami az iPhone-odon történik, az az iPhone-odon marad." plakátot állíttattak fel, mellyel a Google által harmadik félnek eladott adatokra vagy akár például a Huawei által kínai állami szerverekre továbbított adatokra céloztak. Persze a reklámok mögött itt valós tartalom és teljesítmény is van, a többlépcsős hitelesítéstől kezdve az iCloudon keresztül távolról követhető és zárolható rendszerekig. Ez pedig kifejezetten fontos akkor, amikor hitelkártyát és saját fizetési szolgáltatást is biztosít egy cég.
Az Apple hatalmas hirdetése a 2019-es CES-en /Fotó: Ann-Christine Diaz, adage.com |
Az Apple Pay és az Apple Card kapcsán ugyanis olyan ígéretet tett az Apple, mint egy másik cég sem. A kártyával történt vásárlások adatai közül ugyanis semmi nem kerül fel szerverekre, a helyet jelölő koordinátáktól a vásárolt termék kódján át minden az Apple által titkosítva a telefonon marad és az iPhone saját maga végzi el a különböző műveleteket, amivel például a pontos kimutatást elkészíti arról, hogy mit és mire költöttünk egy hónapban. Így a bankkártyás fizetéseinkről hirdetők sem fognak tudni, ami a Safari böngészőbe épített követésblokkoló mellett még egy extra védelmi vonalat fog adni arra, hogy ne bombázzon minket a Google IKEA szekrények hirdetéseivel az interneten, miután vettünk egy széket.
Minden nap az Almánál
Az Apple amellett, hogy azt kommunikálja magáról, hogy a legbiztonságosabb cég, nagy hangsúlyt fektet arra is, hogy vásárlói szeressenek náluk vásárolni, éppen ezért boltjaik kialakítása a cég imázsának fontos része Steve Jobs egykori visszatérése óta.
A Jobs által megálmodott dizájn az évek alatt sokat változott, jelenleg a Burberry egykori igazgatója, Angela Ahrendts tervei alapján vannak kialakítva az Apple Store-ok és a Today at Apple rendezvények. A boltok fizikai felépítése nem sokat változott a Jobs által tervezetthez képest, még mindig a minimalizmus dominál, bár az egyeduralkodó fehér színt és a tiszta térhez hasonló egyszerűséget leváltották a melegebb színek és a növények. A legtöbb Apple Store-ban ugyanis fákkal reprezentálják azt, hogy a cég száz százalékban megújuló energiával működik, boltjaikat is ez látja el és termékeik jelentős része is környezetbarát. Például az összes csomagolásuk újrahasznosított anyagokból készül, a MacBook Air és az iPad készülékeik pedig újrahasznosított alumínium házban vannak.
De Ahrendts-nek nem csak a dizájnváltást, hanem egy olyan egyedi lehetőséget is köszönhetünk, ami máshol nem megtalálható. Ezek a Today at Apple rendezvények, melyek a nagyobb Apple Store-okban elérhetőek és ingyenes regisztráció után különböző workshopokat biztosítanak a legszélesebb skálán. Van például workshop, ami a Mac számítógépek alapvető használatára tanít meg, van iPhone-fotózási tanfolyam, gyerekeknek rajztanítás iPaden, de komolyabb dolgokra is lehet jelentkezni, például programozás vagy profi zenei hangkeverés. A Today at Apple rendezvényeken egy-egy szakértő tartja az interaktív előadást, melynek keretein belül új dolgokat tanulhat az ember és jobban megismerheti a cég eszközeit is.
Kapcsolódó videó:
Apple és a social média
Az Apple céges kommunikációja nagyon sajátos és egyedi. Bár igyekszik azt éreztetni vásárlóival, hogy barátságos és megbízható cég, ezt csak és kizárólag a saját csatornáin keresztül teszi, egyedi módszerekkel.
Az Apple nincs például jelen a Facebookon, a YouTube felületükön bár vannak feltöltött videók és promóciós anyagok, illetve bemutatók, ezek alatt nem lehet kommentelni. Az Instagram fiókjukon a #ShotOniPhone hashtaggel ellátott, felhasználók által készített képeket osztja meg szerkesztői csapatuk, míg a Twitter-fiókjukon is csak bejelentések időpontját szokták megosztani.
Ellenben a klasszikus médiában jelen vannak tévé- és újsághirdetésekkel, időnként vezetőik interjúkat is adnak, sőt van, hogy kihívásokban is részt vesznek. De találkozni Apple plakátokkal és citylight hirdetésekkel is a nagyvárosokban, főleg az új termékeik bemutatója után.
Azt is nagyon megválogatják, hogy milyen influencerekkel dolgoznak együtt, hivatalos szponzoráltjaik pedig nincsenek. Igaz, több cikk is született már arról, hogy az Apple ingyen készülékeket küld és fizet sztároknak, hogy azokat nyilvánosan használják, egyfajta gerillamarketingként. Az internetes influencerek felé az utóbbi három-négy évben nyitott a cég, de megfontoltan. Bejelentéseikre például nem azokat hívják meg, akik a legnagyobb követőtáborral rendelkeznek, inkább azokat, akik a legigényesebb tartalmakat gyártják.
Tökéletes példa erre Sara Dietschy, akinek félmillió körüli követőtábora van, viszont konstans igényes podcastet és videós kontentet készít. Vagy felhozhatnám példaként Justine "iJustine" Ezariket is, aki milliós követőtáborral a kétezres évek eleje óta folyamatosan gyárt az internetre videókat, az Apple iránti szeretete miatt használja az iJustine nevet és egy 2007-es iPhone-os videójának hála lett igazán ismert. Mégis csak azután kapott meghívót Apple Keynote bemutatóra, miután komolyabb hangvételű videókat is készített, nem pedig csak olyanokat, amin arcon dobják egy almával vagy éppen egy Apple Store-ban táncol.
Részlet Sara Dietschy és Justine "iJustine" Ezarik közös videójából, melyben az Apple Watch okosóráról beszélnek |
Hova tovább?
Ha van olyan cég, amelynek nehéz lenne meghatározni a jövőjét, akkor az az Apple. A médiában, főleg online évente, havonta jelennek meg olyan cikkek, amelyek temetik a vállalatot, mégis évek óta az első három legnagyobb okostelefongyártó között van, a táblagépek piacát magabiztosan vezetik, számítógépek terén pedig szintén az élmezőnyben vannak. Ez pedig évtizedes viszonylatban egyedülálló úgy, hogy kizárólag a prémium ársávban lehet náluk termékeket találni.
Az elmúlt években a cupertinói vállalat úgy tűnik, hogy biztonsági játékot játszik az új bejelentéseivel és fejlesztéseivel, kivár. Várhatóan 2019-ben sem fog ezen a téren sok változni, az eddigi bemutatókra alapozva a szolgáltatások terén próbálnak inkább terjeszkedni és fejlődni. Ha pedig ez bejön, akkor az Apple lehet az első olyan cég, amely sikeres hardvergyártó, szoftverfejlesztő és szolgáltató is egyben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése