Úgy látszik, a hardverek
előrelépésének ütemét jelenleg is leginkább a szórakoztató ipar diktálja, azon
belül is a játékipar.
A kijelzők és méretük továbbra is
szárnyalnak, főleg a játékosoknak szánt „gamer” kategóriában.
Az ASUS például a Republic of
Gamers szériájában (amely kimondottan a keményvonalas játékosréteget célozza
meg), a hónap elején mutatta be legújabb monitorát.
A PG349Q típusjelzést viselő
képernyő 34 hüvelyk képátlójú, 21:9 képarányú, natív 4k felbontású, 120Hz-es
képfrissítési rátával operál. Abszolút felső kategóriát képvisel e
statisztikáival, ám a lényeg mégis a hajlított mivolta, ami miatt méretéből
kifolyóan úgy érezhetjük, hogy némi térhatást is kapnánk, szemüveg, vagy
egyéb további hardver nélkül. Ez a trend nagyjából 2017 végén kezdődött, amelyben az
ASUS kimondottan úttörőnek számít. A hétköznapi felhasználásra azonban nem
tűnik kimondottan hasznosnak, így ez hosszú távon valószínűleg a vastagabb
pénztárcájú játékos réteg kiváltsága marad.
A Videókártya-dilemma
A Videókártya-dilemma
A videókártyák létfontosságú
összetevői egy komoly teljesítményű játékos, vagy tervezői célra szánt számítógépnek. Az
nVidia, a videókártyagyártók sok éve kétpólusúra csökkent színterének tagja,
tavaly jelent meg új, Turing névre keresztelt gyártási technológiával készült
sorozatával, az RTX-szel. Az RTX 2070 és 2080 után idén év elején megérkezett a
középkategóriába szánt RTX 2060 is. A kérdés igazából, ami felmerült a
játékosokban: megéri-e az előző szériás kártyájukat lecserélni erre? A kérdés
azért jogos, mert a valósidejű raytracing-technológia, amit az RTX széria
nyújt, egy kézen megszámolható játékban támogatott jelenleg is, pedig tavaly
szeptember óta létezik hozzá a kereskedelmi forgalomban lévő hardver. Persze
mindenki szereti a saját újdonságait az egekbe magasztalni, a cég vezetője
szerint az új technológia egyenesen „a játékipar szent grálja”. A másik
újításuk, a DLSS technológia, amely AI-alapú, és direkt arra van kitalálva,
hogy magas felbontásban javítsa a teljesítményt, és a kép életszerűségét. Ennek
gyors elterjedése várható, hiszen visszamenőleg is könnyű lesz a
játékprogramokba integrálni, míg a valósidejű sugárkövetést aligha. Jelenleg
ott tart a cég kínálata, hogy aki kizárólag nyers teljesítménynövekedésre
vágyik, jobb ár-érték arányban juthat videókártyához (az előző, GTX 10-es
széria raktársöprése miatt) mint aki az RTX-ek közül választ.
Mobiltelefon-körkép
A tavalyi évben túl sok érdekes nem történt mobiltelefon fronton. A felhasználókat már nem annyira vonzzák a több kamerával, nagyobb kijelzővel rendelkező telefonok, bár a közvélemény-kutatások szerint a prémium, 800 dollárnál drágább készülékek még mindig jól fogynak.
Erről a szegmensről is elmondható, hogy egyértelműen a szórakoztatóipar pörgeti az eladásokat, hiszen a nagyobb teljesítményű, nagyobb háttértárral és kibővült készenléti idővel rendelkező, játékra szánt készülékek azok számára is vonzóak lehetnek, akik nem feltétlenül érdekeltek a játékokban. Nagy tartalékokkal bír ez a szektor az ipar számára, amelyet a piaci óriások, mint az Apple vagy a Google kívánnak is a közeljövőben kiaknázni.
Idén a köztudatot talán egyedül a Samsung méretes bakija kavarta fel, hiszen a Galaxy Fold névre hallgató készülékük (amellyel elsők akartak lenni a hajtogatható kijelzőjű mobiltelefonok közt) finoman szólva sem vált be. A méregdrága készülék május elején került volna a boltokba, ám a tesztpéldányok formabontó kijelzői akkora hányadban mentek tönkre akár egynapos használat után is, hogy a cég kénytelen volt visszavonulót fújni, a megjelenést ismeretlen időre elhalasztották.
Kiválthatja-e az otthoni hardvereket a streaming?
Mobiltelefon-körkép
A tavalyi évben túl sok érdekes nem történt mobiltelefon fronton. A felhasználókat már nem annyira vonzzák a több kamerával, nagyobb kijelzővel rendelkező telefonok, bár a közvélemény-kutatások szerint a prémium, 800 dollárnál drágább készülékek még mindig jól fogynak.
Erről a szegmensről is elmondható, hogy egyértelműen a szórakoztatóipar pörgeti az eladásokat, hiszen a nagyobb teljesítményű, nagyobb háttértárral és kibővült készenléti idővel rendelkező, játékra szánt készülékek azok számára is vonzóak lehetnek, akik nem feltétlenül érdekeltek a játékokban. Nagy tartalékokkal bír ez a szektor az ipar számára, amelyet a piaci óriások, mint az Apple vagy a Google kívánnak is a közeljövőben kiaknázni.
Idén a köztudatot talán egyedül a Samsung méretes bakija kavarta fel, hiszen a Galaxy Fold névre hallgató készülékük (amellyel elsők akartak lenni a hajtogatható kijelzőjű mobiltelefonok közt) finoman szólva sem vált be. A méregdrága készülék május elején került volna a boltokba, ám a tesztpéldányok formabontó kijelzői akkora hányadban mentek tönkre akár egynapos használat után is, hogy a cég kénytelen volt visszavonulót fújni, a megjelenést ismeretlen időre elhalasztották.
Kiválthatja-e az otthoni hardvereket a streaming?
Ha hardverfejlődésről van szó, mindenképp megemlítendő a
streaming szolgáltatások irányába tolódó iparág is. A zene és filmipar esetében
ez már évek óta trendnek számít (zene esetén a Spotify, Deezer és társai,
filmeknél pedig a Netflix, Hulu, Amazon), a hagyományos adathordozókon már csak
néhány százalékát adják el bevételeiknek az előadók. Ugyanez a trend kezd
begyűrűzni a játékiparba is, hiszen nemrég az Apple is bejelentette új terveit.
Az Apple TV+ szolgáltatáson kívül (amellyel az említett Netflix és társainak
kíván konkurenciát állítani), a számomra legérdekesebb bejelentésük az Apple
Arcade volt. Ez egy előfizetéses szolgáltatás, amelyben egy sor iOS-es címet
érhetünk el minden Apple eszközünkön, akár (és ez hangsúlyos) offline is. Ez a
keresztplatformos szolgáltatás erősen épít majd az exkluzív címekre (amelyek
már a nagy játékkonzolok, a Playstation és az Xboxnál is bebizonyították
létjogosultságukat), valamint lesznek egyenesen házon belül fejlesztett játékaik is. Az
Apple ígérete szerint a szolgáltatás idén ősszel rajtol majd 150 országban. A
megoldással a cég elsősorban a mobilos játékok terén igyekszik kiépíteni
jelenlétét, nem csak platformként, de kvázi kiadóként is, ami nem csoda, hiszen
a tempósan növekvő szegmens bevételek terén globálisan a PC-s és konzolos
piacot összesítve is lekörözte.
A másik streaminggel kapcsolatos óriási bejelentés egy másik tech-óriástól, a Googletől érkezett a közelmúltban. A Google Stadia nevű szolgáltatása egy olyan, saját kontrollerrel bíró játék-streaming szolgáltatás lesz, amelyet bármely platformon elérhetünk majd, amin egy Chrome böngészőt tudunk futtatni. Ennek ugye az az óriási előnye, hogy az előttünk lévő hardver erőssége irreleváns lesz, hiszen a számításigényes feladatokat nem az, hanem a Google egyik adatparkjában lévő távoli számítógép látja el. Így akár a legújabb játékokkal is játszhatunk majd maximális felbontás mellett, akár telefonunkon, vagy tabletünkön is. A szolgáltatás nagy előnye lesz az eszközök közti átjárás, tehát a laptopunkról egy pillanat alatt válthatunk a telefonunk képernyőjére és ott folytathatjuk azonnal amibe belekezdtünk. A youtube-integráció is igen komoly előnyére válhat a Stadiának, hiszen kedvenc influencereinket nézve is egyetlen gombnyomásra leszünk az adott játékprogramtól. A szolgáltatás áráról és elérhetőségéről még nincs pontos információ, de még idén kipróbálható lesz Amerikában és Európa nagy részén.
A másik streaminggel kapcsolatos óriási bejelentés egy másik tech-óriástól, a Googletől érkezett a közelmúltban. A Google Stadia nevű szolgáltatása egy olyan, saját kontrollerrel bíró játék-streaming szolgáltatás lesz, amelyet bármely platformon elérhetünk majd, amin egy Chrome böngészőt tudunk futtatni. Ennek ugye az az óriási előnye, hogy az előttünk lévő hardver erőssége irreleváns lesz, hiszen a számításigényes feladatokat nem az, hanem a Google egyik adatparkjában lévő távoli számítógép látja el. Így akár a legújabb játékokkal is játszhatunk majd maximális felbontás mellett, akár telefonunkon, vagy tabletünkön is. A szolgáltatás nagy előnye lesz az eszközök közti átjárás, tehát a laptopunkról egy pillanat alatt válthatunk a telefonunk képernyőjére és ott folytathatjuk azonnal amibe belekezdtünk. A youtube-integráció is igen komoly előnyére válhat a Stadiának, hiszen kedvenc influencereinket nézve is egyetlen gombnyomásra leszünk az adott játékprogramtól. A szolgáltatás áráról és elérhetőségéről még nincs pontos információ, de még idén kipróbálható lesz Amerikában és Európa nagy részén.
Na de miért érdekes a streaming megjelenése hardver
szempontból? Nos azért, mert a legtöbb, főleg a high-end felszerelések igen
drágák. Amennyiben ezt sikerülne egy ténylegesen jól működő és megbízható
streaming szolgáltatással kiváltani, azzal a fogyasztók nagyon jól járnának, hiszen nem kéne otthonukba több százezres hardvereket vásárolniuk.
Nyilvánvalóan továbbra is lenne kereslet a megjelenítő eszközökre, legyenek azok tévék, monitorok,
laptopok, tabletek, vagy mobiltelefonok, de a jelenlegi felhasználói szokásokat biztosan fel tudná bolygatni, ha
a Google tényleg összehozza a Stadiát és jól kezeli annak lehetséges
problémáit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése