keresés

2019. április 16., kedd

Tévedésből egy magyar álhírgyárat támogatott a Google

Megvonta az Origo portáltól 16 millió forintos támogatását a Google - hozta le a konkurencia Magyarországon. Egy nemzetközi sajtóvédelmi szervezet hívta fel az amerikai mamut figyelmét arra, hogy nem éppen egy olyan oldalról van szó - hiába tartozik itthon a legolvasottabbak közé -, amely valós információkkal igyekszik kiszolgálni népét. Ez nem volt mindig így.

A Google felülvizsgálta döntését a Nieman Lab kérésére, majd megvonta a jattot a kormánybarát portált tulajdonló New Wave Media Grouptól (amely egyébként a Közép-Európai Sajtó- és Média Alapítvány tulajdonában van). Hogy miért volt erre szükség, maga a Nieman Lab magyarázta el:
Forrás: bolsei.zsu / Instagram
"A Google - talán a politikai nyomás, a bűntudat, a megbízhatatlanságtól való félelem és a polgári öntudat egyfajta marketingkeveréke miatt - növekvő mértékben támogatja anyagilag a hírgyártó cégeket világszerte. Ahogy azonban szűkül a mozgástér néhány országban, milyen lépéseket tesz a Google, hogy ellenőrizze a támogatott orgánumokat?

Ezt a kérdést sokan teszik fel Közép-Európában, látván, hogy a Google mint a Digitális Hírinnovációs Alap (DNI) tagja, mintegy 50 000 eurót (6000 dollár, 16 millió Ft - a szerk.) adományozott az Origo anyavállalatának.

Az Origo Magyarország második legolvasottabb híroldala és egykor korrupciós oknyomozásai miatt vált híressé. Manapság azonban Magyarország autoriter kormányának szócsöveként ismert."

De hogyan jutottunk idáig? 

Hogyan jutott el az Origo addig, hogy ilyen szégyenletes jelzőket használjanak rá? Az Átlátszó oknyomozó portál kiegészített összefoglalója választ ad a kérdésre.
  • A 2010-ben hatalomra kerülő - és azóta is kitartó - kormánypárt távközlési adót vetett ki a Magyar Telekomra, amely az Origo (New Media - mai nevén New Wave Media) Zrt. tulajdonosa volt ebben az időszakban. A szerkesztőség ekkor még többször kiállt, ha apróbb joghátrányok érték konkurenseiket, pl. nem engedték be őket egy sajtótájékoztatóra. 
  • 2012 után újra kellett pályáztatni a telekommunikációs frekvenciákat. 100 milliárd Ft-ot nyert a kormány azzal, hogy a három meglévő mobilszolgáltató, köztük a veszteséges Origo révén állami hirdetésekre pályázó Telekom megtarthatta frekvenciáit.
  • A növekvő állami reklámpénzek kockázatossá tették a kormánykritikus cikkeket. A kormánystáb egyre gyakrabban szólt le a szerkesztőségbe emiatt.
  • Amikor azonban az ő magánútjairól kezdett el a hírportál cikksorozatot közölni, távozott Sáling Gergő főszerkesztő, a témát pedig Lázár János akkori miniszter bíróság elé vitte. A főszerkesztőt egyes kollégái szerint nyomásgyakorlás érte. Emiatt 2014 júniusában - a második kétharmados parlamenti választás után - a stáb jelentős része - a nem politikai rovatoké is - felmondott, a kormánykerék pedig jobbra fordult.
  • Ha erre a linkre kattint, talál 70 cikket, amelyből 41 (!) helyreigazítást közöl az Origo oldaláról. (A keresőmotor a második kétharmad után született cikkekre lett beállítva.) A legtöbbjük politikai tartalmú, és jóval a cikkek megszületése után készült el a helyreigazítás, amely legtöbbször elvesztett sajtóperek eredménye. A kiemelkedő számosság - és az, hogy a maradék találat is támadó hangvételű - mutatja, hogy nem tévedésekről, hanem a tömeg szándékos dezinformálásáról van szó. És fogalmunk sincs a folyamatban lévő perek kimeneteléről, valamint azokról, amelyek valamilyen oknál fogva el sem jutottak feljelentésig a megnevezettek részéről. 
Lefordítva: a fokozatosan növekvő állami befolyás ellehetetlenítette a minőségi újságírást, helyette a tudatos fake news terjesztése maradt osztályrészül.

Hiperlinkek (Hozzáférés: 2019. április 16.)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése