keresés

2019. április 12., péntek

Merre halad a Google? Jelenlegi portfólió – változások, törekvések

A Google – digitális életünk meghatározó szereplője – 1996-ban indult útjára, amikor a Stanford Egyetem két PhD-hallgatója, Larry Page és Sergey Brin létrehozta a PageRank technológiát. Ez a zseniális algoritmus képes volt az akkori keresőmotorokhoz képest sokkal relevánsabb találati listát előállítani az internetet böngészni vágyó felhasználók számára. "A többi pedig már történelem" – mondhatnánk, amely még ma is íródik. A Google azóta rengeteg igen népszerű alkalmazást, elektronikai terméket és technológiai újítást dobott piacra, és akkorára nőtt, hogy 2015 augusztusában át is szervezték a vállalat szerteágazó érdekeltségeit az Alphabet konglomerátum neve alá. Larry Page így jelenleg az Alphabet Inc. vezérigazgatójaként viszi tovább az eredeti Google-missziót: "a világ információtömegét hasznossá és univerzálisan elérhetővé tenni".

an image of Larry Page

Azonban ahogy az a Page-el készített interjúkból is kiderül, ő a küldetést még ennél is tágabban értelmezi. Szerinte a Google-nek azonosítania kell azokat az emberi problémákat, melyek technológia segítségével megoldhatók, majd pedig fel is kell találja ezeket a technológiákat. Tekintsük át röviden, mivel ajándékozta meg a világot eddig a tech-óriás, és milyen irányokban várhatóak akár mindennapjainkra is hatással lévő további technológiai újítások.


Meghatározó termékek, szolgáltatások


A Gmail volt az a termék, amely bebizonyította, hogy a Google nem csak egy keresőmotor, és a cég képes teljes dominanciára az internet más szegmensein is. Később ez a szolgáltatás lett a gerince a G Suite-nak és a Google Drive-nak is. A Gmail 2004-ben indult, rá egy évre a Google Maps is piacra került. Bár a lépésenkénti GPS-navigációra még 2009-ig várni kellett, ma már messze a leggyakrabban használt webes, illetve mobil térképszolgáltatás, háttérbe szorítva az olyan nagy neveket, mint a TomTom vagy a Garmin.

Szerteágazó és hatékony keresőszolgáltatásaival a Google megvetette a lábát a legtöbb online hirdetési piacon. A legismertebb ilyen specializált keresőeszközök talán a Google News (hírösszeállítások), Finance (üzleti és pénzügyi információk), Images (keresés képek alapján), Books (könyvek teljes szövege), Scholar (tudományos folyóiratcikkek), Shopping (webshopok termékei, aukciók) és a Google Assistant, mely kereső és mesterséges intelligencián alapuló személyi asszisztens egyben. Maga a hirdetési és marketing platform Google Ads néven fut (korábban AdWords), mely jelenleg a cég fő bevételi forrása.

the logo of AdSense

Ismerős fogalom lehet még az AdSense, mely a Google webmestereknek / tartalomszolgáltatóknak, tehát a hirdetési felületek szolgáltatóinak kínált hirdetési platform. A hirdetni vágyó cégek tehát a Google Ads-en keresztül vásárolhatnak hirdetési szolgáltatásokat a Google-től, a másik oldalon a Google az AdSense-en keresztül szerez hirdetési felületet illetve fizet ezekért. A Google viszont maga is biztosít hirdetési felületet egyrészt keresőeszközei révén, másrészt közösségi oldalain keresztül. A Google Plus ugyan nem volt képes a nagy hatalomátvételre a Facebook óriása, és az újabb, flexibilisebb közösségi média (Twitter, LinkedIn, Snapchat stb.) mellett, viszont 2006 novemberében a Google megszerezte a legnagyobb videomegosztó oldalt, a YouTube-ot. E nagy karriert befutott oldal hatása a reklámüzletre főleg a fiatalabb korosztály médiafogyasztási szokásait tekintve nem lebecsülendő.

Az Android mobil operációs rendszert 2005-ben szerezték meg, integrálva bele a Google fő szolgáltatásait, de közben megőrizve a software nyílt forrású jellegét. Ennek a filozófiának eredményeként ma már ez a rendszer a legelterjedtebb a mobil piacon, és a Google Play – a rendszerre írt alkalmazások terjesztésének fő platformja – több, mint 2,6 millió app-ot kínál. Az Android nagyban hozzájárult a Google saját applikációinak elterjesztéséhez is, melyek előre telepítésre kerülnek a legtöbb gyártó készülékein (Chrome, Calendar, Translate, a G Suite csomag stb.). Az Android rendszer további potenciálja, hogy az okostelefonok és tabletek mellett könnyen átültethető más okoseszközökre: lásd AndroidTV, Android Auto, Wear OS (okosórák).

Fejlesztési irányok


A Google egy flottányi szenzorokkal és mesterséges intelligencia szoftverrel ellátott Toyota Prius-szal indította el önvezető autóprojektjét 2010-ben. Ez, a ma már Waymo néven futó business olyan versenybe szállt be, melyben ellenfelei az Elon Musk által vezetett Tesla (Autopilot), a General Motors (Cruise), és a nagy autógyártó cégek kisebb-nagyobb koalíciói (pl. Renault–Nissan–Mitsubishi, Daimler-Bosch). Bár a jelenlegi tesztüzemek eredményei még egyértelműen arra utalnak, hogy a teljes automatizáláshoz és biztonságos működéshez még kell pár év fejlesztés, azt kijelenthetjük, hogy a dolog előbb vagy utóbb meg fog valósulni.

Waymo car on a road

Nagy fegyvertény volt ebben a Google számára a DeepMind megszerzése (2014). A vezető AI-cég olyan sikereket könyvelhet el magának azóta, mint a Go játékot abszolút mesteri szinten játszó AlphaGo rendszer (a sakkmester Kasparovot megverő AI óta a legnagyobb mérföldkő ezen a területen). A DeepMind lassan a Google saját rendszereibe is kezd besegíteni, optimalizálva adatcentrumai működését, többek között.

A cég már régóta kacérkodik kísérleti jellegű fogyasztói hardverek fejlesztésével is. Az egyik legnagyobb hírverést eredményező ilyen projektje a Project Glass volt, melyet sok kritika ért az ipari kémkedésben történő potenciális felhasználása miatt. 2017-re a terméket újrabrandelték a vállalati piacra, így a koncepció tovább él, de nem minden Google-projekt ilyen szerencsés. Ahogy ez a Killed by Google című virtuális projekttemető böngészésével saját magunk számára is igazolható, a cég kifejezetten gyakran kaszálja el a saját projektjeit. Egyesek már azt rebesgetik, hogy maga a brand is sérülhet ebből kifolyólag, a fejlesztőpartnerek számára pedig kifejezetten irritáló lehet ez a bizonytalanság. Az viszont tény, hogy egyelőre a Google rendelkezik az erőforrásokkal, hogy Larry Page megengedhesse magának álmait. A sok próbából pedig eddig elég sok szerencse fakadt.


A List Of Products Larry Page Has Google Working On Other Than Search, Such As Spoons (Business Insider, 2014. szeptember)
Gmail gave Google the confidence to take over the world (CNET, 2019. április 1.)
Google turns 20: how an internet search engine reshaped the world (The Verge, 2018. szeptember 5.)
Dossier: The leaders in self-driving cars (ZDNet, 2018. február 1.)
Google's constant product shutdowns are damaging its brand (Ars Technica, 2019. április 2.)
Killed by Google

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése