Mitől lehet hasznos, kedvelt és sikeres egy közösségi tér? Hogyan mérhető a társadalmi konstruktivitása? Mindenekelőtt rezonálni kell a használó észleléséből fakadó folyamatokkal.
Fizikai jellemzők, szolgáltatások, funkciók = felhasználói percepciókStormen Public Library, Norway |
Mind a
fizikai jellemzők, mind az elérhető szolgáltatások és funkciók fontos mutatói
egy közösségi tér hasznosságának. A használói
percepciók kikristályosodása és leképeződésének az előjele függ a térélménytől,
a kínált szolgáltatások “megfoghatóságától”, hasznosságától és minőségétől.
A hely megítélése a környezet jellemzőinél kezdődik, át magán az otthont
adó épületen keresztül az elrendezésig, a falak színéig; az apró részletek, a dizájn
mind együtt hatnak a használók érzékszerveire és ezzel együtt a hangulatra.
Mindegy, hogy egy régi épület, intézmény felújításáról van-e szó, vagy egy
teljesen új projektről, mindenképpen úgy kell kialakítani a tér képét, hogy az
vonzó legyen, hogy az emberek otthonosan és komfortosan érezzék magukat, hogy
szívesen töltsenek ott kötetlenül több órát, akár egész napot is. Ugyan általában
sajnos nem képezi választás kérdését az elhelyezkedés, ha ennek kijelölésére
mégis van mód, olyan helyszínt célszerű keresni, ami a város szívében, központi
helyen található, könnyen megközelíthető, jó az infrastruktúrája. Azok az
intézmények, amelyek túlságosan kieső helyen működnek, esetleg körülményes a
megközelíthetőségük, rögtön hátránnyal indulnak, hiszen az igénybe vevőknek nem
az lesz az első „problémájuk”, hogy ide, konkrétan erre a helyre bemenjenek-e,
hanem hogy egyáltalán nekiinduljanak-e egy hosszabb útnak, vajon megéri-e az
energiabefektetést az adott célpont. A fizikai megjelenés azonban még önmagában
nem elég egy sikeres közösségi tér életre hívásához – hiába a csinos külső, ha
üres a belső. Ha igazán hasznos és kihasznált közösségi térré szeretnénk
alakítani egy klasszikus értelemben vett könyvtárat, akkor célszerű teljesen új
szemléletmódot magunka ölteni, elhagyni a megporosodott, idejét múlt berögződéseket
és sztereotípiákat. Ki kell terjeszteni a kreativitást, bátran kell használni
az új funkciók megszületését előhívó ötleteket.
Skandináv könyvtárak az élen
Herning Library, Denmark |
4P modell - People, Programmes, Places, Partners
Vennesla Library, Norway |
Designing Libraries
Dokk1, Aarhus, Denmark |
Link az oldalhoz: Designing Libraries
Közösségi tér
Knut Skansen, az olsói közkönyvtár igazgatója így vélekedik; "tévhit, hogy a könyvtárak fejlesztése a különböző médiaformátumokról kell, hogy szóljon. A könyvtárfejlesztés valójában egy fenntartható nyilvános tér létrehozását jelenti annak érdekében, hogy a polgárok kölcsönhatásba, interakcióba kerülhessenek egymással, s ehhez a könyvtárnak eszközöket, tartalmat kell biztosítaniuk, így segítve, hogy az emberek aktív résztvevői legyenek a társadalomnak, a közösségnek, amiben élnek. Ehhez újfajta nyilvános térre van szükség, amely vonzó és nem túl hivatalos, amely valahol a személyre szabott és a nyilvános tér között helyezkedik el. Ezek a terek lehetőséget nyújtanak az állampolgároknak arra, hogy új típusú, s a korábbiaknál meghatározóbb szerepet vállaljanak, önkéntesen, közösségeikért, egymásért." Szavai hűen összefoglalják, milyen új politikát, küldetést kell képviselnie napjaink nyilvános közkönyvtárainak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése