
Munka és oktatás világa
Márciusban már biztossá vált, hogy munkahelyi és tanulási tevékenységünk nem folytatható a régi, jól bevált, megszokott módon, annak érdekében, hogy ne számolhassunk tömeges megbetegedésekkel. Mindenek előtt, az évek óta nagy népszerűségnek örvendő munkahelyi projekt menedzsment és business kommunikációs szoftverek, mint a Slack vagy a Microsoft Teams felhasználói száma rohamos növekedésnek indult az otthoni munkavégzésre kényszerült dolgozók miatt. A felhasználók beözönlésének örvendhetett a Zoom videokonferencia szolgáltatás is, melyről sokan a válság előtt nem is hallottak, a cikk publikálásakor (2020.05.12.) viszont gyártóját $166 körül jegyzik értékpapírjait a NASDAQ-on. Az összehasonlítás kedvéért, ugyanez a részvény januárban 70 és 75 dollár között mozgott. A talán kicsit hirtelen jött siker magával hozta a - jogos - kritikákat is, főleg ami a biztonságot illeti.
Ahhoz kétség sem fér, hogy a kényszerintézkedések enyhülésével sem esik majd jelentősen vissza a távmunkát lehetővé tevő vagy megkönnyítő szolgáltatások használata. Egy friss felmérés szerint a dolgozók többsége szeretne a válság után is többet dolgozni otthonról. A felmérés arra is rámutat, hogy az otthonról dolgozók többsége jól kihasználja az ingázással, utazással töltött időt és ebben a távmunka szoftvereknek elidegeníthetetlen érdemeik vannak.
Ahhoz kétség sem fér, hogy a kényszerintézkedések enyhülésével sem esik majd jelentősen vissza a távmunkát lehetővé tevő vagy megkönnyítő szolgáltatások használata. Egy friss felmérés szerint a dolgozók többsége szeretne a válság után is többet dolgozni otthonról. A felmérés arra is rámutat, hogy az otthonról dolgozók többsége jól kihasználja az ingázással, utazással töltött időt és ebben a távmunka szoftvereknek elidegeníthetetlen érdemeik vannak.
Szabadidő és képminőség-romlás
Azt gondolhatnánk, hogy az internet világát nem érinti a pánikvásárlás. Ez talán így is van, de ettől függetlenül sok szabadidős szolgáltatás képi minőségcsökkentést vezetett be, hogy az otthon maradó felhasználói kört ki tudja szolgálni és a többi online szolgáltatástól se rabolja a sávszélességet. Mondani sem kell, hogy ezen szolgáltatások jelentős népszerűségnek örvendtek a járvány előtt is, viszont kétség kívül hasznukra vált a világszerte kirajzolódni látszó karantén-kultúra, már ha beszélhetünk ilyenről. A Netflix, Apple TV+, Disney Plus, Amazon Prime Video, Youtube Premium és társaik jelentős növekedést könyvelhettek el, érdekes viszont, hogy a zenei streaminggel foglalkozó vállalatok a lejátszások visszaeséséről számoltak be. Jelentősen nőt viszont minden szegmensben a prémium szolgáltatást igénybe vevő, fizető felhasználók száma.
A Folding@home esete
Ha online szolgáltatásokra gondolunk, az a kép élhet bennünk, hogy nekünk szolgáltatnak és nem mi másoknak. A Folding@home ezen fordított modell jeles példája. A 2000-ben indult projekt személyi számítógépek számítási kapacitását igénybe véve segít a kutatóknak megérteni, hogy hogyan működnek bizonyos az emberiséget sújtó kórokozók fehérjéi. A projekt reagált a COVID-19 jelentette igényre és a vírus fehérjéinek elemzésébe fogott. A projekthez csatlakozó önkéntesek összesített számítási kapacitása március végére meghaladta az 1,5 exaflopot, ami több, mint a top 200 működő szuperszámítógépek kapacitásának összege és az önkéntes fehérjeelemzők száma megközelítette az 500 ezret.Új "szolgáltatások": a contact tracing esete

A vírusban erősen érintett Nagy-Britannia is hasonló lépésre készül, más európai országokkal egyetemben. Természetesen most is vannak olyanok, akik a magánszféra további zsugorodását és az örökös megfigyelés leplezett tervét látják a szoftverekben, de talán a látkép nem ennyire szürke.
Megszületett az Apple-Google összefogás az ügyben, ami az okostelefonnal rendelkezők esetében jelenthet jelentős előrelépést a kapcsolat-felderítés területén. Míg Nagy-Britannia tervezett rendszere egy centralizált, központi adatgyűjtésre épülő modellre épül a két amerikai óriásvállalat megoldása decentralizált, azaz szinte kizárólag eszközök közötti Bluetooth interakciókra épül anélkül, hogy anonim adatgyűjtés keretében központi kiértékelésre kerülnének az adatok továbbításra.
Végül mindenki nyert?

Szintén érzékenyen érintette a ridesharing szolgáltatásokat is a változás. Az autóhasználat - és egyéb egyéni közlekedési eszközök használata - is visszaesett azzal, hogy kevesebben járnak munkába és szabadidejüket sem tölthetik akárhol. A mélypontról való elmozdulás viszont várható, ha lassú tempóban is. Érdekes kérdés, hogy a járványhelyzetet követő gazdasági visszaesés hogyan befolyásolja majd ezt a startupok által dominált fiatal szegmenst.
Záró gondolatok
Az online szolgáltatások megváltoztatták ahogyan a munkára, szabadidős tevékenységre gondolunk, a vírushelyzet pedig azt, ahogyan ezekhez a szolgáltatáshoz viszonyulunk. A személyes kontaktust nélkülözők örülhetnek, hiszen nincs akadálya működésüknek. Azok melyek a fizikai világot "okosították", talán újra kell gondolniuk csapásirányaikat és alkalmazkodni ahhoz a -világhoz, melyben az emberek még kevesebb kontaktusba kerülnek egymással munkavégzésük vagy szabadidejük eltöltése során. A változások mindig jót tettek az emberi kreativitásnak. Ki tudja, néhány év múlva talán csak mosolyogni fogunk a technológia jelenleg áthidalhatatlannak tűnő korlátain.Források
F@h - AnandTech
Zoom sebezhetőségek - The Verge
Home Office Felmérés - Slashdot
Dél-Korea víruskezelése - The New Yorker
Képek: pixabay.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése