keresés

2020. május 12., kedd

A koronavírus és az internetes szolgáltatások


Mindaddig, míg Kínán kívül nem jelentették az első COVID-19 eseteket, az információtechnológia és internetes szolgáltatások folytatták útjukat egyfajta megállíthatatlan előretöréssel. A felhő alapú megoldások hatalmas fejlődésen mentek át, így joggal kijelenthető, hogy az egészségügyi válsághelyzet világméretűvé válása nélkül is a szerveroldali, sok esetben felhőalapú, streaming vagy a sharing economy részét képező szolgáltatások évtizede elé néztünk. Ez a cikk, bár teljes körű ismertetésre nem vállalkozhat, betekintést kíván adni arról, hogy miben változott - ha változott egyáltalán - ezen szolgáltatások szerepe, működése vagy felhasználóinak köre és azok szokásai a koronavírus járvány világméretű elterjedésének idején.



Munka és oktatás világa

Márciusban már biztossá vált, hogy munkahelyi és tanulási tevékenységünk nem folytatható a régi, jól bevált, megszokott módon, annak érdekében, hogy ne számolhassunk tömeges megbetegedésekkel. Mindenek előtt, az évek óta nagy népszerűségnek örvendő munkahelyi projekt menedzsment és business kommunikációs szoftverek, mint a Slack vagy a Microsoft Teams felhasználói száma rohamos növekedésnek indult az otthoni munkavégzésre kényszerült dolgozók miatt. A felhasználók beözönlésének örvendhetett a Zoom videokonferencia szolgáltatás is, melyről sokan a válság előtt nem is hallottak, a cikk publikálásakor (2020.05.12.) viszont gyártóját $166 körül jegyzik értékpapírjait a NASDAQ-on. Az összehasonlítás kedvéért, ugyanez a részvény januárban 70 és 75 dollár között mozgott. A talán kicsit hirtelen jött siker magával hozta a - jogos - kritikákat is, főleg ami a biztonságot illeti.
Ahhoz kétség sem fér, hogy a kényszerintézkedések enyhülésével sem esik majd jelentősen vissza a távmunkát lehetővé tevő vagy megkönnyítő szolgáltatások használata. Egy friss felmérés szerint a dolgozók többsége szeretne a válság után is többet dolgozni otthonról. A felmérés arra is rámutat, hogy az otthonról dolgozók többsége jól kihasználja az ingázással, utazással töltött időt és ebben a távmunka szoftvereknek elidegeníthetetlen érdemeik vannak.


Szabadidő és képminőség-romlás

Azt gondolhatnánk, hogy az internet világát nem érinti a pánikvásárlás. Ez talán így is van, de ettől függetlenül sok szabadidős szolgáltatás képi minőségcsökkentést vezetett be, hogy az otthon maradó felhasználói kört ki tudja szolgálni és a többi online szolgáltatástól se rabolja a sávszélességet. Mondani sem kell, hogy ezen szolgáltatások jelentős népszerűségnek örvendtek a járvány előtt is, viszont kétség kívül hasznukra vált a világszerte kirajzolódni látszó karantén-kultúra, már ha beszélhetünk ilyenről. A Netflix, Apple TV+, Disney Plus, Amazon Prime Video, Youtube Premium és társaik jelentős növekedést könyvelhettek el, érdekes viszont, hogy a zenei streaminggel foglalkozó vállalatok a lejátszások visszaeséséről számoltak be. Jelentősen nőt viszont minden szegmensben a prémium szolgáltatást igénybe vevő, fizető felhasználók száma.


A Folding@home esete

Ha online szolgáltatásokra gondolunk, az a kép élhet bennünk, hogy nekünk szolgáltatnak és nem mi másoknak. A Folding@home ezen fordított modell jeles példája. A 2000-ben indult projekt személyi számítógépek számítási kapacitását igénybe véve segít a kutatóknak megérteni, hogy hogyan működnek bizonyos az emberiséget sújtó kórokozók fehérjéi. A projekt reagált a COVID-19 jelentette igényre és a vírus fehérjéinek elemzésébe fogott. A projekthez csatlakozó önkéntesek összesített számítási kapacitása március végére meghaladta az 1,5 exaflopot, ami több, mint a top 200 működő szuperszámítógépek kapacitásának összege és az önkéntes fehérjeelemzők száma megközelítette az 500 ezret.

Új "szolgáltatások": a contact tracing esete

Bár sokan közülünk otthonról tevékenykedett és alig mozdult ki a lakásból, minden alkalommal amikor mégis megtettük, potenciálisan kitettük magunkat a sokat emlegetett kórokozónak. Szinte konszenzus kezd kirajzolódni abban, hogy a vírus rengeteg teszteléssel és a személyek közti kapcsolati háló felderítésével viszonylag rövid időn belül visszaszorítható, ha nem is szüntethető meg a populációban való jelenléte. Elég ha Dél-Korea esetére nézünk. A távol-keleti ország sikeresnek mondható járványkezelése nagyban köszönhető a magas technikai fejlettségnek és a központi kapcsolat-feltérképezési szoftver magas használati arányának. A rendszer magában foglal egy értesítési rendszert, mely jelzi, ha valaki fertőzött személlyel léphetett kapcsolatba tevékenysége során, így irányítottan tesztelhetnek az illetékes járványügyi szakemberek.
A vírusban erősen érintett Nagy-Britannia is hasonló lépésre készül, más európai országokkal egyetemben. Természetesen most is vannak olyanok, akik a magánszféra további zsugorodását és az örökös megfigyelés leplezett tervét látják a szoftverekben, de talán a látkép nem ennyire szürke.
Megszületett az Apple-Google összefogás az ügyben, ami az okostelefonnal rendelkezők esetében jelenthet jelentős előrelépést a kapcsolat-felderítés területén. Míg Nagy-Britannia tervezett rendszere egy centralizált, központi adatgyűjtésre épülő modellre épül a két amerikai óriásvállalat megoldása decentralizált, azaz szinte kizárólag eszközök közötti Bluetooth interakciókra épül anélkül, hogy anonim adatgyűjtés keretében központi kiértékelésre kerülnének az adatok továbbításra.

Végül mindenki nyert?

A járvány miatt visszaeső utazások miatt a turizmus "táplálékláncának" minden szereplője, így a viszonylag új szereplőnek számító online jegyfoglalási, utazásszervezési vagy szállásfoglalási szolgáltatások is komolyan megsínylik a válságot.
Sokan az ún. gig economy végét látják a válságban, bár ezzel a feltevéssel könnyű vitára kelni és akadnak teljes ellenvélemények is. Viszont az tény, hogy a átformálódni látszanak az erőviszonyok. Míg az étel házhoz szállítás és csomagszállítás virágzik, a személyszállítás megállíthatatlanul hanyatlani látszik. A két legnagyobb nemzetközi szereplő, az Uber és a Lyft is jelentős átstrukturálásra kényszerült, hogy minél kisebb veszteséggel éljék túl az időszakot.
Szintén érzékenyen érintette a ridesharing szolgáltatásokat is a változás. Az autóhasználat - és egyéb egyéni közlekedési eszközök használata - is visszaesett azzal, hogy kevesebben járnak munkába és szabadidejüket sem tölthetik akárhol. A mélypontról való elmozdulás viszont várható, ha lassú tempóban is. Érdekes kérdés, hogy a járványhelyzetet követő gazdasági visszaesés hogyan befolyásolja majd ezt a startupok által dominált fiatal szegmenst.

Záró gondolatok

Az online szolgáltatások megváltoztatták ahogyan a munkára, szabadidős tevékenységre gondolunk, a vírushelyzet pedig azt, ahogyan ezekhez a szolgáltatáshoz viszonyulunk. A személyes kontaktust nélkülözők örülhetnek, hiszen nincs akadálya működésüknek. Azok melyek a fizikai világot "okosították", talán újra kell gondolniuk csapásirányaikat és alkalmazkodni ahhoz a -világhoz, melyben az emberek még kevesebb kontaktusba kerülnek egymással munkavégzésük vagy szabadidejük eltöltése során. A változások mindig jót tettek az emberi kreativitásnak. Ki tudja, néhány év múlva talán csak mosolyogni fogunk a technológia jelenleg áthidalhatatlannak tűnő korlátain.

Források

F@h - AnandTech
Zoom sebezhetőségek - The Verge
Dél-Korea víruskezelése - The New Yorker
Képek: pixabay.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése