Mindaddig, míg Kínán kívül nem jelentették az első COVID-19
eseteket, az információtechnológia és internetes szolgáltatások folytatták
útjukat egyfajta megállíthatatlan előretöréssel. A felhő alapú megoldások hatalmas fejlődésen mentek át, így joggal kijelenthető, hogy az egészségügyi válsághelyzet világméretűvé válása nélkül is a szerveroldali, sok esetben felhőalapú, streaming vagy a sharing economy részét képező szolgáltatások évtizede elé néztünk. Ez a cikk, bár teljes körű ismertetésre nem vállalkozhat, betekintést kíván adni arról, hogy miben változott - ha változott egyáltalán - ezen szolgáltatások szerepe, működése vagy felhasználóinak köre és azok szokásai a koronavírus járvány világméretű elterjedésének idején.
Munka és oktatás világa
Márciusban már biztossá vált, hogy munkahelyi és tanulási tevékenységünk nem folytatható a régi, jól bevált, megszokott módon, annak érdekében, hogy ne számolhassunk tömeges megbetegedésekkel. Mindenek előtt, az évek óta nagy népszerűségnek örvendő munkahelyi projekt menedzsment és business kommunikációs szoftverek, mint a Slack vagy a Microsoft Teams felhasználói száma rohamos növekedésnek indult az otthoni munkavégzésre kényszerült dolgozók miatt. A felhasználók beözönlésének örvendhetett a Zoom videokonferencia szolgáltatás is, melyről sokan a válság előtt nem is hallottak, a cikk publikálásakor (2020.05.12.) viszont gyártóját $166 körül jegyzik értékpapírjait a NASDAQ-on. Az összehasonlítás kedvéért, ugyanez a részvény januárban 70 és 75 dollár között mozgott. A talán kicsit hirtelen jött siker magával hozta a - jogos - kritikákat is, főleg ami a biztonságot illeti.
Ahhoz kétség sem fér, hogy a kényszerintézkedések enyhülésével sem esik majd jelentősen vissza a távmunkát lehetővé tevő vagy megkönnyítő szolgáltatások használata. Egy friss felmérés szerint a dolgozók többsége szeretne a válság után is többet dolgozni otthonról. A felmérés arra is rámutat, hogy az otthonról dolgozók többsége jól kihasználja az ingázással, utazással töltött időt és ebben a távmunka szoftvereknek elidegeníthetetlen érdemeik vannak.
Ahhoz kétség sem fér, hogy a kényszerintézkedések enyhülésével sem esik majd jelentősen vissza a távmunkát lehetővé tevő vagy megkönnyítő szolgáltatások használata. Egy friss felmérés szerint a dolgozók többsége szeretne a válság után is többet dolgozni otthonról. A felmérés arra is rámutat, hogy az otthonról dolgozók többsége jól kihasználja az ingázással, utazással töltött időt és ebben a távmunka szoftvereknek elidegeníthetetlen érdemeik vannak.
Szabadidő és képminőség-romlás
Azt gondolhatnánk, hogy az internet világát nem érinti a pánikvásárlás. Ez talán így is van, de ettől függetlenül sok szabadidős szolgáltatás képi minőségcsökkentést vezetett be, hogy az otthon maradó felhasználói kört ki tudja szolgálni és a többi online szolgáltatástól se rabolja a sávszélességet. Mondani sem kell, hogy ezen szolgáltatások jelentős népszerűségnek örvendtek a járvány előtt is, viszont kétség kívül hasznukra vált a világszerte kirajzolódni látszó karantén-kultúra, már ha beszélhetünk ilyenről. A Netflix, Apple TV+, Disney Plus, Amazon Prime Video, Youtube Premium és társaik jelentős növekedést könyvelhettek el, érdekes viszont, hogy a zenei streaminggel foglalkozó vállalatok a lejátszások visszaeséséről számoltak be. Jelentősen nőt viszont minden szegmensben a prémium szolgáltatást igénybe vevő, fizető felhasználók száma.
A Folding@home esete
Ha online szolgáltatásokra gondolunk, az a kép élhet bennünk, hogy nekünk szolgáltatnak és nem mi másoknak. A Folding@home ezen fordított modell jeles példája. A 2000-ben indult projekt személyi számítógépek számítási kapacitását igénybe véve segít a kutatóknak megérteni, hogy hogyan működnek bizonyos az emberiséget sújtó kórokozók fehérjéi. A projekt reagált a COVID-19 jelentette igényre és a vírus fehérjéinek elemzésébe fogott. A projekthez csatlakozó önkéntesek összesített számítási kapacitása március végére meghaladta az 1,5 exaflopot, ami több, mint a top 200 működő szuperszámítógépek kapacitásának összege és az önkéntes fehérjeelemzők száma megközelítette az 500 ezret.Új "szolgáltatások": a contact tracing esete
Bár sokan közülünk otthonról tevékenykedett és alig mozdult ki a lakásból, minden alkalommal amikor mégis megtettük, potenciálisan kitettük magunkat a sokat emlegetett kórokozónak. Szinte konszenzus kezd kirajzolódni abban, hogy a vírus rengeteg teszteléssel és a személyek közti kapcsolati háló felderítésével viszonylag rövid időn belül visszaszorítható, ha nem is szüntethető meg a populációban való jelenléte. Elég ha Dél-Korea esetére nézünk. A távol-keleti ország sikeresnek mondható járványkezelése nagyban köszönhető a magas technikai fejlettségnek és a központi kapcsolat-feltérképezési szoftver magas használati arányának. A rendszer magában foglal egy értesítési rendszert, mely jelzi, ha valaki fertőzött személlyel léphetett kapcsolatba tevékenysége során, így irányítottan tesztelhetnek az illetékes járványügyi szakemberek.
A vírusban erősen érintett Nagy-Britannia is hasonló lépésre készül, más európai országokkal egyetemben. Természetesen most is vannak olyanok, akik a magánszféra további zsugorodását és az örökös megfigyelés leplezett tervét látják a szoftverekben, de talán a látkép nem ennyire szürke.
Megszületett az Apple-Google összefogás az ügyben, ami az okostelefonnal rendelkezők esetében jelenthet jelentős előrelépést a kapcsolat-felderítés területén. Míg Nagy-Britannia tervezett rendszere egy centralizált, központi adatgyűjtésre épülő modellre épül a két amerikai óriásvállalat megoldása decentralizált, azaz szinte kizárólag eszközök közötti Bluetooth interakciókra épül anélkül, hogy anonim adatgyűjtés keretében központi kiértékelésre kerülnének az adatok továbbításra.
A vírusban erősen érintett Nagy-Britannia is hasonló lépésre készül, más európai országokkal egyetemben. Természetesen most is vannak olyanok, akik a magánszféra további zsugorodását és az örökös megfigyelés leplezett tervét látják a szoftverekben, de talán a látkép nem ennyire szürke.
Megszületett az Apple-Google összefogás az ügyben, ami az okostelefonnal rendelkezők esetében jelenthet jelentős előrelépést a kapcsolat-felderítés területén. Míg Nagy-Britannia tervezett rendszere egy centralizált, központi adatgyűjtésre épülő modellre épül a két amerikai óriásvállalat megoldása decentralizált, azaz szinte kizárólag eszközök közötti Bluetooth interakciókra épül anélkül, hogy anonim adatgyűjtés keretében központi kiértékelésre kerülnének az adatok továbbításra.
Végül mindenki nyert?
Sokan az ún. gig economy végét látják a válságban, bár ezzel a feltevéssel könnyű vitára kelni és akadnak teljes ellenvélemények is. Viszont az tény, hogy a átformálódni látszanak az erőviszonyok. Míg az étel házhoz szállítás és csomagszállítás virágzik, a személyszállítás megállíthatatlanul hanyatlani látszik. A két legnagyobb nemzetközi szereplő, az Uber és a Lyft is jelentős átstrukturálásra kényszerült, hogy minél kisebb veszteséggel éljék túl az időszakot.
Szintén érzékenyen érintette a ridesharing szolgáltatásokat is a változás. Az autóhasználat - és egyéb egyéni közlekedési eszközök használata - is visszaesett azzal, hogy kevesebben járnak munkába és szabadidejüket sem tölthetik akárhol. A mélypontról való elmozdulás viszont várható, ha lassú tempóban is. Érdekes kérdés, hogy a járványhelyzetet követő gazdasági visszaesés hogyan befolyásolja majd ezt a startupok által dominált fiatal szegmenst.
Záró gondolatok
Az online szolgáltatások megváltoztatták ahogyan a munkára, szabadidős tevékenységre gondolunk, a vírushelyzet pedig azt, ahogyan ezekhez a szolgáltatáshoz viszonyulunk. A személyes kontaktust nélkülözők örülhetnek, hiszen nincs akadálya működésüknek. Azok melyek a fizikai világot "okosították", talán újra kell gondolniuk csapásirányaikat és alkalmazkodni ahhoz a -világhoz, melyben az emberek még kevesebb kontaktusba kerülnek egymással munkavégzésük vagy szabadidejük eltöltése során. A változások mindig jót tettek az emberi kreativitásnak. Ki tudja, néhány év múlva talán csak mosolyogni fogunk a technológia jelenleg áthidalhatatlannak tűnő korlátain.Források
F@h - AnandTech
Zoom sebezhetőségek - The Verge
Home Office Felmérés - Slashdot
Dél-Korea víruskezelése - The New Yorker
Képek: pixabay.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése