Napjainkban a streaming szolgáltatók valósággal virágkorukat
élik. Mióta az addig DVD-k kölcsönzésével foglalkozó Netflix 2007-ben
elindította streamingszolgáltatását, egyre több és több ember csábult el, és
vette ezt igénybe. A Netflixnek kezdetben a legfőbb vetélytársa a televízió
volt, azt pedig könnyedén legyőzte, hiszen a kötött műsoridővel és rengeteg
reklámmal felszerelt tévécsatornák helyett sokkal vonzóbb opció volt a Netflix,
ahol az ember akkor és azt nézi, amit csak szeretne, különösebb megkötések
nélkül.
Napjainkban viszont már a piaci verseny egyre kiélezettebb a
különböző szereplők között. Netflix, HBO Go, Apple TV+, Amazon Prime, Disney+… A 2019-es, majd a 2020-as év már a válsághelyzet előtt is izgalmas és érdekes változásokat hozott az egész közeg számára, és teljesen új helyzeteket teremtett.
A Disney belép a piacra
Az utóbbi években egyre több piaci szereplő vette tervbe,
hogy saját streamingszolgáltatást indít, mint például az Apple vagy az NBC
Universal. A legnagyobb versenytárs viszont nem más, mint napjaink egyik
legnagyobb üzleti vállalkozása: a Disney. A Disney+ nevet viselő szolgáltatás
2019 november 12-én, az indulás napján ez még alig pár országban volt elérhető
(köztük természetesen az Egyesült Államokban és Kanadában), viszont
vetélytársaikhoz hasonlóan ők is szeretnének továbbterjeszkedni.
A felület egyébként döcögősen indult. A felhasználók, akik
megvásárolták a szolgáltatást, elégedetlenek voltak azzal, milyen kevés film és
sorozat van az oldalon a többi szolgáltatáshoz képest. A választék inkább csak
a gyerekeknek készült alkotások esetében kielégítő.
Persze ez egy alig elindult szolgáltatás esetében egyáltalán
nem furcsa. A Disney az első években nem is számolt azzal, hogy az új
szolgáltatás jelentős bevételt tudna termelni: csak 2024-re várták, hogy megtérül
a vállalkozás. Az első hónapokban jelentős visszaeséssel kellett számolniuk már
csak amiatt is, mert az eddig a Netflixen vagy éppen az HBO Go-n kint lévő
tartalmaikat is le kellett szedniük a konkurencia oldalakról, így elvesztették
azt a bevételt, amit a korábbi oldalak fizettek nekik a megtekintések után. Az
első hónapokban nem lehetett arra számítani, hogy az új szolgáltatásra
előfizetők ezt megtérítenék.
A cég azonban ezt a kockázatot is hajlandó volt vállalni –
főleg, hogy a Netflixnek például hosszú távon sokkal nagyobb károkat okoz, ha
eltűnnek a kínálatból a Marvel-, Pixar, vagy Star Wars-filmek és sorozatok.
Érdekes kérdés volt még a Hulu sorsa. Ezt nagy részben a
Disney birtokolja, így, a Disney+ elindításával kérdésessé vált, hogy meddig
maradhat fenn. Azonban most úgy tűnik, a Disney-t inkább családi
szolgáltatásnak szánják, gyerekek által is bátran fogyasztható tartalmakkal,
így lehetséges, hogy a Hulu is fenn tud maradni, a kevésbé családbarát filmek
és sorozatok miatt.
Az első hónapok
A hibák ellenére a Disney+ rendkívül jól startolt: az első
napokban már a mérések szerint több millió felhasználójuk lehetett Az első
napon több technikai probléma is adódott a túlságosan nagy érdeklődés miatt.
A gyors növekedés egyik oka az olcsóság lehetett. A
Disney+-on 6,99 dollárért egyszerre akár négyen is használhatják a
szolgáltatást, míg a legnagyobb versenytársuknál, a Netflixnél a legolcsóbb
csomag is 8,99 dollárba kerül. Az új felhasználóknak kedvezményt is adtak,
illetve valamilyen formában a szolgáltatáshoz való hűséget is tervezik díjazni.
Januárban ugyanakkor olyan hírek kezdtek terjedni, hogy az
új előfizetők közül sokan, akik csak a The Mandalorian sorozat miatt fizettek
elő, lemondták a szolgáltatást az első évad végeztével. Ez azonban nem
hátráltatta túlzottan a Disney-t: februárra elérték a 28 millió előfizetőt.
A legnagyobb vetélytársnak számító Netflix egyelőre nem
keseredett el, bár Amerikában az előfizetők száma egyre kisebb ütemben
növekszik. Ez azonban nem érte őket váratlanul: az Egyesült Államokban aki
akart, az már jórészt előfizetett, így a vállalat inkább a külföldi
terjeszkedést tűzte ki célul.
A koronavírus – fellendülés és lehetőségek?
Sokan jósolták, hogy a koronavírus a streamingszolgáltatók
fellendülését fogják hozni, hiszen az emberek más szórakozás híján kénytelenek egész nap sorozatokat és filmeket nézni. Az első időszakban úgy tűnhet, a számok is ezt
igazolják majd. A Netflixre például csaknem 16 millióan fizettek elő csak az első
negyedévben, a másodikban pedig további hétmillióra számítanak.
A Disney-nek szintén kapóra jött a nemrég elindított
szolgáltatás. Márciusban beléptek a nyugat-európai piacra is, éppen akkor,
amikor a legtöbb országban életbe léptek a korlátozások, ennek következtében pedig a sorozatnézési
kedv is megnövekedett. A járvány miatt az óriáscég hatalmas bevételektől esik
el: parkjaikat, hoteleiket be kellett zárniuk, illetve a forgatásokat is el
kellett halasztani. A Disney+ a sok közül az a szolgáltatás, amely még az ilyen
nehéz időkben is bevételt termelhet, így nem csoda, hogy mindent elkövetnek ennek érdekében: a beígértnél előbb is közzétesznek olyan népszerű tartalmakat, mint például a Star Wars kilencedik része. Ez eredetileg csak nyáron került volna fel az oldalra, ehelyett már május eleje óta elérhető. Ezeknek az intézkedéseknek köszönhetően áprilisra már ötvenmillió
felhasználó felett jártak.
Hátrányok és korlátozások
Bár a számok növekedése bizakodással tölthet el mindenkit, a
helyzet még a streamingpiacon se túlságosan rózsás.
Bár valóban megugrott az előfizetések száma, a válságtól és
annak méretétől függ, hogy ezek közül mennyi lesz tartós. A koronavírus
következtében ugyanis rengetegen vesztették el a munkahelyüket, és ha nem
sikerül hamarosan újat találniuk, összébb kell húzniuk a nadrágszíjat. Ha pedig
az emberek tartalékai fogyatkozni kezdenek majd, inkább az elsődleges
szükségleteik betöltésére fognak költeni, nem pedig filmekre és
sorozatokra.
A járvány lecsengésével és a korlátozások visszavonásával
pedig amúgy is visszaesésre kell számítani. A hosszas bezártság után sokaknak
egészen egyszerűen elege lett a sorozatokból, és a szabadidejét inkább az eddig
nélkülözött tevékenységekkel töltené: kirándulással, családdal, barátokkal.
Ez persze nem is feltétlenül probléma, hiszen a szolgáltatók is nehéz helyzetbe kerülnek a forgatások leállása miatt. A járvány kezdetén ez még nem jelentett problémát: a Netflixnél például nagyjából 200 olyan alkotás volt, amikre már csak utómunka várt, mielőtt felkerültek volna az oldalra. Inkább az őszre tervezett sorozatok szenvedhetik meg a korlátozásokat. A legnagyobb probléma ezzel nem is az volt, hogy egyszerűen el kellett halasztani a munkálatokat, hanem hogy nem lehetett tudni, meddig fognak tartani a korlátozások, és így nem lehetett egy fix időtartammal számolni.
De a felhasználók se élvezhették olyan felhőtlenül a kedvenc sorozataikat, mint egyébként. A világméretű leállás azzal járt, hogy sokkal többen kezdték el használni az internetet, akár munkára, akár kapcsolattartásra, akár pedig szórakozásra. Utóbbi általában a sorozatnézést takarta, ami az átlagosnál sokkal jobban leterhelte a hálózatokat, így csökkentette mások munkavégzésének hatékonyságát is. Emiatt az EU külön kérte például a Netflixet és Youtube-ot, hogy csökkentsék a minőséget, aminek a szolgáltatók eleget is tettek.
A jövő szelei
Hogy hogyan és mikor fog végződni a járványhelyzet, és mi lesz azután a streamingpiacon, azt még senki se tudja. Maguk a szolgáltatók is csak találgatni tudnak a 3. és a 4. negyedévre vonatkozóan. Árat emelni viszont egyelőre nem terveznek, legalábbis ami a Netflixet illeti.
Hogy hogyan és mikor fog végződni a járványhelyzet, és mi lesz azután a streamingpiacon, azt még senki se tudja. Maguk a szolgáltatók is csak találgatni tudnak a 3. és a 4. negyedévre vonatkozóan. Árat emelni viszont egyelőre nem terveznek, legalábbis ami a Netflixet illeti.
A felhasználók számára az idővel egyre több piaci szereplő
természetesen drágulást jelent. Amíg eddig a kedvenc Pixar- vagy Marvel-filmjeinket
megnézhettük a Netflixen, számos más alkotással együtt, most ezek egy teljesen
új platformra vándorolnak át.
Egyes elemzők és szakértők szerint külön a Disney belépése a piacra súlyos következményekkel járhat. Az óriáscég már így is sorra kebelezte be a többi, szintén hatalmas vállalatot, és így akár monopolhelyzetet is ki tudna alakítani. Az előrejelzők szerint akár egy teljesen új finanszírozási forma is elterjedhet, ami szerint a film készítőit előre kifizetik, és ők a későbbi jogdíjakból már nem részesülnének. Ez pedig gyökeresen befolyásolná a kikerülő filmek témáit és cselekményét, hiszen a gyártók nem vállalnának be izgalmas, új koncepciókat a nagyobb haszon érdekében. Ez a tendencia egyébként már napjainkban is látszik, de a Disney terjeszkedésével még inkább előretörhetne.
Források:
444 - Ijesztő óriássá vált a Disney, és hamarosan azt is megmondja majd, milyen filmeket nézhetünk
24.hu - véget vetett a koronavírus a sorozat-túltermelésnek
forbes.hu - Netflix, Disney, HBO és a többiek - vajon ki nyeri meg a streaming-háborút?
venturebeat.com - In the streaming wars, everyone is winning
theconversation.com - Netflix has capitalized on social isolation, but will its success continue in a post-coronavirus-world?
forbes.com - Will Coronavirus Really Help or Hurt Netflix Stock?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése