keresés

2020. május 11., hétfő

A "nagy streamingháború"



Napjainkban a streaming szolgáltatók valósággal virágkorukat élik. Mióta az addig DVD-k kölcsönzésével foglalkozó Netflix 2007-ben elindította streamingszolgáltatását, egyre több és több ember csábult el, és vette ezt igénybe. A Netflixnek kezdetben a legfőbb vetélytársa a televízió volt, azt pedig könnyedén legyőzte, hiszen a kötött műsoridővel és rengeteg reklámmal felszerelt tévécsatornák helyett sokkal vonzóbb opció volt a Netflix, ahol az ember akkor és azt nézi, amit csak szeretne, különösebb megkötések nélkül.
Napjainkban viszont már a piaci verseny egyre kiélezettebb a különböző szereplők között. Netflix, HBO Go, Apple TV+, Amazon Prime, Disney+…  A 2019-es, majd a  2020-as év már a válsághelyzet előtt is izgalmas és érdekes változásokat hozott az egész közeg számára, és teljesen új helyzeteket teremtett.


A Disney belép a piacra
Az utóbbi években egyre több piaci szereplő vette tervbe, hogy saját streamingszolgáltatást indít, mint például az Apple vagy az NBC Universal. A legnagyobb versenytárs viszont nem más, mint napjaink egyik legnagyobb üzleti vállalkozása: a Disney. A Disney+ nevet viselő szolgáltatás 2019 november 12-én, az indulás napján ez még alig pár országban volt elérhető (köztük természetesen az Egyesült Államokban és Kanadában), viszont vetélytársaikhoz hasonlóan ők is szeretnének továbbterjeszkedni.
A felület egyébként döcögősen indult. A felhasználók, akik megvásárolták a szolgáltatást, elégedetlenek voltak azzal, milyen kevés film és sorozat van az oldalon a többi szolgáltatáshoz képest. A választék inkább csak a gyerekeknek készült alkotások esetében kielégítő.
Persze ez egy alig elindult szolgáltatás esetében egyáltalán nem furcsa. A Disney az első években nem is számolt azzal, hogy az új szolgáltatás jelentős bevételt tudna termelni: csak 2024-re várták, hogy megtérül a vállalkozás. Az első hónapokban jelentős visszaeséssel kellett számolniuk már csak amiatt is, mert az eddig a Netflixen vagy éppen az HBO Go-n kint lévő tartalmaikat is le kellett szedniük a konkurencia oldalakról, így elvesztették azt a bevételt, amit a korábbi oldalak fizettek nekik a megtekintések után. Az első hónapokban nem lehetett arra számítani, hogy az új szolgáltatásra előfizetők ezt megtérítenék.
A cég azonban ezt a kockázatot is hajlandó volt vállalni – főleg, hogy a Netflixnek például hosszú távon sokkal nagyobb károkat okoz, ha eltűnnek a kínálatból a Marvel-, Pixar, vagy Star Wars-filmek és sorozatok.
Érdekes kérdés volt még a Hulu sorsa. Ezt nagy részben a Disney birtokolja, így, a Disney+ elindításával kérdésessé vált, hogy meddig maradhat fenn. Azonban most úgy tűnik, a Disney-t inkább családi szolgáltatásnak szánják, gyerekek által is bátran fogyasztható tartalmakkal, így lehetséges, hogy a Hulu is fenn tud maradni, a kevésbé családbarát filmek és sorozatok miatt.

Az első hónapok
A hibák ellenére a Disney+ rendkívül jól startolt: az első napokban már a mérések szerint több millió felhasználójuk lehetett Az első napon több technikai probléma is adódott a túlságosan nagy érdeklődés miatt.
A gyors növekedés egyik oka az olcsóság lehetett. A Disney+-on 6,99 dollárért egyszerre akár négyen is használhatják a szolgáltatást, míg a legnagyobb versenytársuknál, a Netflixnél a legolcsóbb csomag is 8,99 dollárba kerül. Az új felhasználóknak kedvezményt is adtak, illetve valamilyen formában a szolgáltatáshoz való hűséget is tervezik díjazni.
Januárban ugyanakkor olyan hírek kezdtek terjedni, hogy az új előfizetők közül sokan, akik csak a The Mandalorian sorozat miatt fizettek elő, lemondták a szolgáltatást az első évad végeztével. Ez azonban nem hátráltatta túlzottan a Disney-t: februárra elérték a 28 millió előfizetőt.
A legnagyobb vetélytársnak számító Netflix egyelőre nem keseredett el, bár Amerikában az előfizetők száma egyre kisebb ütemben növekszik. Ez azonban nem érte őket váratlanul: az Egyesült Államokban aki akart, az már jórészt előfizetett, így a vállalat inkább a külföldi terjeszkedést tűzte ki célul.

A koronavírus – fellendülés és lehetőségek?
Sokan jósolták, hogy a koronavírus a streamingszolgáltatók fellendülését fogják hozni, hiszen az emberek más szórakozás híján kénytelenek egész nap sorozatokat és filmeket nézni. Az első időszakban úgy tűnhet, a számok is ezt igazolják majd. A Netflixre például csaknem 16 millióan fizettek elő csak az első negyedévben, a másodikban pedig további hétmillióra számítanak.
A Disney-nek szintén kapóra jött a nemrég elindított szolgáltatás. Márciusban beléptek a nyugat-európai piacra is, éppen akkor, amikor a legtöbb országban életbe léptek a korlátozások, ennek következtében pedig a sorozatnézési kedv is megnövekedett. A járvány miatt az óriáscég hatalmas bevételektől esik el: parkjaikat, hoteleiket be kellett zárniuk, illetve a forgatásokat is el kellett halasztani. A Disney+ a sok közül az a szolgáltatás, amely még az ilyen nehéz időkben is bevételt termelhet, így nem csoda, hogy mindent elkövetnek ennek érdekében: a beígértnél előbb is közzétesznek olyan népszerű tartalmakat, mint például a Star Wars  kilencedik része. Ez eredetileg csak nyáron került volna fel az oldalra, ehelyett már május eleje óta elérhető. Ezeknek az intézkedéseknek köszönhetően áprilisra már ötvenmillió felhasználó felett jártak.

Hátrányok és korlátozások
Bár a számok növekedése bizakodással tölthet el mindenkit, a helyzet még a streamingpiacon se túlságosan rózsás.
Bár valóban megugrott az előfizetések száma, a válságtól és annak méretétől függ, hogy ezek közül mennyi lesz tartós. A koronavírus következtében ugyanis rengetegen vesztették el a munkahelyüket, és ha nem sikerül hamarosan újat találniuk, összébb kell húzniuk a nadrágszíjat. Ha pedig az emberek tartalékai fogyatkozni kezdenek majd, inkább az elsődleges szükségleteik betöltésére fognak költeni, nem pedig filmekre és sorozatokra.
A járvány lecsengésével és a korlátozások visszavonásával pedig amúgy is visszaesésre kell számítani. A hosszas bezártság után sokaknak egészen egyszerűen elege lett a sorozatokból, és a szabadidejét inkább az eddig nélkülözött tevékenységekkel töltené: kirándulással, családdal, barátokkal.
Ez persze nem is feltétlenül probléma, hiszen a szolgáltatók is nehéz helyzetbe kerülnek a forgatások leállása miatt. A járvány kezdetén ez még nem jelentett problémát: a Netflixnél például nagyjából 200 olyan alkotás volt, amikre már csak utómunka várt, mielőtt felkerültek volna az oldalra. Inkább az őszre tervezett sorozatok szenvedhetik meg a korlátozásokat. A legnagyobb probléma ezzel nem is az volt, hogy egyszerűen el kellett halasztani a munkálatokat, hanem hogy nem lehetett tudni, meddig fognak tartani a korlátozások, és így nem lehetett egy fix időtartammal számolni.
Más szolgáltatások még inkább megszenvedték a hirtelen leállást. A legrosszabbul talán az NBC Universal tervezett, akik Peacock nevű szolgáltatásukat tavasszal, éppen a válság közepén tervezték elindítani. A csatorna egyébként is problémákkal küzd az általuk közvetített olimpia elhalasztása miatt.
De a felhasználók se élvezhették olyan felhőtlenül a kedvenc sorozataikat, mint egyébként. A világméretű leállás azzal járt, hogy sokkal többen kezdték el használni az internetet, akár munkára, akár kapcsolattartásra, akár pedig szórakozásra. Utóbbi általában a sorozatnézést takarta, ami az átlagosnál sokkal jobban leterhelte a hálózatokat, így csökkentette mások munkavégzésének hatékonyságát is. Emiatt az EU külön kérte például a Netflixet és Youtube-ot, hogy csökkentsék a minőséget, aminek a szolgáltatók eleget is tettek.

A jövő szelei
Hogy hogyan és mikor fog végződni a járványhelyzet, és mi lesz azután a streamingpiacon, azt még senki se tudja. Maguk a szolgáltatók is csak találgatni tudnak a 3. és a 4. negyedévre vonatkozóan. Árat emelni viszont egyelőre nem terveznek, legalábbis ami a Netflixet illeti.
A felhasználók számára az idővel egyre több piaci szereplő természetesen drágulást jelent. Amíg eddig a kedvenc Pixar- vagy Marvel-filmjeinket megnézhettük a Netflixen, számos más alkotással együtt, most ezek egy teljesen új platformra vándorolnak át.
Egyes elemzők és szakértők szerint külön a Disney belépése a piacra súlyos következményekkel járhat. Az óriáscég már így is sorra kebelezte be a többi, szintén hatalmas vállalatot, és így akár monopolhelyzetet is ki tudna alakítani. Az előrejelzők szerint akár egy teljesen új finanszírozási forma is elterjedhet, ami szerint a film készítőit előre kifizetik, és ők a későbbi jogdíjakból már nem részesülnének. Ez pedig gyökeresen befolyásolná a kikerülő filmek témáit és cselekményét, hiszen a gyártók nem vállalnának be izgalmas, új koncepciókat a nagyobb haszon érdekében. Ez a tendencia egyébként már napjainkban is látszik, de a Disney terjeszkedésével még inkább előretörhetne.
Mások ezzel szemben azt vetik fel, hogy lehetséges, hogy a stremingháború nem feltétlenül vezet majd monopolhelyzethez. Szerintük a vetélkedésnek akár több győztese is lehet, hiszen már most is látszik az a tendencia, hogy minden szolgáltató más és más területet fejleszt, más irányba orientálódik. Lehetséges, hogy békésen egymás mellett tudnak élni, különböző célközönségnek szánt műsorokat sugározva.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése