keresés

2020. május 9., szombat

Az adatvédelem és a kommunikáció kompromisszumai a Facebookon

Forrás: Wikipedia
Manapság nagyon népszerű kommunikációs felület, illetve közösségi hálózat lett a Facebook világszerte, amihez fűződik a net neutrality (internet semlegesség) fogalma, ami szerint az Internet egy közmű és alapvető kommunikációs médium. Ugyanakkor használata e-privacy (elektronikus adatvédelmi) személyes veszélyekkel és kockázatokkal is jár, különösen a Facebookon történő bejegyzések, fotók közzététele és posztolások következtében. Privacy kérdés még ezeken kívül a Facebookon való bullying (zaklatás) és a rajta lévő kommunikáció, illetve személyes adatok nyilvánossága. Az adatvédelemnek/privacy-nek különösen a 2018-as GDPR (General Data Protection Regulation) hatályba lépese óta az Európai Unió országaiban emelkedett a fontossága, melynek hatásként az új szabályozás szigorúbban védi az európai felhasználók személyes adatait, lényegében visszadva a kontrollt a nagy vállalatoktól a magánszemélyeknek. Ez a cikknek célja ezeket a kérdéseket tárgyalni.

A privát kommunikáció ára és esendősége

A globális mértékű óriás információ-kommunikáció technológiai vállalatok gyakran átruházzák az adatvédelem eszközeibe való befektetés terhét és költségét az egyszerű felhasználóra, hogy azok privátan kommunikálhassanak és biztonságban tudják adataikat a felületeiken, és továbbá minimalizálhassák a digitális lábnyomunkat, holott azt nem szabadna. A GDPR 24. cikke is arról rendelkezik, hogy az adatkezelő személy vagy szerv kötelesmegfelelő technikai és szervezési intézkedéseket hajt[ani] végre annak biztosítása és bizonyítása céljából, hogy a személyes adatok kezelése e rendelettel összhangban történik." A Facebook esetében több adatszivárgási és adatvédelmi botrány - a legkirívóbb ezek közül a Cambridge Analytica-botrány - ad indokot erre és az elővigyázatosságra, sőt esetleg végleges fiók törlésre a felhasználók részéről. Ez utóbbi elhatározás az elmúlt pár évben népszerűvé vált #DeleteFacebook kezdeményezésre is vezetett sokakat.

A Facebook botlásai

Mára a Facebook használata eltávolodott az eredeti kapcsolattartási (kommunikációs) céljától, fontosabbak lettek a Facebook-on a fotókra és kommentekre reagáló lájkok, a videók megosztása és megnőtt rajta a zaklatók száma. Továbbá, már több adatvédelmi botlása volt a Facebooknak az elmúlt néhány év során, amelynek tetemes számú felhasználója esett áldozatul - legújabban 2019 decemberében 267 millió felhasználó rovására. De ezek közül is kimagasló hatással bírt a Cambridge Analytica botrány, amely részeként a brit székhelyű politikai tanácsadó cég engedély nélkül, azaz hackeléssel, közel 87 millió Facebook-használó adataihoz jutott hozzá, és ezek feldolgozásával és fake news terjesztéssel manipulációs befolyást gyakorolt a sikeres 2016-os Donald Trump-féle és Brexit választásokra.

Segíts magadon, és a Facebook is megsegít

Ami a kommentelést és a fotók, illetve videók, hírek megosztását illeti, az igaz, hogy a Facebook lehetőséget kínál ingyenesen a bejegyzett tartalom illetve feltöltése mellett azoknak a láthatóságát beállítani, ezáltal tetszőlegesen korlátozni vagy kiterjeszteni azok nyilvánosságát. Ezen kívül, törölni is lehet korábbi posztolásokat és bejegyzéseket, ami fűződik a GDPR 17. cikkében található ún. „elfeledtetéshez való jog”-hoz. Ezek a beállításai és eszközei a Facebooknak viszonylag könnyen kezelhetőek.

A cyber bullying vagyis kiberzaklatás - ami különösen a közösségi- és mobilhálózatiság közegében gyerekként szociálódó tínédzserek közt elterjedt, és hasonlóan a személyes megfelelőjéhez ismételt zaklatásból, fenyegetésből és megalázásból áll, amely bár széleskörűbben terjeszthető és nehezebben felelősségre vonható.  A Facebookon, mint legtöbb közösségi oldalon, léteznek szülői biztonsági beállítások az internetes zaklatás elleni védelemre, illetve annak orvosolására. 

Hogyan avatkozik be maga a Facebook az adatvédelembe és kommunikáció szabadságába?

Persze a Facebook, mint a többi közösségi média szolgáltató cégek is, azon az üzleti modellen működnek, hogy az ún. ingyenes használatuk „ára’’ a netes interakcióink és olykor személyes információnk feldolgozása az ezeket finanszírózó reklámozás céljára. Ráadásul, a Facebook végez egy bizonyos cenzúra funkciót is, amelyben a felhasználók posztjait és kommentelését törölheti, sőt ideiglenesen blokkolhatja, illetve véglegesen törölhetje is a hozzáférést saját fiókokhoz, az ún. ’Community Standards’ (Közösségi sztenderdek)-jei alapján. Gyakran ezáltal a kommunikációs szólásszabadságát és a fiók tulajdonosok magán szféráját korlátozza a Facebook. Egyébként a négy Közösségi sztenderdek közé tartoznak mint értékek a 'Privacy' (adatvédelem) is, az 'Authenticity' (hitelesség),  'Safety' (biztonság) és 'Dignity' (méltóság)-on kívül.

Kommunikáció vs adatvédelem

Talán a fent tárgyalt okok miatt, a World Economic Forum (Világgazdasági Fórum) elemzése alapján, tavaly a két milliárd felhasználóiból csupán egy millió bejelentkezés történt a Facebookra percente, lényegesen mögé esve a többi internetes alkalmazások használatának, igaz a Messenger szolgáltatása 41.6 millió üzenetet továbbított 60 másodpercenként világszerte. Tehát felhasználóknak mérlegelniük kell, hogy számukra mennyire fontos az adatvédelmi érdekük a kommunikációs igényükkel szemben akármikor a Facebookot alkalmazzák, avagy mennyire ítélik, hogy a Facebook megfelelően köti meg számukra a kettő közötti kompromisszumot.

Forrás: https://www.techrepublic.com/article/five-ways-to-maintain-your-privacy-on-your-smartphone-no-downloads-required/

2. A Cambridge Analytica választási manipulációs botrányra újabb fény derül, inapló szemle, iNapló - ELTE-LIS / InternetSzemle 3.0, 2020. április 4.
3. Érdemes-e törölnünk magunkat a Facebook-ról?, inapló szemle, iNapló - ELTE-LIS / InternetSzemle 3.0, 2020. március 28.
4. Hatalmas mennyiségű felhasználó adatai szivárogtak ki a Facebook-tól, inapló szemle, iNapló - ELTE-LIS / InternetSzemle 3.0, 2020. március 10. 
5. Zaklatás és kiberzaklatás, inapló szemle, iNapló - ELTE-LIS / InternetSzemle 3.0, 2020. március 10.
6. Enforcing our Community Standards, Facebook, 2018. augusztus 6.
7. This is what happens in a minute on the internet, World Economic Forum, 2019. március 15., Jeff Desjardins

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése