Forrás: Wikipedia |
A privát kommunikáció ára és esendősége
A globális mértékű óriás információ-kommunikáció technológiai vállalatok gyakran átruházzák az adatvédelem eszközeibe való befektetés terhét és költségét az egyszerű felhasználóra, hogy azok privátan kommunikálhassanak és biztonságban tudják adataikat a felületeiken, és továbbá minimalizálhassák a digitális lábnyomunkat, holott azt nem szabadna. A GDPR 24. cikke is arról rendelkezik, hogy az adatkezelő személy vagy szerv köteles „megfelelő technikai és szervezési intézkedéseket hajt[ani] végre annak biztosítása és bizonyítása céljából, hogy a személyes adatok kezelése e rendelettel összhangban történik." A Facebook esetében több adatszivárgási és adatvédelmi botrány - a legkirívóbb ezek közül a Cambridge Analytica-botrány - ad indokot erre és az elővigyázatosságra, sőt esetleg végleges fiók törlésre a felhasználók részéről. Ez utóbbi elhatározás az elmúlt pár évben népszerűvé vált #DeleteFacebook kezdeményezésre is vezetett sokakat.
A Facebook botlásai
Mára a Facebook használata eltávolodott az eredeti kapcsolattartási (kommunikációs) céljától, fontosabbak lettek a Facebook-on a fotókra és kommentekre reagáló lájkok, a videók megosztása és megnőtt rajta a zaklatók száma. Továbbá, már több adatvédelmi botlása volt a Facebooknak az elmúlt néhány év során, amelynek tetemes számú felhasználója esett áldozatul - legújabban 2019 decemberében 267 millió felhasználó rovására. De ezek közül is kimagasló hatással bírt a Cambridge Analytica botrány, amely részeként a brit székhelyű politikai tanácsadó cég engedély nélkül, azaz hackeléssel, közel 87 millió Facebook-használó adataihoz jutott hozzá, és ezek feldolgozásával és fake news terjesztéssel manipulációs befolyást gyakorolt a sikeres 2016-os Donald Trump-féle és Brexit választásokra.
Segíts magadon, és a Facebook is megsegít
Ami a kommentelést és a fotók, illetve videók, hírek megosztását illeti, az igaz, hogy a Facebook lehetőséget kínál ingyenesen a bejegyzett tartalom illetve feltöltése mellett azoknak a láthatóságát beállítani, ezáltal tetszőlegesen korlátozni vagy kiterjeszteni azok nyilvánosságát. Ezen kívül, törölni is lehet korábbi posztolásokat és bejegyzéseket, ami fűződik a GDPR 17. cikkében található ún. „elfeledtetéshez való jog”-hoz. Ezek a beállításai és eszközei a Facebooknak viszonylag könnyen kezelhetőek.
A cyber bullying vagyis kiberzaklatás - ami különösen a közösségi- és mobilhálózatiság közegében gyerekként szociálódó tínédzserek közt elterjedt, és hasonlóan a személyes megfelelőjéhez ismételt zaklatásból, fenyegetésből és megalázásból áll, amely bár széleskörűbben terjeszthető és nehezebben felelősségre vonható. A Facebookon, mint legtöbb közösségi oldalon, léteznek szülői biztonsági beállítások az internetes zaklatás elleni védelemre, illetve annak orvosolására.
Hogyan avatkozik be maga a Facebook az adatvédelembe és kommunikáció szabadságába?
Persze a Facebook, mint a többi közösségi média szolgáltató cégek is, azon az üzleti modellen működnek, hogy az ún. ingyenes használatuk „ára’’ a netes interakcióink és olykor személyes információnk feldolgozása az ezeket finanszírózó reklámozás céljára. Ráadásul, a Facebook végez egy bizonyos cenzúra funkciót is, amelyben a felhasználók posztjait és kommentelését törölheti, sőt ideiglenesen blokkolhatja, illetve véglegesen törölhetje is a hozzáférést saját fiókokhoz, az ún. ’Community Standards’ (Közösségi sztenderdek)-jei alapján. Gyakran ezáltal a kommunikációs szólásszabadságát és a fiók tulajdonosok magán szféráját korlátozza a Facebook. Egyébként a négy Közösségi sztenderdek közé tartoznak mint értékek a 'Privacy' (adatvédelem) is, az 'Authenticity' (hitelesség), 'Safety' (biztonság) és 'Dignity' (méltóság)-on kívül.
Kommunikáció vs adatvédelem
Forrás: https://www.techrepublic.com/article/five-ways-to-maintain-your-privacy-on-your-smartphone-no-downloads-required/ |
3. Érdemes-e törölnünk magunkat a Facebook-ról?, inapló szemle, iNapló - ELTE-LIS / InternetSzemle 3.0, 2020. március 28.
4. Hatalmas mennyiségű felhasználó adatai szivárogtak ki a Facebook-tól, inapló szemle, iNapló - ELTE-LIS / InternetSzemle 3.0, 2020. március 10.
5. Zaklatás és kiberzaklatás, inapló szemle, iNapló - ELTE-LIS / InternetSzemle 3.0, 2020. március 10.
6. Enforcing our Community Standards, Facebook, 2018. augusztus 6.
7. This is what happens in a minute on the internet, World Economic Forum, 2019. március 15., Jeff Desjardins
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése