Március közepén a koronavírus miatt tulajdonképpen leállt az
élet, és az emberek tömegesen otthonmaradásra kényszerültek. Pár napig minden
mémben, minden személyes beszámolóban azt láthattuk, hogy a világ nagy része
pizsamában ülve, sorozatokat nézve tölti a karantént – természetesen ebből
sokan arra következtettek, hogy a Netflix (és a hozzá hasonló
streamingszolgáltatók) a vírus nagy nyertese(i) lehet(nek). A 24.hu azonban más
folyamatokra is rávilágít ezzel kapcsolatban.
Kevésbé fényes jövő
Ahogy az várható is volt, megugrott a Netflixen eltöltött
órák száma – azonban a felhasználóké nem igazán. Ennek az oka az lehetett, hogy
az Egyesült Államokban aki igénybe akarta venni a szolgáltatást, az már
régebben megtette, így az elemzők már egyébként sem számítottak nagy
növekedésre a legnagyobb piacukon.
Igaz, hogy a regisztrált felhasználók sokkal több filmet és
sorozatot néztek az elmúlt időben, de a Netflix csak az előfizetésekért kér
pénzt, így az ő szempontjukból „nem számít, hogy egy előfizető egy órát mozizik
vagy huszonnégyet”.
Rövid távon persze többen regisztrálhatnak, hosszú távon
azonban számítani kell a közönség csökkenésére. Sokan elvesztették a
munkahelyüket a járvány miatt, esetleg fizetés nélküli szabadságra
kényszerültek, nekik pedig nagyon meg kell gondolniuk, hogy mire költik a
pénzüket – és a jó minőségű film- és sorozatnézés nem az első ezen a listán.
Hosszú távon éppen ezért a Netflix és a hozzá hasonló vállalkozások se fognak
jól kijönni a válságból – bár az is igaz, hogy sok szektorhoz képest még így is
viszonylag jó helyzetben lesznek.
A másik fontos hátráltató tényező az, hogy a vírus miatt a
forgatások is leálltak, így több népszerű sorozat (pl. Vaják, Stranger Things, A
szolgálólány meséje) premierjét is el kellett halasztani, ami szintén nem tesz
jót az iparágnak. Egyelőre természetesen ez még nem fogja befolyásolni az idén
tavasszal kijövő, új műsorokat, hiszen azokat már korábban leforgatták. A
szeptemberi sorozatokat azonban szinte biztosan el kell tolni, legalábbis
januárig – ha egyáltalán addigra helyreáll a rend. A legnagyobb probléma
ugyanis éppen az, hogy senki se tudja megjósolni, mikor és hogyan térnek vissza
a dolgok a rendes kerékvágásba.
Jó esélyek, rossz esélyek
A válságot természetesen azok a szolgáltatók fogják a
legkönnyebben átvészelni, akik eddig is sok felhasználóval rendelkeztek – ilyen
például a Netflix, vagy az HBO Go. Nehezebb helyzetbe kerülnek azok, akik
újonnan akartak betörni a streamingpiacra – például a Peacock vagy a Quibi, ami
április 6-án, éppen a járványidőszak kellős közepén indult el. A Peacock
egyébként többszörösen is bukott a járványon, hiszen annak legnagyobb húzóerejét
a szintén elhalasztott olimpia adta volna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése