
A tanároknak minél hamarabb működő, ingyen elérhető és könnyen használható eszközöket kellett találniuk, arra nem jutott idő, hogy biztonságos szolgáltatást találjanak és hogy a gyerekeket megtanítsák a biztonságos használatukra. Egyes becslések szerint a magyar diákok ötödének nincs megfelelő eszköze a digitális távoktatáshoz, ezért el se jut hozzájuk.
A kiskorúaknak nincs tapasztalata az online veszélyforrásokban, ezért jobban ki vannak téve neki. Bár a Z generációnak szinte már a kisujjában van a digitális készülékek használata, de nincsenek tisztában a netes csalásokkal, a forráskritika fontosságával, vagy éppen az adatvédelmi kockázatokkal. Valamint megnő a cyberbullying esélye, azaz az online zaklatásnak. Esetleg ez a pillanat megfelelő lehetne, hogy megtanítsák a gyerekeket a tudatos használatra.
Más veszélyei is vannak a távoktatásnak, például hogy a gyanútlan tanárok, olyan szolgáltatások használatát kérik, amik a személyes adatokat máshová továbbítják, vagy az eszközöket sebezhetővé teszik.
Zoom:

Viszont az elmúlt pár hétben kiderült pár biztonsági hiba, amire nemcsak biztonsági szakértők, de az FBI is felhívta a figyelmet. Ennek eredményeképp több szervezet is megtiltotta vagy ellenjavallttá tette a Zoom használatát.
A zoombombing nevű jelenség, a leglátványosabb probléma, idegenek tudnak csatlakozni beszélgetésekhez és teleszemetelik oda nem illő tartalommal (pl pornóval). Ezen kívül számos más adatvédelmi és biztonsági probléma is felmerült, ezek közül néhány:
A Facebooknak adatokat küld az iOS app, még ha a felhasználónak nincs is Facebook-fiókja. Jelszavak lophatók és programok futtathatók a gépen, a Windows-appon keresztül. A Mac-app lehetővé teszi, hogy valaki hozzáférjen a gép webkamerájához és mikrofonjához. Több ezer felhasználó emailcímét fedte fel a szolgáltató más idegen felhasználóknak. Kiderült, hogy a Zoom beleláthat a beszélgetések tartalmába, habár azt állította, hogy nem férhet hozzá a cég. A beszélgetések akkor is átfuthatnak kínai szervereken, ha egyik résztvevő sem tartózkodik Kínában. A cégnek beszélgetéseket lehetősége volt felhasználni a hirdetések célzására.
A Zoom elismerte a hibáit és megpróbálja azokat kijavítani. Máris javították a Facebookos adattovábbítást és adatvédelmi szabályzatukon is szigorítottak. Megígérték, hogy olyan kommunikáció nem fog kínai szerveren keresztül menni, aminek a felhasználói nincsenek Kínában. Lehetővé tették a Várószoba funkciót, a zoombombing kivédésére, a beszélgetés gazdája szűrheti, kit enged be, valamint alapértelmezetté tették hogy a beszélgetések jelszóval legyenek védve.
Iskolák személyes adatkezelése:
Kérdéses volt, hogy az iskolának mennyire van joga bizonyos adatokat kérni a gyerekekről. Például, hogy rendben van e adatvédelmi szempontból, hogy a testnevelés tanár képet/videót kér a diákoktól a feladat teljesítéséről. A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) ki is adott egy állásfoglalást (pdf) április elején. Igaz hogy ezek személyes adatok (kiskorúak személyes adatait fokozott védelem illeti), de a titoktartás és etikai szabályok mellet jogszerűen kérheti, hozzájárulás nélkül, mert a jogalap a közfeladat ellátása. Az iskola az adatkezelő, nevében jár el a tanár. Ezeket kell figyelemben venni a diákok adatainak kezelésekor a NAIH szerint: elszámoltathatóság(utólag is bizonyítható legyen a jogszerűség), adattakarékosság(csak a feladatok elvégzésének igazolása érdekében elengedhetetlen adatokat lehet kezelni), korlátozott tárolhatóság(csak addig szabad megőrizni, amíg feltétlenül szükséges), bizalmasság (harmadik fél ne férhessen az adatokhoz). Ha ezeknek nem tesz eleget a tanár bűncselekményt követ el és a NAIH bírságot szabhat ki rá.
Az új helyzetre és tapasztalatlanságra való tekintettel reális elvárásokkal kell ezekhez a problémákhoz fordulnunk.
Használjunk erős jelszót, ne ugyanazt használjuk mindenhol. Érdemes bekapcsolni a két tényezős hitelesítést, ha van erre lehetőség. A különféle fiókok összekötését érdemes elkerülni. A szülőknek érdemes átnézni az adatvédelmi beállításokat, annál az alkalmazásnál amit az iskola kér a gyerekektől, használatra. Szülői felügyelet használata is jó megoldás lehet. De a legfontosabb, hogy a szülő vagy az iskola elmagyarázza a gyerekeknek, hogy milyen veszélyekre kell odafigyelnie.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése