A járvány első heteiben sok helyen olvashattuk: szerencsénk
van, hogy már létezik az internet, így a karantén ellenére sem vagyunk elvágva
a „normális élet” különböző tevékenységeitől. Így az internethasználat jelentősen
megnövekedett, ami nem is csoda, hiszen ezen keresztül dolgozunk, tartjuk a
kapcsolatot a barátainkkal és a családunkkal, a kijárási korlátozásoknak
köszönhetően pedig a szórakozás fő színterévé is az internet vált. Sokan
kezdtek bele sorozatokba, vagy néztek videókat Youtube-on, és ennek meg is lett
a következménye: a felhasználók számának megugrása hatással volt az internet
minőségére is.
Sokan tapasztalhatták a hálózat túlterheltségét: akadozó
képet és/vagy hangot videók és online konferenciák közben. Ez még az olyan nagy
szolgáltatókat sem kerülte el, mint amilyen a Facebook – gondoljunk csak arra,
amikor Orbán Viktor próbált meg live formájában bejelentést tenni, de a
felhasználók csak a képet látták, a hangot nem lehetett hallani.
Mit tehetünk mi?
Az első közleményt ezzel kapcsolatban a Nemzeti Média- és
Hírközlési Hatóság adta ki. Ebben amellett, hogy üdvözölték a mobilszolgáltatóknak azt a kezdeményezését, aminek keretében plusz internetet nyújtanak a járvány következtében, felhívták az internetezők figyelmét is, milyen
intézkedésekkel könnyíthetik meg saját maguk és mások számára az online
munkavégzést. Ilyen például az a kérés, hogy nagyméretű fájlokat ne küldjünk
csatolmányként, vagy hogy ha videókat, filmeket akarunk jó minőségben
megtekinteni, azt lehetőleg ne munkaidőben tegyük. Az is segíthet, ha például a
Skype vagy a Viber használata közben a videómegosztást kikapcsoljuk, főleg
akkor, ha a megbeszélésnek sok résztvevője van.
Mit tehetnek a szolgáltatók?
A megnövekedett adatforgalomra senki nem készült fel előre.
Természetesen a szolgálók hozzászoktak a sűrűbbidőszakokhoz, de a
korábbiakban ez csak annyit jelentett, hogy esténként, munka után pár órára megnő a forgalom,
és az egész napos leterheltség nem volt jellemző. Nem is beszélve arról, hogy
amíg az emberek a járvány előtt az internetet (főleg a koraesti órákban) inkább
szórakozásra használták, és könnyebben megbékéltek a rosszabb minőségű vagy
akadozó szolgáltatással. Most azonban a munkához elengedhetetlenné vált a
gyors, problémamentes internet.
Éppen ezért kérte az Európai Unió nevében Thierry Brenton a
két legnagyobb videószolgáltató oldalt, a Netflixet és a Youtube-ot, hogy ebben
az időszakban korlátozzák az adatforgalmat, azaz csökkentsék a szolgáltatásuk
minőségét. Ennek a kérésnek mind a két oldal eleget tett, és 30 napra szóló
korlátozásokat vezettek be az ügy érdekében. A Netflix a sugárzás sebességét 25%-al lassította le, a Youtube pedig egy kampány indítását is terve vette, amivel az embereket otthon maradásra buzdíthatják.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése