keresés

2020. május 7., csütörtök

Akadozó internet nehezíti a karantént


A járvány első heteiben sok helyen olvashattuk: szerencsénk van, hogy már létezik az internet, így a karantén ellenére sem vagyunk elvágva a „normális élet” különböző tevékenységeitől. Így az internethasználat jelentősen megnövekedett, ami nem is csoda, hiszen ezen keresztül dolgozunk, tartjuk a kapcsolatot a barátainkkal és a családunkkal, a kijárási korlátozásoknak köszönhetően pedig a szórakozás fő színterévé is az internet vált. Sokan kezdtek bele sorozatokba, vagy néztek videókat Youtube-on, és ennek meg is lett a következménye: a felhasználók számának megugrása hatással volt az internet minőségére is.


Sokan tapasztalhatták a hálózat túlterheltségét: akadozó képet és/vagy hangot videók és online konferenciák közben. Ez még az olyan nagy szolgáltatókat sem kerülte el, mint amilyen a Facebook – gondoljunk csak arra, amikor Orbán Viktor próbált meg live formájában bejelentést tenni, de a felhasználók csak a képet látták, a hangot nem lehetett hallani.

Mit tehetünk mi?
Az első közleményt ezzel kapcsolatban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság adta ki. Ebben amellett, hogy üdvözölték a mobilszolgáltatóknak azt a kezdeményezését, aminek keretében plusz internetet nyújtanak a járvány következtében,  felhívták az internetezők figyelmét is, milyen intézkedésekkel könnyíthetik meg saját maguk és mások számára az online munkavégzést. Ilyen például az a kérés, hogy nagyméretű fájlokat ne küldjünk csatolmányként, vagy hogy ha videókat, filmeket akarunk jó minőségben megtekinteni, azt lehetőleg ne munkaidőben tegyük. Az is segíthet, ha például a Skype vagy a Viber használata közben a videómegosztást kikapcsoljuk, főleg akkor, ha a megbeszélésnek sok résztvevője van.

Mit tehetnek a szolgáltatók?
A megnövekedett adatforgalomra senki nem készült fel előre. Természetesen a szolgálók hozzászoktak a sűrűbbidőszakokhoz, de a korábbiakban ez csak annyit jelentett, hogy esténként, munka után pár órára megnő a forgalom, és az egész napos leterheltség nem volt jellemző. Nem is beszélve arról, hogy amíg az emberek a járvány előtt az internetet (főleg a koraesti órákban) inkább szórakozásra használták, és könnyebben megbékéltek a rosszabb minőségű vagy akadozó szolgáltatással. Most azonban a munkához elengedhetetlenné vált a gyors, problémamentes internet.
Éppen ezért kérte az Európai Unió nevében Thierry Brenton a két legnagyobb videószolgáltató oldalt, a Netflixet és a Youtube-ot, hogy ebben az időszakban korlátozzák az adatforgalmat, azaz csökkentsék a szolgáltatásuk minőségét. Ennek a kérésnek mind a két oldal eleget tett, és 30 napra szóló korlátozásokat vezettek be az ügy érdekében. A Netflix a sugárzás sebességét 25%-al lassította le, a Youtube pedig egy kampány indítását is terve vette, amivel az embereket otthon maradásra buzdíthatják.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése