keresés

2022. május 8., vasárnap

A Facebook arculatváltása

 

A Facebook, új nevén Meta Zuckerberg reményei szerint néhány éven belül teljesen megváltoztatja ahogyan az internetet használjuk. A vállalat azonban a botrányokkal terhes időszakot nem igazán tudja maga mögött hagyni, míg a jövőt meghatározó metaverzuma még csak egy homályos vízió a többség számára.

Csökkenő népszerűség


A vállalat egyrészt releváns akar maradni. A Facebook (a közösségi oldal) a fiatalok számára már nem olyan vonzó, a rivális TikTokot jobban kedveli az új generáció. Emellett 2021 utolsó három hónapjában csökkent a közösségi oldalon a napi aktív felhasználók száma, ilyesmi pedig a Facebook 18 éves története során még nem történt. Az újszerű virtuális valóságot fejlesztő vállalat ennek ellenére nemcsak releváns akar maradni, de ő akarja meghatározni a jövőt.

Facebookot ért támadások


A Facebookot sok támadás éri, mert a problémásnak ítélt tartalmak ellen elvileg nem lép fel kellőképpen. A Facebook álhíreivel foglalkozott a Global Witness kutatása, ami azt mutatta, hogy ha egy felhasználó klímaszkeptikus nézeteket vall, annak egyre több, és egyre „súlyosabb” álhíreket és összeesküvés-elméleteket dob fel a Facebook falán az algoritmus. A New York-i Egyetem és a francia Grenoble-Alpes Egyetem kutatócsoportjainak vizsgálataiból pedig az derült ki, hogy az álhírek könnyebben és többször jelennek meg a Facebook algoritmusában. A „veszélyes” álhírek kutatására emberi életek elveszetése miatt szánta rá magát a két egyetem. A koronavírus-járvány első hullámakor megjelenő szkeptikus, az intézkedésekkel szemben kritikus megjegyzések elvileg életeket sodortak veszélybe. A Facebook természetesen igyekszik (a Meta szóvívője szerint egyre több hamis tartalmat ellenőriznek és jelölnek meg), ugyanis a Facebook meg akarja menteni az emberiséget és a Földet (1 millió dolláros támogatási programot indított a cég az éghajlatváltozás ellen küzdő szervezetek számára). A felhasználok számára a „veszélyes” álhírekkel való nemes küzdelem cenzúrának is tűnhet, ami nem feltétlenül fogja növelni a közösségi oldal népszerűségét.

A Meta botrányok


A névváltás okai mögött egyesek a botrányokat sejtik, amik nemcsak a Facebookot, de már a Metát is elérték. A Meta 2021 decemberében tárta ki a kapuit (amerikaik és kanadaik előtt) és két hónap leforgása alatt megtízszerezte a felhasználói bázisát. A Meta jól teljesít, de a sikeres kezdést botrányos hírek árnyékolták be. A metaverzumban „megerőszakoltak” egy nőt. Felmerülhet a kérdés, hogy miért kéne egy virtuális világra fókuszálni, míg a nők elleni erőszak egy tényleges probléma, amit a valóságban se kezelnek helyén. A Meta mindenesetre hasonlóan reagálta le a helyzetet, mindenkit biztosított arról, hogy már dolgozik a probléma megoldásán. Egy áthatolhatatlan személyes teret, karnyújtásnyi sugarú biztonságos zónát fognak létrehozni az avatárok körül.

Techóriások marketingfogása


Nehéz definiálni azt, hogy mi az a metaverzum, vagy hogy miképp fog kinézni a jövőben. Az ami metaverzumként felcímkézve mostanában bekerült a mainstreambe, már létezett a videójátékokban, így egyesek szerint a metaverzum csak a techóriások marketingfogása. Mindegyik cég számára valami olyasmit jelent, amiben véletlenül pont ők járnak az élen. Mark Zuckerberg Metája a virtuális valóságra, illetve a közösségi élmények integrálására helyezi a hangsúlyt. A VR-szemüvegeket gyártó Oculus és a legnagyobb közösségi oldalak a Meta-hoz tartoznak, ezért a metaverzum csak a jelenlegi ökoszisztémáik összekötését és kiterjesztését jelentheti.

A metaverzum és a jövő

 
A metaverzummal kapcsolatos hangzatos, de nem túl realisztikus koncepciók (hologramok, virtuális és kiterjesztett valóságok) még homályosak, de nem csak a techóriások látják ebben a jövőt. A jövőkutatással foglalkozó FutureToday Institute munkatársa szerint is a metaverzum lehet a következő nagy dobás. A jővőkutatók szerint 2030-ra már olyannyira elterjedt lesz a metaverzum, hogy az emberek jelentős része abba becsatlakozva éli majd az életét.


Forrás:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése