keresés

2022. május 10., kedd

Netflix and chill - A Netflix sikere és hanyatlása

Sorra jelennek meg újabb és újabb streaming szolgáltatások, és idén, 2022-ben ezek jelentősen kedveznek a magyar fogyasztóknak. Többek között az év elején megreformált és új nevet kapó HBO Max berobbant a magyar fogyasztói piacra, és a nyáron elérhetővé válik a Disney+ is. Sok-sok vetélytárs mögött mégis mivel tud többet a Netflix, minek köszönhette az elsöprő sikerét?

Kezdetek, a korai 2000-res évek


A Netflixet 1997-ben alapította Marc Randolph és Reed Hastings, akik egy online videotékát szerettek volna létrehozni az Amazon példájára. Szerencséjükre abban az évben jelent meg a DVD is, így a VHS-ek helyett inkább ebbe az új adathordozóba fektették pénzüket és bizalmukat. Így 1998-ban körülbelül 1000 kölcsönözhető filmmel és nagyjából 30 alkalmazottal el is indult a Netflix.

Alig egy év alatt rájöttek, hogy érdemes megújítani a hagyományos kölcsönzési modellt. Így döntöttek a havidíjas előfizetés mellett, ami annyit tett, hogy egy adott összeg befizetéséért annyi filmet kölcsönözhettek ki a felhasználók, amennyit csak akarnak, és a legfontosabb, hogy teljesen eltörölték a késedelmi díjat. A filmeket postán keresztül szállították ki és azon keresztül is lehetett visszaküldeni. 

A 2000-es évek elejére már majdnem minden háztartás rendelkezett DVD lejátszóval, a Netflix pedig hétről hétre szerezte be az újabb és régebbi filmeket is egyaránt. Ekkor került fel a cég a tőzsdére is. Ez csak ösztönözte az alapítókat, hogy fejlesszék a szolgáltatást. Ennek köszönhetően új funkciót vezettek be - személyre szóló filmajánlót kaptak a felhasználók a kölcsönzési előzmények alapján.

2007 - Fordulópont a cég életében


Ebben az évben vált elérhetővé a mára már megszokott streaming szolgáltatásuk. Az alapot a YouTube adta nekik, és látva ennek sikerét, végül a streaming mellett döntöttek. 2009-re annyira megnőtt a népszerűségük, hogy átlépték a 10 milliós tagsági számot az Egyesült Államokban. 

Európába csak 2012-ben érkezett meg a szolgáltatás, illetve ekkor is csak adott országokban volt elérhető. Egy év múlva – egy nagyobb bővítés eredményeképpen – 130 országban, köztük Magyarországon is bevezették és még ebben az évben újabb funkcióval gazdagodott a szolgáltatás: ezentúl lehetőség nyílt az előfizetők számára megadott mennyiségű filmet, sorozatot letölteni offline megtekintésre. Ekkor vált azzá a Netflix-é amit ma is ismerünk és szeretünk.

A mai Netflix



2019-től a Netflix megkezdte közép-európai szolgáltatásának bővítését, mely többek között azt is jelenti, hogy lokációtól függően több film és sorozat már magyar szinkronnal vagy felirattal is elérhető az oldalon. Igaz, még jelenleg is igaz, hogy magyar szinkronos film vagy sorozat elvétve, míg felirat majdnem mindenhez elérhető. Többek között ez azért is lényeges, mert magyar gyártású filmek is felkerülhettek így a Netflix kínálatába (például Mentés másként vagy a BUÉK)

Jelenleg több mint 4000 film és sorozat közül válogathatunk, és nem számít hol vagyunk, bárhonnan nézhetjük a Netflix tartalmakat, elég hozzá egy okostelefon. Sőt, fix internet elérés sem feltétlen kell hozzá, egy hosszabb utazás során kényelmes lehet az előre letöltött filmek vagy sorozatok közül válogatnunk, így az se probléma, ha éppen internet sincs az úton. 

A Netflix hanyatlása


Az elmúlt időszakban egyre több felől lehet hallani, hogy hatalmasat esett a Netflix értéke, sőt, már olyan hírek is elszabadultak, hogy a cég csődbe megy. Szerencsére ilyenről még semmi szó nincs, pusztán az első negyed év felhasználók szempontjából katasztrofális lett a streaming szolgáltató számára. Egy konstans növekedésre számítottak, ellenben hatalmasat csökkent a felhasználóbázisuk.

De mi is történt pontosan? A hatalmas visszaesés oka elég komplex, beszélhetünk itt a kedvezőbb árú és színesebb kínálattal rendelkező konkurenciáról, a korona járvány vége láthatatlanságáról, a sok “ingyenélőről” és nem utolsó sorban az orosz-ukrán háború közvetlen és áttételes hatásairól. A háború következtében sok más nyugati céghez hasonlóan a Netflix is kivonult Oroszországból. Ez számokban 700 ezer felhasználót jelent közvetlenül. Ha ezt a 700 ezer felhasználót nem nézzük, akkor az első negyed év tendenciája viszont nagyjából stabilnak mondható, körülbelül ugyanannyi új felhasználójuk lett, mint ahányon lemondták az előfizetésüket.

Netflix részvényei körülbelül fél éve még rekordot döntöttek, a novemberi csúcs óta viszont 41 százalékot zuhantak a papírok januárra. A cég válasza: áremelés az amerikai piacon. Bár a streaming versenyben még mindig a Netflix a legerősebb, de lassan elveszíti nézőit, mivel egyre több szolgáltató száll be a játékba, egyre több vetélytársa lesz, akik vagy olcsóbban vagy jobb feltételekkel kínálják szolgáltatásukat. Ez azt eredményezi, hogy egyes elemzők szerint akár egy éven belül is csődöt mondhat a cég.

Mi lesz a Netflix-el?


A cég a második negyedévre nézve nem árult el konkrét terveket. Az egyszer biztos, hogy valahogy pótolniuk kell ezt a bevétel kiesést. Az egyik terv, hogy egy új előfizetői lehetőséget kínálnak az emberek felé, egy olyan profil, ami olcsóbb lesz a jelenlegi legkisebb csomagnál is, viszont műsoronként egy 2-3 perces reklámblokk zavarná meg a felhasználó szórakozását. Ez megtörné a Netflixben megszokott "Következő epizód" gombot, hiszen többek között ennek is köszönhette a sikerességét. Mindenesetre az alapítók, Marc Randolph és Reed Hastings bizakodva tekintenek a nyárra.


Források:





Netflix – az egykori sztárrészvény bukása

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése