keresés

2022. május 11., szerda

Kiszolgáltatottság az interneten, ki védi meg a felhasználókat?

 
Az interneten számos veszély leselkedik a figyelmetlen és hiszékeny felhasználókra. Ellophatják személyes adataikat, személyazonosságukat vagy pénzüket. Rávehetik őket felesleges, bóvli vagy káros termékek megvásárlására. Az internetre kikerült személyes adatok, mint email címek vagy telefonszámok problémájával kell megküzdeniük. A különböző bűncselekmények, mint bántalmazások áldozatai pedig  bizonyítékok internetre való kikerülése után sem sok esetben remélhetnek érdemi segítséget. Milyen esetekben remélhetnek a csalások, lopások, átverések vagy egyéb bűncselekmények elszenvedői segítséget az online világban? Mikor számíthatnak csupán a józan ítélőképességükre és tudatosságukra az online térben rájuk leselkedő veszélyekkel szemben ? 

Ami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen

Sokan szeretnének varázsütésre megszabadulni a gondjaiktól vagy kicsit jobbá tenni az életüket. Talán többek között ezért esnek sokan áldozatul azoknak a honlapoknak, melyek termékeikkel azonnali megoldásokat kínálnak, különböző gyakori problémákra és kívánságokra. Óvatosságra inti az interneten vásárlókat a Fogyasztóvédelmi Hatóság, ugyanis egyre több jogsértő webáruház működésére derül fény. Nem mindig lehet egyszerű első ránézésre kiszűrni a veszélyes weboldalakat, azonban néhány intő jel jellegzetes és segíthet ezek felismerésében:
  • Kapcsolattartás nehézkes, a cég hátterében állók , fontos adatok nem deríthetőek fel.
  • Impulzusvásárlásra késztető ajánlatok, vásárlásba hajszolás.
  • Alattomos meggyőzési módszerek, mint hamis kommentek, nem létező szaktekintélyek és irreális ígéretek.
Nagyon aggasztó, hogy ezek az átverések gyakran sérülékeny embereket vesznek célba, akik betegségeiktől szeretnének szabadulni. Ha a készítmény vagy termék nem is okoz önmagában további kárt , azonban a bele fektetett remény és idő a szakszerű segítség felkeresését késlelteti. Az utóbbi években Magyarországon egyre többen kezdték el használni az internetet vásárlásra is. Azonban az e-kereskedelem felélénkülésével megnőtt a csalások száma is. Az illetékes hatóságok listázzák, és felelősségre vonják ezeket a webhelyeket. Márciustól új uniós rendelkezések léptek életbe, melyek az online fogyasztói jogokat érintik. A szigorúbb szabályozás többek között tiltja a hamis kommentek gyártását és a tájékoztatási kötelezettség terén is szorosabb elvárásokat támaszt.

Veszélyben a banki adatok

Az online tér lehetővé tette a világ számára a gyors pénzmozgást, melynek természetesen számos előnye van a felgyorsult világunkban. Azonban a sok könnyebbségnek nagy ára is lehet, hiszen a számos biztonsági intézkedés ellenére egyre gyakrabban találkozhatunk a banki adathalászat jelenségével.
Az elkövetők jellemzően telefonos úton igyekeznek kicsalni áldozataiktól az online banki szolgáltatásokhoz és a banki applikációkhoz tartozó jelszavakat, valamint a kétlépcsős azonosításhoz szükséges kódokat. A banki átverések alkalmával a hívás során olyan adatok megadására kérik, az áldozatokat melyek segítségével hozzáférhetnek a számlához vagy a folyamat végén a saját számlájukra utaltatják az összeget. A telefonálók határozottak, profizmust sugároznak, sürgetik az áldozataikat, igyekeznek őket gyors döntésre kényszeríteni.

A csalók számos csatornán próbálják behálózni a gyanútlanokat, egyik kedvelt módszerük az email. Az email formájában érkező megkeresések esetében is telefonhívásokhoz hasonlóan nagyon meggyőző csomagolásban érkeznek a megkeresések. Ezekben gyakran egy vírusirtó program vagy egy új alkalmazás telepítését kérik, melyek valójában kártékony programok. A levelekben található linkek pedig az adott bank hivatalos oldalához megtévesztésig hasonlító oldalakra vezetnek . A hamis  felületen megadott adatok pedig a csalók kezébe kerülnek. Gyanakvásra adhat okot bármi, amit nem tarunk megszokottnak saját bankunktól. Érdemes rövid keresést futtatni, más forrásokból is ellenőrizni az állításokat, ha gyanús kérések érkeznek. Amennyiben bárki visszaélés áldozatává válik fontos, hogy ezt haladéktalanul jelezze a bank felé és tegyen feljelentést. 

A Google tudja

Az egyik legbefolyásosabb keresőóriás, a Google ezt megelőzően is igyekezett óvni a felhasználókat és készséggel igyekszik elrejteni a kíváncsi szemek elől azokat az adatokat, melyek segítségével visszaélések követhetőek el. Olyan információkat melyeknek birtokában a szakavatott svindlerek könnyedén hozzáférhetnek az áldozatok bankszámlájához, illetve ellophatják személyazonosságukat. Az egyéb szempontból kényes tartalmakra is gondolva a Google törekszik eltávolítani a találati listákból az internetre kikerült személyes, intim képeket és deepfake tartalmakat is. A Google változtatott a személyes adatok törlését lehetővé tévő irányelvein és szélesebbé tette azon adatok körét melyet a felhasználók kérésére töröl a találatok közül. A felhasználók egy egyszerű űrlapot töltenek ki, melyben megnevezhetik azon privát adatok körét, melyeket nem szeretnének a Google keresések találati listájában viszont látni.
A kérvény kitöltésével olyan adatok zárhatóak el a nyilvánosság elől, mint lakcím, email címek, telefonszámok, igazolványok képei, illetve egyes honlapokhoz tartozó bejelentkezési adatok. A leadott űrlapok viszonylag rövid időn belül, néhány napos átfutási idővel elbírálás alá kerülnek. Az esetek többségében eleget tesznek a felhasználók törlés iránti kéréseinek. Csupán abban az esetben tagadják meg a kérést, ha a keresések szempontjából lényeges információk elrejtését kívánják tőlük. Ebbe a körbe tartozhatnak például szakmai szempontokból releváns információk, újságcikkek, hivatalos vagy nyilvános adatbázisokban és nyilvántartásokban szereplő információk. Fontos kiemelni, hogy a Google csupán a keresési találatok közül távolítja el a kényes információkat. Az adatok végleges eltűntetéséhez az adatokat nyilvánosságra bocsájtó honlap üzemeltetőivel kell felvenni a kapcsolatot. A felhasználók az esetek többségében olvasatlanul fogadják el az interneten velük szembe kerülő adatkezelési hozzájárulásokat és ezzel párhuzamosan számos adatukat meg is adják ezeknek a honlapoknak.  A Google nem oldhatja meg ezt a problémát, a felhasználók tudatosságán múlik kivel osztják meg önként személyes adataikat.

A Facebook szemtanúja volt

A közösségi média felületeken időről - időre felbukkannak olyan videók, illetve fotók, amelyeken egyértelműen látható, hogy valaki éppen bántalmazást szenved el. Azonban a Facebook igyekszik kimaradni a balhéból és elkerülni a feljelentéssel és nyomozással kapcsolatos hivatalos procedúrát. A moderátorok munkájának része, hogy kiszűrjék a Facebookon megjelenő káros ezen belül erőszakos tartalmakat. Egy képről néhány másodperc leforgása alatt el kell dönteniük nem csak azt, hogy erőszakos cselekményt ábrázol -e, hanem azt is, hogy a képen szereplő személyek kiskorúak -e. A New York Times megszerezte a moderátorok kézikönyvét, mely szerint a Meta arra kéri alkalmazottjait, hogy a kifogásolható tartalommal bíró képeken szereplők életkorának becslése során igyekezzenek magasabb életkorra saccolni.
 
Ezen problémát tetézi a tény miszerint a facebook nem rendelkezik az életkor pontos becslésére alkalmas eszközökkel. Amennyiben a tartalomszűrést végző moderátor úgy ítéli meg, hogy az erőszakos cselekményt ábrázoló fotón vagy videón szereplő kiskorú, a vállalatnak továbbítania kell azt az illetékes hatóságoknak.  Amennyiben a bántalmazást elszenvedőt a képi anyag alapján nagykorúnak ítélik a tartalom törlésén túl nincs további teendőjük. Utóbbi esetben a magánélethez való jog tiszteletben tartására hivatkozva maradnak tétlenek. Tény és való, hogy  törvényben meghatározott kötelességeiknek papíron eleget tesznek. Azonban nem kívánnak morális és etikai értelemben felelősséget vállalni, ezt moderátoraikra hárítják

Mit tehetünk

A bűncselekmények tekintetében a megfelelő, korszerű jogszabályi háttér elengedhetetlen ahhoz, hogy az áldozatok valóban segítséget kapjanak. A jogi szabályozás az online térben néhány területen még lépéshátrányban van a bűnelkövetőkkel szemben. Azonban legyen szó akár bóvli termékek megvásárlásáról, vagy személyes és banki adatok védelméről gyakran felhasználók tudatossága az elsődleges és egyetlen védvonal, amit a csalóknak le kell küzdeniük. A személyes adatok kezeléséhez való hozzájárulást pedig az érintett személynek lehetősége van visszavonni, illetve visszaélés esetén az illetékes hatóságok segítségét kérni. Összességében tehát elmondható, hogy a törvényi keretek hivatottak megvédeni a felhasználókat baj esetén, a veszélyt jelentő tényezők elkerülése viszont a felhasználókon magukon múlik leginkább.

Képek


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése