Mit jelent pontosan a szubkultúra?
A szubkultúrák olyan közösségek, társadalmi csoportok, amelyek különböző ismérvek alapján elkülönülnek a társadalom más csoportjaitól, vagy a társadalomban széles körben elfogadottnak számító gyakorlatoktól. Ilyen ismérvek lehetnek például a közösség saját ideológiája, norma- és szabályrendszere, belső hierarchiája, hagyományai, életmódja, kulturális/társadalmi gyakorlataik, saját belső nyilvánossága, valamint a tagok öltözködése, nyelvezete. Ezek a közösségek kialakulhatnak és működhetnek lokális, transznacionális és/vagy virtuális térben is
Szubkultúra vagy Fandom?
A két szó közti külömbség az, hogy a 'szubkultúra' a kultúra egy kis része, melyet a sajátos tulajdonságai, szokásai különítenek el, míg a 'fandom' egy személy, tevékenység, sport, alkotás stb. rajongóinak közössége.
Szubkultúrák és közösségi média
Manapság szinte minden szubkultúra reprezentálva van a weben. Ez főleg a közösségi mmédia megjelenése és térnyerése óta a legfeltűnőbb. Ezek az oldalak gyorsan váltak a legtöbbett használt kommunikációs platformokká, valamint hír és információforrásokká. Lehetőséget adnak az összeköttetésre a hasonló háttérrel, életmóddal, munkával vagy hobbival rendelkező emberek között. A RE-UP társalapítója szerint, ahogy a technológia válik az élet mozgatórugájává, a szubkultúrák válnak a különböző márkák fő irányvonalává. Ahol a közösségi média érintett, ott egyre nő a média producerek érdeklődése a szubkultúrák iránt, abból a célból hogy reklámokhoz használják fel őket. Ez leginkább az olyan közösségi oldalakon látszik, ahol a tartalmak nagyrészét a felhasználók gyártják (pl.: YouTube).
Egyéb oldalak
Az olyan ismert közösségi oldalakon kívül, mint a Twitter, Tumblr, Instagram, Pinterest, TikTok stb. még sok, kevésbé "mainstream" oldal található, annak aki el akar merülni akármelyik szubkultúrában.
Reddit egy közösségi oldal, amely kisebb aloldalakból, úgynevezett subredditekből („alredditekből”) áll, amelyeket bárki létrehozhat és moderálhat. Kizárólag a regisztrált felhasználók adhatnak hozzá tartalmat, illetve értékelhetik a már meglévőket. Több nyelven, köztük magyarul is elérhető. A subredditek moderátorai CSS segítségével teljesen testre szabhatják a „csoportjukat”: eltávolíthatják vagy lezárhatják a bejegyzéseket, ha azt szükségesnek találják.
A felhasználók ún. „link karma” és „comment karma” pontokkal rendelkeznek, mely az általuk beküldött linkekre és hozzászólásokra kapott pozitív és negatív értékelések alapján számolódik ki. Lehetőség van a tartalmak elmentésére is, hogy azok a továbbiakban könnyen elérhetőek legyenek. A felhasználók „barátokat” jelölhetnek meg, mely jelölés egy listára helyezi a neveket, könnyű elérést biztosítva az üzenetküldési linkeknek a baráti profiloknak.
Szinte nincs is olyan közösség, szubkultúra vagy fandom, ami Redditen ne lenne megtalálható. Persze a feltett kérdésekre nagyon szubjektív válaszokat kaphatunk, így ne számítsubk pontos és megbízható információkra. Laikusok számára talán a magyar Gyakori Kérdések globális verziójához lehetne hasonlítani az oldalt, legalábbis a szerepe alapján.
A Know Your Meme egy amerikai közösségi oldal és videó sorozat, amely wiki szoftver segítségével dokumentál különféle internetes mémeket, online jelenségeket, és így természetesen sokféle rétegkultúra is megtalálható rajta. Emellett új vagy változó mémek elterjedését és a kultúrába való integrálódását is nyomon követi. A Cheezburger Network által üzemeltetett oldal először 2011-ben lépett működésbe.
Főként az interneten előforduló mémek és "viral" jelenségek eredéről és jelentéséről tartalmaz információkat. Lényegében egy internet-kultúra és szubkultúra "lexikon".
2017 januárjára az oldal több, mint 2700 mémekről szóló bejegyzést tartalmazott. Az oldalon fórum szekció, blog és webshop is található. Dr. Sean Rintel, a The Automated Identity blog írója szerint a Know Your meme-t úgy lehetne jellemezni, mint egy " olyan jövedelmező, önfenntartó kutatást, amely összemossa a humort és a komolyságot".
Eredetileg az Urban Dictionary-t a szleng, kulturális szavak és kifejezések szótárának szánták, amelyek nem találhatóak meg egy standard szótárban, de manapság már bármilyen szó vagy kifejezés definícióját tartalmazhatja.
Az oldalt 1999-ben hozta létre az akkori Dictionary.com és a Vocabulary.com paródiájaként a főiskolás Aaron Peckham. Egyes definíciók megtalálhatóak már 1999-ből, de a legtöbb korai definíció 2003-ból származik. A 2014-es év elején a szótárban már több, mint hétmillió definíció szerepelt, miközben ez a szám 2000 új bejegyzéssel bővült naponta.
Az Urban Dictionary esetében egy kifejezés meghatározása nem csak a szó szerinti definíciót tartalmazza, hanem egyben leírásokat is. Az itt található definíciók nem feltétlenül jelentenek szigorú meghatározást, sőt, csupán az adott kifejezés néhány aspektusának leírása elegendő lehet arra, hogy bekerüljön a szótárba.
Az Urban Dictionary látogatói benyújthatnak új definíciókat regisztráció nélkül is, de érvényes e-mail-címmel kell rendelkezniük. Az önkéntes szerkesztőknek jóvá kell hagyniuk az új definíciókat, mielőtt azok a szótárba kerülnének. A szerkesztők nem használnak útmutatót, amikor elfogadják vagy elutasítják a definíciókat.
Szubkultúrák és internet
Az internet előnye, hogy bárki megoszthatja saját véleményét, tartalmait és így akár új szubkultúrák vagy azoknak újabb rétegei is kialakulhatnak. Emelett sokat segít abban, hogy a közös érdeklődés alapján internetes közösségek jöjjenek létre, melynek tagjai kommunikálhatnak egymással. Lehetővé válik, hogy valaki akár olyan szubkultúrákhoz csatlakozzon, melyek a való életben még nincenek jelen a közvetlen környezetében.
Ezen rétegközösségek között előfordulnak kifejezetten károsak is, például amelyek középpontjában veszélyes ideológiák, erőszakos vagy pornográf tartalmak állnak. Ezzel szemben más rétegkultúrák kifejezetten ösztönzik a kreativitást és az önkifejezést.
Fontos megjegyezni azt is, hogy a weben, ahol rengeteg felhasználó anonim módon van jelen, könnyebben megosztanak olyan tartalmakat, amelyeket a való életben nem mernének felvállalni. Ennek az eredménye, hogy szinte minden szubkultúrához kapcsolódó internetes közösség könnyen válhat toxikussá. Az ilyen esetekben ahelyett hogy kikapcsolódást nyújtanának, inkább konfliktusokat és feszültséget jelentenek, amely azt eredményezheti, hogy valaki teljesen maga mögött hagyja a közösséget. Ebből a szempontból az internet hatása nem éppen pozitív a szubkultúrákra nézve, hiszen azoknak pont a közösséghez való tartozás érzését kellene erősítenie.
Források
https://hu.wikipedia.org/wiki/Urban_Dictionary
https://en.wikipedia.org/wiki/Know_Your_Meme
https://www.loc.gov/item/lcwaN0009692
https://hu.wikipedia.org/wiki/Reddit
https://lexikon.adatbank.ro/mobil/tarsadalomismeret/szocikk.php?id=21
https://wikidiff.com/subculture/fandom
https://culture.fandom.com/wiki/Subculture
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése