keresés

2022. május 12., csütörtök

Autóchipek fogyóban?

Autóipar egy nem pillanatnyi ellátási zavarral néz szembe. A félvezető hiány az egyik legfelvillanyozóbb kérdés, amit legkevésbé sem vehet félvállról sem a cégvezető sem az átlag állampolgár.  De miért fontosak a félvezetők az autógyártáshoz?


A régi szép idők:


A szentimentalizmus egy olyan szemüveg, mellyel az átlagember szereti nézni a régmúltat. Az autógyártás szerény kezdetekor még nem rendelkeztek olyan mindennapi szükségletekkel az autók, mint műholdas rádió, légkondicionáló berendezés és - ami a legfontosabb - gombvezérelt ülésállítás. Amikor az ablakokat még manuálisan kellett letekerni, senki sem gondolta, hogy a modern gépjárművek sok-kerekű informatikai eszközök lesznek.


A félvezetők ágazathódítása:


Először a lámpák és világítás volt tranzisztorirányítású, majd jöttek a motorok gyújtása és üzemanyag-ellátó rendszerét felügyelő berendezések. Ezek követte a szórakoztató-, biztonsági- és kényelmi informatikai berendezések sora. 


A probléma a félvezetőkkel:

A probléma nem magukkal a félvezetőkkel van, hanem a piaci hiányukkal. A hiánynak két magyarázata van:

1. Covid-19 és az átlagember igényének változása:

Amikor mindenkinek otthon kellett "karanténoznia", a világ átlagérdeke az otthon-munkahely transzportról az otthoni kényelemre helyeződött át. Az igény az autókra és a buszokra csökkent, mivel kevesebb autó volt az úton, a kamionoknak sem tartott annyi ideig az útjuk, így nem kellett költséghatékonyabb járművek után keresni, az üzemanyag-használat így is csökkent. Az autógyárak csökkent tranzisztorigényét a kényelmi- és szórakoztató informatikai cikkek tranzisztorigénye kompenzálta. Amikor az emberiség visszaállt a régi normáira, az autók, különösen az elektromos autók iránti igény visszaállt, de a félvezetőgyártók már tovább léptek egy másik piacra, így az újra növekvő autóipari igényeket már nem tudták teljes mértékben kielégíteni.

2. Normálból megnövekedett autóigény:

Az idei McClean-jelentésben az áll, hogy az autóiparba szállított chip-ek mennyisége 2020-ban nem esett vissza. A félvezetőhiány oka valójában az autóipari kereslet 2021-es megugrása volt. Akárhogy is nézzük az eredmény ugyanaz - az autóiparban félvezetőhiány van.

Egy lépés előre, két lépés hátra:


A chip- és tranzisztorgyártás mértékét ugyan próbálják növelni az adott cégek, viszont ez így sem lesz elegendő. Ezen kívül még egy nagy gonddal néznek majd szembe. Az orosz-ukrán háborúnak nem csak a kenyér mennyisége fogja kárát látni. Az oroszok palládium készletéből chip-ek, szenzorok és memóriák készülnek, az ukrán neont lézergázként használja az ipar. 


Van-e ok az aggodalomra? :


Mivel az elektromos autók így is megfizethetetlenek az átlagember számára, így az ár esetleges emelkedésének az átlagember számára nem lesz nagy hatása. Az elektromos autók piaca és használati arányuk az utakon növekedni mindezek ellenére is - az előrejelzések szerint - növekedni fog.



Forrás:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése