Az elsősorban tinédzser lányoknak
szóló könyvek női főszereplői már minden elképzelhető varázslatos lénybe
beleszerettek, amióta a Young Adult kategóriába sorolható korosztály
előszeretettel vesz le fantasztikus romantikus könyveket a polcról. Egy-egy kiemelkedően
népszerű YA mű, mint például az Alkonyat sorozat vagy az Éhezők viadala
trilógia már jóval a mai videós könyves influenszerek berobbanása előtt
meghatározta az azt követő évek legnagyobb könyvtrendjeit, a vámpírok és a tini
disztópiák után pedig most egyértelműen a tündéreken van a hangsúly, ami
egyetlen írónőnek, az amerikai Sarah J. Maas-nak köszönhető.
Tündérfiúk és társaik
Maas könyvei, különösen az A court of thorns and roses, rövidítve ACOTAR
sorozat olyan nagy népszerűségre tett szert, hogy az első kiadás borítójának,
illetve címének stílusa is lemásolásra került az azt követő
könyvmegjelenéseknél, ami miatt kísértetiesen hasonlóak lettek a „The blank of blank and blank” sémára alapuló című, gyakran harcos lányokkal, illetve virágmotívumokkal díszített
borítójú kötetek. Ami a tartalmat illeti, Maas az ír/skót/kelta folklór
tündéralakját dolgozta át a saját elképzelése szerint, az első ACOTAR könyv
pedig a tündér téma mellett egy Szépség és a szörnyeteg újramesélés is, amit
már különálló YA trendként érdemes kategorizálni. A klasszikus mesék új
köntösbe foglalása sosem megy ki teljesen a divatból, bár a Disney által is
feldolgozott tündérmesék helyett újabban a görög és egyéb más kultúrák istenei
és mitológiái kerültek az újramesélők célkeresztjébe, miután a kereszténység
már megjárta a maga körét az angyalos démonűzős történetekkel. És ha a földi
hagyományok mind elfogytak, ki tiltja meg, hogy a főszereplő egy űrlénybe
szeressen bele? Senki. Ha valaki erre kíváncsi, bőven fog találni könyvet a
témában. A romantasy tehát nem egy új keletű regénytípus, és a legnagyobbak mindig
is meghatározták az azt követő többit. Az új szerzőkben pedig hiába lenne meg a
különbözni akarás, amikor előttük szó szerint mindent kitaláltak már legalább
egyszer.
Akkor mire jó a BookTok?
Az, hogy a főszereplő lány éppen egy vámpírral vagy egy lázadó csapatot vezető, a történet során legalább egyszer félmeztelen fiúval fog a könyv végén összejönni, az elmúlt
tíz-húsz évben nagyrészt attól függött, hogy az adott szerző éppen mikor
próbálta meg kiadni a művét. Egy frissen népszerűvé vált témában könnyebb
kiadót találni, mint egy olyanban, ami pár éve lecsengőben van, a múló trendek
idővonalát pedig követni sem egyszerű, hát még megtörni. A BookTok azonban
amellett, hogy felgyorsította és kiterjesztette a tündéres könyvek terjedését,
a legújabb megjelenésekkel egy kalap alá, egy videóba vett olyan könyveket is,
mint például Kiera Cass – A párválasztó-ja, ami egy disztópikus hercegnős
románc egy évtizeddel ezelőttről. Azok, akik A párválasztó megjelenésekor még
kisgyerekek voltak, a BookTok-nak köszönhetően most, a koruknak megfelelő
időben mégis találkozhatnak ezzel a történettel, amikor a YA disztópiáknak rég
leáldozott, és mindenki más tündéreket meg sárkányokat akar látni a könyveiben.
Vagyis lehet, hogy a BookTok első látásra úgy tűnhet, mintha kizárólag a szép,
új és lehetőleg erotikus jeleneteket is tartalmazó könyveket imádná, a valóság
azonban árnyaltabb ennél. Ha a felhasználók továbbra is felkapnak majd régebbi
könyveket, amik nem illenek bele szigorúan a népszerűség idővonalába, az hosszútávon
változatosabbá teheti az újonnan megjelenő kínálatot is, ami mindenképpen pozitív
irányú lépés lenne a jelenlegi romantasy trendmeglovagolás ellenében.
Cozy fantasy
A BookTok a romantasy mellett egy másik kifejezést, a cozy fantasyt is
bevezette a helyi köztudatba. Ez a fantasztikus könyvek egy fajtájára utal, ami
ellenpontja a korábban népszerű sötétebb hangulatú, véres dark fantasynak és a
komplex világban játszódó, hősiesen harcoló karakterekkel teli epic vagy high
fantasynak. A cozy, mint kényelmes jelző az ebbe a kategóriába tartozó
történetek egyszerűségét és nyugalmát hivatott jelezni. Ezek a könyvek nem egy
hős nagy útjáról szólnak, nem bonyolult felépítésűek, és azt a célt szolgálják,
hogy az olvasó elmerülhessen egy kellemes fantasztikus világban, ahová néhány
órára behúzódhat a valós élet problémái elől. A cosy fantasy feltörekvését egyesek
a Covid19 járvánnyal magyarázzák, ami miatt az olvasók inkább a pozitív,
könnyed hangulatot keresik a könyvekben a veszélyes, világmegmentő kalandok
helyett, és ugyanígy a karantén alatt felemelkedett BookTok lehet felelős az
ekkortájt olvasni kezdőkért is, akik a romantikus történeteket is fantasztikus
külsővel fogyasztják a legszívesebben. És ezért lett minden új könyv romantasy.
És ezért kapott fel a BookTok régebbi könyveket is, amik nem pont úgy
romantasyk, mint az újak. Az viszont biztosan elmondható, hogy a legtöbben azt
olvassák, amit az interneten látnak, legyen az ugyanolyan, vagy éppen teljesen
más, mint a buszon mellettük ülőké.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése