A világ más részeihez hasonlóan az Amerikai Egyesült Államokban is egyre több város „okosodik”, igyekszik kihasználni a technológiai lehetőségeket.
Az alapfeladatnak itt is az autóforgalom visszaszorítását és a tömegközlekedés, valamint a kerékpározás arányának növelését tekintik, emellett igyekeznek technológiai fejlesztéseket végrehajtani a környezetvédelem és az adatfeldolgozás terén is.
A cél a jövőállóság biztosítása, azonban a megközelítés és a megvalósítás módja városonként változik.
A leginkább felkészült városok
A PropTechOS fejlesztési vállalat jelentése szerint az okos városok fejlettségének indikátora a műszaki felkészültség és a környezetvédelem mellett a technológiai munkalehetőségek száma. A cég tizenegy ponton értékelte az egyesült államokbeli települések felkészültségét, például WiFi-hotspotok száma, az internetkapcsolatok átlagos sebessége, a százezer főre jutó IoT-vállalatok száma, az 5G elérhetősége, környezetbarát épületek, elektromosautó-töltők száma, valamint a technológiai munkalehetőségek aránya.
Erik Wallin, a PropTechOS alapítója és ökoszisztémáért felelős igazgatója szerint „a jövőben azon városok fognak virágozni, amelyek leginkább alkalmazkodnak az új és zöldebb életmódhoz”.
A vizsgált tényezők alapján legfelkészültebb városok:
- Austin (Texas)
- Los Angeles (Kalifornia)
- Seattle (Washington)
- San Francisco (Kalifornia)
- Atlanta (Georgia)
Austin
A PropTechOS listáján a technológiai fejlettség és a környezetvédelem témakörében is Austin kapta a legmagasabb pontszámot, elektromosautó-töltő helyek tekintetében pedig a nyolcadik helyen áll. Területén 76 IoT-vállalat működik, emellett a lakosság számára is elérhető a gyors, akár 2000 megabites internet.
A szövetségi közlekedési hatóság és a város az országban egyedülálló, huszonkét milliárd dolláros megállapodást kötött, melyből a mobilitás növelését finanszírozzák. A projekt részeként bővítik Közép-Texas tömegközlekedési hálózatát, valamint közúti biztonsági fejlesztéseket hajtanak végre.
A város magáncégekkel is együttműködik, például a gyalogátkelőhelyeknél LiDAR technológiával figyelik, hogy felszabadult-e az átkelő, valamint parkolássegítő megoldásokkal és önvezető járművekkel is kísérleteznek.
Los Angeles
A lista második helyén közel azonos pontszámokkal a kaliforniai Los Angeles áll, ahol egy 2028-ig megvalósítandó tervezetcsomagot fogadtak el. A város a közbiztonság javításával és adatfeldolgozással segített reszponzív megoldásokkal próbálkozik, amelyekkel a Verkada vállalatot bízták meg. A településen korábban is működött a csomópontokat figyelő kamerarendszer, azonban ez az azonnali beavatkozást nem, csak az utólagos kiértékelést tette lehetővé.
Az okosváros-elképzelések a második világháború utánra, az 1950-es évekig visszanyúlnak, amikor a futurisztikus épületek mellett a jövőt a motorizáció növelésében és az űrprogramokban látták. A 2020-as évekre a trend megfordult, és a fosszilis hordozók visszaszorítását, illetve a felhőalapú megoldásokat részesítik előnyben.
2028-ra az utcai lámpák LED-re cserélésével évi hárommillió dollár megtakarítást, a 4500 csomópontban kiépített negyvenezer hurokérzékelővel pedig az utazási idő 10%-nyi csökkenését szeretnék elérni.
Seattle
A lista harmadik helyét elfoglaló Seattle az infrastruktúra tekintetében jóval alacsonyabb pontszámot ért el, azonban a munkalehetőségeket tekintve jelentősen megelőzi az első kettő várost.
A város első lépésként az adatfeldolgozást próbálja javítani. A Washingtoni Egyetemmel közös MetroLab Network keretében az egyetem kutatói, szociológusai és adatfeldolgozói a várossal együttműködve próbálják fejleszteni az infrastruktúrát és bevonni a nyilvánosságot. Az agglomerációra is kiterjedő projektet a Fehér Ház által megítélt forrásokból finanszírozzák.
San Francisco
San Franciscóban a technológiai felkészültség alacsonyabb, inkább a zöld megoldásokra helyezték a hangsúlyt, azonban egy minden aspektusra kiterjedő fejlesztésjavaslatot fogadtak el.
A Smart City Challenge keretében növelnék az elektromos járművek arányát és az önvezető autók megvalósíthatóságát vizsgálják. Más területeken több fejlesztés is megvalósult: javították az épületek energiahatékonyságát, a bűnesetek csökkentését segítő kamerarendszert építettek ki, valamint a hulladékgyűjtésben és -feldolgozásban is használják az IoT nyújtotta előnyöket.
A London N. Breed polgármester által bejelentett Roadmap to Downtown kifejezetten a belváros fejlesztésére irányul: javítanák a hulladékgyűjtés hatékonyságát, adócsökkentéssel és jogszabályokkal könnyítenék a vállalkozásindítást, bővítenék a kulturális lehetőségeket, illetve javítanák az átszállási kapcsolatokat.
Atlanta
Az öt város közül Atlantában a legalacsonyabb a technológiai fejlettség, azonban a környezetvédelem tekintetében Austinnel megegyező pontszámot kapott. A város öt fejlesztési irányt jelölt ki: multimodális közlekedés, közbiztonság, környezetvédelem, közszolgáltatások hatékonysága és a nyilvánosság bevonása.
A város elképzelései Peachtree Corners kerületben mutatkoznak meg, ahol egy műszaki igazgató és egy városkezelő-helyettes bevonásával Walt Disney EPCOT-jára emlékeztető megoldásokat próbálnak ki. A nagymértékű adatfeldolgozás lehetővé tette, hogy a városrészben dedikált sávokban önvezető ingajárművek közlekedjenek.
2023-ban a BeltLine vállalat a lakosság bevonásával a tömegközlekedést kiaknázó és a lakossági internetelérések fejlesztését célzó fejlesztési tervet mutatott be.
Források
- Cities that are best prepared for a smart city future, PropTechOS, 2024. március 12. (Hozzáférés ideje: 2024. április 26.)
- How Peachtree Corners is Using Advanced Cameras, Drones, AI and Next-Gen Policing Tools, Plus More, Peachtree Corners Magazine, 2024. február 2. (Hozzáférés ideje: 2024. április 26.)
- Safe & Smart City Series, MER Group, 2024. március 5. (Hozzáférés ideje: 2024. április 26.)
- Allis Parker, 13 Facts About Technological Innovations In Los Angeles, California, Facts.net, 2024. március 6. (Hozzáférés ideje: 2024. április 26.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése