keresés

2024. április 26., péntek

Az Amerikai Egyesült Államok legokosabb városai

A világ más részeihez hasonlóan az Amerikai Egyesült Államokban is egyre több város „okosodik”, igyekszik kihasználni a technológiai lehetőségeket.

Az alapfeladatnak itt is az autóforgalom visszaszorítását és a tömegközlekedés, valamint a kerékpározás arányának növelését tekintik, emellett igyekeznek technológiai fejlesztéseket végrehajtani a környezetvédelem és az adatfeldolgozás terén is.

A cél a jövőállóság biztosítása, azonban a megközelítés és a megvalósítás módja városonként változik.

A leginkább felkészült városok

A PropTechOS fejlesztési vállalat jelentése szerint az okos városok fejlettségének indikátora a műszaki felkészültség és a környezetvédelem mellett a technológiai munkalehetőségek száma. A cég tizenegy ponton értékelte az egyesült államokbeli települések felkészültségét, például WiFi-hotspotok száma, az internetkapcsolatok átlagos sebessége, a százezer főre jutó IoT-vállalatok száma, az 5G elérhetősége, környezetbarát épületek, elektromosautó-töltők száma, valamint a technológiai munkalehetőségek aránya.

Erik Wallin, a PropTechOS alapítója és ökoszisztémáért felelős igazgatója szerint „a jövőben azon városok fognak virágozni, amelyek leginkább alkalmazkodnak az új és zöldebb életmódhoz”.

A vizsgált tényezők alapján legfelkészültebb városok:
  1. Austin (Texas)
  2. Los Angeles (Kalifornia)
  3. Seattle (Washington)
  4. San Francisco (Kalifornia)
  5. Atlanta (Georgia)

Austin

A PropTechOS listáján a technológiai fejlettség és a környezetvédelem témakörében is Austin kapta a legmagasabb pontszámot, elektromosautó-töltő helyek tekintetében pedig a nyolcadik helyen áll. Területén 76 IoT-vállalat működik, emellett a lakosság számára is elérhető a gyors, akár 2000 megabites internet.

A szövetségi közlekedési hatóság és a város az országban egyedülálló, huszonkét milliárd dolláros megállapodást kötött, melyből a mobilitás növelését finanszírozzák. A projekt részeként bővítik Közép-Texas tömegközlekedési hálózatát, valamint közúti biztonsági fejlesztéseket hajtanak végre.

A város magáncégekkel is együttműködik, például a gyalogátkelőhelyeknél LiDAR technológiával figyelik, hogy felszabadult-e az átkelő, valamint parkolássegítő megoldásokkal és önvezető járművekkel is kísérleteznek.
 

Los Angeles

A lista második helyén közel azonos pontszámokkal a kaliforniai Los Angeles áll, ahol egy 2028-ig megvalósítandó tervezetcsomagot fogadtak el. A város a közbiztonság javításával és adatfeldolgozással segített  reszponzív megoldásokkal próbálkozik, amelyekkel a Verkada vállalatot bízták meg. A településen korábban is működött a csomópontokat figyelő kamerarendszer, azonban ez az azonnali beavatkozást nem, csak az utólagos kiértékelést tette lehetővé.

Az okosváros-elképzelések a második világháború utánra, az 1950-es évekig visszanyúlnak, amikor a futurisztikus épületek mellett a jövőt a motorizáció növelésében és az űrprogramokban látták. A 2020-as évekre a trend megfordult, és a fosszilis hordozók visszaszorítását, illetve a felhőalapú megoldásokat részesítik előnyben.

2028-ra az utcai lámpák LED-re cserélésével évi hárommillió dollár megtakarítást, a 4500 csomópontban kiépített negyvenezer hurokérzékelővel pedig az utazási idő 10%-nyi csökkenését szeretnék elérni.
 

Seattle

A lista harmadik helyét elfoglaló Seattle az infrastruktúra tekintetében jóval alacsonyabb pontszámot ért el, azonban a munkalehetőségeket tekintve jelentősen megelőzi az első kettő várost.

A város első lépésként az adatfeldolgozást próbálja javítani. A Washingtoni Egyetemmel közös MetroLab Network keretében az egyetem kutatói, szociológusai és adatfeldolgozói a várossal együttműködve próbálják fejleszteni az infrastruktúrát és bevonni a nyilvánosságot. Az agglomerációra is kiterjedő projektet a Fehér Ház által megítélt forrásokból finanszírozzák.

San Francisco

San Franciscóban a technológiai felkészültség alacsonyabb, inkább a zöld megoldásokra helyezték a hangsúlyt, azonban egy minden aspektusra kiterjedő fejlesztésjavaslatot fogadtak el.

A Smart City Challenge keretében növelnék az elektromos járművek arányát és az önvezető autók megvalósíthatóságát vizsgálják. Más területeken több fejlesztés is megvalósult: javították az épületek energiahatékonyságát, a bűnesetek csökkentését segítő kamerarendszert építettek ki, valamint a hulladékgyűjtésben és -feldolgozásban is használják az IoT nyújtotta előnyöket.

A London N. Breed polgármester által bejelentett Roadmap to Downtown kifejezetten a belváros fejlesztésére irányul: javítanák a hulladékgyűjtés hatékonyságát, adócsökkentéssel és jogszabályokkal könnyítenék a vállalkozásindítást, bővítenék a kulturális lehetőségeket, illetve javítanák az átszállási kapcsolatokat.

Atlanta

Az öt város közül Atlantában a legalacsonyabb a technológiai fejlettség, azonban a környezetvédelem tekintetében Austinnel megegyező pontszámot kapott. A város öt fejlesztési irányt jelölt ki: multimodális közlekedés, közbiztonság, környezetvédelem, közszolgáltatások hatékonysága és a nyilvánosság bevonása.

A város elképzelései Peachtree Corners kerületben mutatkoznak meg, ahol egy műszaki igazgató és egy városkezelő-helyettes bevonásával Walt Disney EPCOT-jára emlékeztető megoldásokat próbálnak ki. A nagymértékű adatfeldolgozás lehetővé tette, hogy a városrészben dedikált sávokban önvezető ingajárművek közlekedjenek.

2023-ban a BeltLine vállalat a lakosság bevonásával a tömegközlekedést kiaknázó és a lakossági internetelérések fejlesztését célzó fejlesztési tervet mutatott be.

Források

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése