Kis Facebook-történet
Mark Zuckerberg és alapítótársai 2004-ben hozták létre a TheFacebook nevű részvénytársaságot, ami „Facebook” néven vált ismertté, a népszerű közösségimédia-platform és a vállalat elnevezése is ez volt. Zuckerberg, aki a mai napig a vállalat többségi részvényese és elnök-vezérigazgatója, 2021 októberében a „Meta Platforms Inc.”, röviden: Meta névre keresztelte át a vállalatot, jövőbeli terveikre utalva, vagyis a metaverzum kiépítésére vonatkozó törekvéseire. Egy olyan bárki számára, bárhonnan elérhető és átjárható virtuális valóságot képzeltek el, ami egyesíti az összes digitális felületet (a közösségi médiától kezdve a munka világán át a kultúrafogyasztásig).
Megújuló szolgáltatások
Ha a Facebook szeretné megtartani vezető szerepét a közösségi oldalak folyamatosan bővülő hálózatában, fontos, hogy innovatív megoldásokkal rukkoljon elő üzleti felhasználóinak és magánszemélyeknek egyaránt. Pozitív jellemzője, hogy szinte bármilyen típusú tartalommal jelentkezhetnek az üzleti élet szereplői, megkötések nélkül. A Facebook hirdetési rendszere sokféle lehetőséget tartogat, jól kiaknázható organikus eszközök a csoportok. A Messengeren a közelmúltban bevezetett újdonságokat is örömmel fogadták a felhasználók. Az egyik új funkció, hogy ezentúl HD minőségű képeket is lehet küldeni, a jobb képminőséget a képválasztó jobb felső sarkában lévő „HD” felirat segítségével tudjuk elérni.
A funkciók nagy része már régóta elérhető egyébként a Meta más platformjain, mint a WhatsApp és ez Instagram, a vállalat láthatóan egységesíteni szeretné a funkciókat mindhárom felületén. A Messengeren közelmúltban bevezetett végpontok közötti titkosítás például a WhatsApp-on már régóta működik
Friss hír a mesterséges intelligencia érkezése a Facebook, az Instagram, a Whatsapp és a Messenger csevegőfelületeibe, amely a tervek szerint a Facebook fő hírfolyamában is megjelenik majd. A hírek szerint megelégelte az OpenAI és a ChatGPT egyeduralmát Mark Zuckerberg, ezért úgy döntött a tavaly szeptemberben bemutatott saját fejlesztésű MI-asszisztensét az összes fő Meta-alkalmazásba beépíti Emellett az asszisztens egy külön oldalt is kap, bizonyos országok lakosai számára a meta.ai címen már el is érhető – Magyarországról azonban egyelőre még nem lehet felkeresni. A vállalat továbbfejlesztette nyílt forráskódú MI-modelljét is, amely már a Llama 3 néven szerepel. Jelenleg a Meta MI-asszisztense az egyetlen olyan chatbot, ami valós idejű keresési eredményeket képes szolgáltatni egyszerre több, névlegesen a Google és a Bing keresőmotorból is. Azt, hogy végül melyikre támaszkodik, azt maga az MI dönti majd el az alapján, hogy mely keresési találatokat gondolja relevánsabbnak. Emellett a képgeneráló mechanizmusokat is frissítették, a Llama 3 például már képes mozgóképeket, GIF-eket készíteni, ami azonban még lenyűgözőbb, az a valós idejű képgenerálás. A modell képes a képek generálására a másodperc tört része alatt, így a a fotó már aközben megszületik, miközben gépeljük az instrukciókat.
Szükségtelen információk a felhasználókról?
Azonban nemcsak fejlesztései kapcsán kerül terítékre a Facebook a sajtóban, gyakran cikkeznek jogsértő magatartásáról is. A céget az elmúlt években intenzíven ellenőrizték Európában. Tavaly az uniós szabályozó hatóságok rekordösszegű, 1,2 milliárd eurós bírságot szabtak ki a vállalatra, a GDPR szabályok megsértése miatt. ( A Facebook-felhasználók személyes adatait az Egyesült Államokban található szerverekre továbbították.) 2024- ben ismét adatvédelmi szabályok megsértése miatt számíthatnak jogi lépésekre. Az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) tagszervezeteinek közösen benyújtott panasza szerint ugyanis a Meta az indokolatlanul begyűjtött információk segítségével olyan adatokhoz jut felhasználóiról, amelyek akár szexuális irányultságukra, érzelmi állapotukra vagy éppen a függőségre való hajlamukra engednek következtetni. A fogyasztóvédelmi csoportok szerint ez a GDPR egyes részeit is sérti. Jogellenes gyakorlatnak nevezték a Meta megfigyelésen alapuló hirdetési rendszerét, amely a fogyasztók online követésével nagy mennyiségű személyes adatot gyűjt azért, hogy hirdetést kínáljon nekik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése