keresés

2024. április 29., hétfő

VEKKER és a Kréta

Saját fejlesztésű online rendszert alakított ki az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem hallgatói számára. A projekt a gyakorlatközpontú oktatás mellett megkönnyítené a hallgatói élet mindennapi velejáróit és nehézségeit és arra ösztönözné a diákokat, hogy egy kommunikatív és egészségesebb életet folytassanak.


Kezdetek

A rendszert VEKKER névre keresztelték el, amely a készségfejlesztésben és az egyetem infrastruktúrájában is nagyon nagy segítséget nyújthat a hallgatók számára. A projekt a Széchenyi Terv Plusz program keretében valósulhatott meg, amelyet az Európai Unió támogat, mintegy 2,125 milliárd forinttal. Az egyetem oktatói, munkatársai, hallgatói, szakfelelősei, szakmentorjai, szakreferensei, valamint Tanulmányi és Oktatásszervezési Osztály, Hallgatói Támogató és Szolgáltató Központ munkatársai 2 éven át dolgoztak a projekten, amely digitálisan egyesíti a Hallgatói Támogató Rendszer egységeit.
A projekt április 5-én startolt el a hallgatók számára, de egyelőre teszt rendszerben működik, minden visszajelzést és adatok figyelnek azért, hogy megfelelően tudják majd javítani az esetleges hibákat, hiányosságokat. A hivatalos verzió a következő év szeptemberétől indul a projekt tervezett befejezési dátuma 2026. 06. 30.

A fejlesztés Informatikai Fejlesztési Osztály, illetve a Bölcsészettudományi és Művészeti Kar Média és Design Intézete közös munkájának eredménye, mint a látványterv, mint a szoftver terén. Csaknem 20 informatikus dolgozott a projekten, és 200 hallgatót vontak be a tesztelési fázisba, illetve egy etikus hacker csapattal is tesztelték a rendszert a kockázatok elkerülése miatt. 


A rendszer

A rendszer három alappillére hagyatkozik, elsősorban, hogy a hallgatók kapcsolatban tudnak lépni az alkalmazáson keresztül egymással, akár külön tematikus fórumokon, tantárgyi témakörökben, másod-és harmadsorban az oktatókkal, egyetemi ügyintézőkkel is ugyanúgy egyszerűen fel tudják venni a kapcsolatot különböző esetekben. Ez a funkció egyszerűbbé és természetesebbé tenni a kommunikációt az egyetemi életben és nagyban hozzájárulhat, mint az egyetem, mint a hallgatók fejlesztéséhez. 

Az alkalmazás a mobilokon, asztali számítógépeken és más egyéb eszközökön is elérhető, így széleskörű tábort tud elérni. A kommunikációs funkciója mellett, különböző szolgáltatások is szerepet kaptak, többek között naptár, útvonaltervező, órarend, illetve az egyetem különböző eseményei és hirdetményei is helyet kaptak. Mindemellett a környéki szabadidős programok, sportolási és kirándulási lehetőségek és helyi közösségi rendezvények is részét képzik az alkalmazásnak.
A VEKKER össze van kötve az egységes tanulmányi rendszerrel és a Neptunnal is így könnyen hozzá lehet férni és nyomon lehet követni különböző adatelemekhez is amelyekre a hallgatónak szüksége lehet. A VEKKER rendszer nem csupán egy egyszerű kommunikációs platform, hanem egy olyan innovatív megoldás, amely összekapcsolja az egyetemi élet minden fontos elemét egy intuitív és könnyen kezelhető felületen keresztül. Emellett a projekt résztvevői folyamatosan figyelik a felhasználók visszajelzéseit és javaslatit, hogy még jobban testre szabhassák a rendszert a hallgatók igényei szerint, így biztosítva az optimális felhasználói élményt és hatékonyságot az egyetemi közösség számára.
Egy ilyen alkalmazás rendkívül effektív lehet az egyetemi közösség számára. Segíthet az oktatás és kommunikáció hatékonyságának növelésében, valamint könnyebbé teheti a hallgatók számára az egyetemi élet minden területét.Azonban az alkalmazás sikeressége nagymértékben függ az alkalmazás tervezésétől, kivitelezésétől és a felhasználók által nyújtott visszajelzésektől.


Kréta


A Kréta rendszer (Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer) egy átfogó digitális platform, amelyet Magyarország oktatási intézményei számára fejlesztettek ki. A rendszer célja, hogy megkönnyítse az iskolai adminisztrációt, elősegítse a tanárok és diákok közötti kommunikációt, és átláthatóbbá tegye az oktatási folyamatokat.
Fő funkciói közé tartozik, hogy tanárok rögzíthetik a diákok jelenléti és teljesítményadatait, a szülők pedig naprakészen követhetik gyermekük előrehaladását. A pedagógusok feltölthetik a tanórák anyagait és a házi feladatokat, amelyekhez a diákok online hozzáférhetnek. Lehetőséget biztosít az iskolai közösség tagjai közötti közvetlen üzenetváltásra, megkönnyítve a kapcsolattartást. A tanulók eredményei és a tanári visszajelzések digitálisan is elérhetők, elősegítve a folyamatos fejlődést.
A funkcióiból származó egyértelmű előnyök lehetnek az azonnali hozzáférés a fontos információkhoz mind a diákok, mind a szülők számára és csökkenti az adminisztrációs terheket, lehetővé téve a pedagógusok számára, hogy több időt fordítsanak a tanításra.
De minden rendszernek vannak hibái, és gyengeségei, és a Krétánál sincs másképpen. Bár a rendszer számos előnyt kínál, a bevezetése és mindennapi használata során felmerülhetnek kihívások. Ide tartozhatnak a technikai problémák, a rendszer használatának elsajátítása, valamint az adatvédelem és adatbiztonság kérdései.



Kréta botránya


Az utóbbi időben több jelentős hír is napvilágot látott a KRÉTA rendszerrel kapcsolatban. Az egyik legjelentősebb incidens a 2022-es hekkertámadás, amely során hackerek hozzáfértek több mint 20 ezer felhasználó személyes adataihoz, beleértve diákok és szüleik adatait is. A támadás miatt a rendszer fejlesztője, az eKRÉTA Zrt. 110 millió forintos bírságot kapott az adatvédelmi hatóságtól, mivel a vizsgálat súlyos hiányosságokat tárt fel a rendszer védelmében​. A hackerek később nyilvánosságra hozták a KRÉTA rendszer forráskódját, ami további biztonsági aggályokat vetett fel. A támadás egy trójai program segítségével történt, amely észrevétlenül átjutott a cég védelmi rendszerein​​. Az eKRÉTA Zrt. megpróbálta az esetet eltussolni, de végül kénytelenek voltak elismerni a történteket, és a hatóságok komoly vizsgálatot indítottak az ügyben​. További hír, hogy a rendszer időnként technikai problémákkal küzd, legutóbb 2024 májusában összeomlott, ami komoly fennakadásokat okozott az iskolák adminisztrációjában​. A fejlesztők folyamatosan dolgoznak a problémák megoldásán és a rendszer biztonságának növelésén.



Kréta vs. VEKKER


Az ilyen problémák, mint a Kréta esetében, megoldásához átfogó megközelítésre van szükség, amely magában foglalja a technológiai fejlesztéseket, a biztonsági intézkedések szigorítását, a felhasználók oktatását és az adatvédelmi előírások betartását. Az egységesített rendszer lehetne egy jó lépés bevezetése, ha az megfelelően van megtervezve és kivitelezve, hogy minden résztvevő igényeit kielégítse és biztosítsa a magas szintű adatvédelmet és biztonságot.
A VEKKER és a Kréta rendszer összehasonlítása során számos fontos tényezőt kell figyelembe venni. Elsőként érdemes megemlíteni az alkalmazások által kínált szolgáltatásokat. Mindkét rendszerben megtalálhatóak olyan funkciók, mint a kommunikációs platformok, az órarendek és a tanulmányi információk nyomon követése. Azonban a VEKKER több hangsúlyt fektet az egészség és az életvezetés támogatására is, például a környező szabadidős programok és rendezvények megjelenítésével.
Mind a Kréta, mind a Vekker rendszerek célja az oktatási folyamatok digitalizálása és hatékonyabbá tétele Magyarországon. Míg a Kréta rendszer jelenleg szélesebb körben használt és elfogadott, a Vekker rendszer újabb és rugalmasabb megoldásokat kínálhat a személyre szabott oktatás és a tanulói teljesítmény javítása érdekében, viszont nem olyan széles körben elterjedt, és egy intézményre van szabva, nem úgy, mint a Kréta amely az alapoktatási szinten minden állami általános és középiskolát magába foglal.
Végső soron mindkét rendszer célja az oktatás támogatása, és mindkettő fontos lépést jelent a digitalizációban. A VEKKER és a Kréta rendszer egyaránt hozzájárulhat tanulás sikeréhez és a közösség fejlődéséhez, és egyaránt érdemes figyelembe venni őket az oktatási rendszerek fejlesztése során.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése