"Digikid"
applikáció-alapú adatgyűjtés a
8-15 éves korosztály digitális
eszközhasználatáról
Sokkoló eredményt hozott a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kutatása, amely a hazai 8-15 éves iskolás korosztály mobiltelefon-használatát és online viselkedését vizsgálta. A vizsgálatot az NMHH megbízásából a Fabricula kutatócég végezte.
A vizsgált korosztálynál a teljes mintára és a teljes vizsgálati időszakra számítva a napi átlagos képernyőidő 234 perc, azaz közel 4 óra volt. A legtöbbet és leghosszabban használt felületek a közösségi média oldalai voltak.
Mikor, hol?
A kutatásban részt vevő gyermekek kisebb részének mobiljain már hajnali 4 órától megfigyelhető az aktivitás növekedése. Az első aktivitási csúcs reggel 6 és fél 7 között mérhető, majd némi visszaesés után a második csúcs f8 és 8 között érkezik. Hétköznapokon, tanítási időben a mobilhasználat aktivitása visszaesik, bár a minta itt sem homogén: minél idősebb a gyerek, annál nagyobb a délelőtti (iskolaidő alatti) telefonhasználat. Délelőtt 11 óra után, az ebédidő körül megindul az emelkedés, amely délután 5-8 között éri el a napi csúcsát.
Kitekintés
Magyarországon nincs egységes szabály az általános iskolás gyerekek tanítási idő alatti telefon használatával kapcsolatban. A gyermek biztonsága és a szülővel való kommunikáció lehetősége miatt évek óta megengedett a mobiltelefon. A főbb érvek a szülők részéről az, hogy a gyermekek önálló reggeli iskolába- és délutáni hazautazásai alatt, illetve a délutáni programok, edzések, különórák, tanfolyamok időtartamában is elérhető legyen valamelyik szülő. Az iskolák a saját házirendjükben rögzíthetik a mobilhasználatot. Van, ahol az iskolába érkezéskor ki kell kapcsolni a készüléket, van, ahol nem vehetik elő, és van, ahol csak a tanórák alatt tilos a használat, szünetekben mobilozhatnak a gyerekek.
A kutatás módszertana
A kutatásba bevont háztartások száma 105 volt, az adatok tisztítása és ellenőrzése után az aktív mintaszám 80-ra csökkent. Megjegyezték, hogy az alacsony mintaszám miatt a kutatás eredményei a szokásosnál nagyobb óvatossággal használhatók, az alkalmazott módszertan új mérési technikái miatt viszont mégis nagyon hasznos közvetlen információkkal szolgálnak a korosztály telefon- és inetrnethasználatával kapcsolatban.
A kutatás egy komplex, vegyes dizájnú módszertannal dolgozott. Egyaránt használtak kérdőíves (online survey) adatgyűjtést és okostelefon- illetve applikáció-használati szokásokat felmérő automatikus szoftveres adatgyűjtést. Ez utóbbi mérési és adatgyűjtési technika lehetővé tette, hogy új típusú, big data-ként hivatkozott adatok segítségével elemezzék a korosztály okostelefon-használatát.
A vizsgált készülékekre telepített (és legalább egyszer használt) alkalmazások átlagos száma 76 volt, ami 6 és 147 között változott készülékenként. A kutatás számára releváns applikációk száma 1404 volt - fűzték hozzá.A telefonok aktív képernyő idejének közel 60 százalékát a közösségi média (39 százalék) és az egyéb kommunikációs alkalmazások, például böngészők és üzenetküldők (19 százalék) tették ki. A legnépszerűbb közösségi média-platformok (Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube, Messenger) érintettek az összes rögzített alkalmazás-indítás felében (49 százalék).
- TikTok 80 perc,
- YouTube 37 perc,
- Messenger és Instagram 21 perc,
- Facebook 17 perc,
- Snapchat átlag 11 perc.
- WOMBO Dream app, filter: Line-Art (free) kulcsszavak: kids, mobile phone, addiction
- Adobe Photoshop: Hue/Colorise
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése