Választ kapj, ne reklámot
Az elképzelés ehhez egy jól felépített kereső volt, amiért eredetileg fizetni kellett, de az indulás után ingyenes is elérhetővé tették az alap keresőt. A hirdetésmentes és adatvédelmileg biztonságos keresőmotor elkészítése sikeres volt. 2022-ben ért el Európába is, ekkor már egy év alatt hatszázezer használót csábított át magához az Egyesült Államokban, de nem tudta megközelíteni sem a terepen szinte egyeduralkodó Google-t.
Az alapítók szerint ma gazdaságilag fenntarthatatlan átlagfelhasználók számára keresőmotort készíteni és ők inkább a mesterséges intelligencia felé kormányozzák a céget. Nyilvánvalóan hozzájárult a kudarchoz a Google mindent uralni kívánó modellje, de a tech-cégeket érintő gazdasági nehézségek sem segítettek.
A Google uralma
Ha megnézzük a statisztikai adatokat, nyilvánvalóvá válik, hogy miért nem könnyű betörni erre a piacra. Látható, hogy 2015-től napjainkig töretlenül 80% felett van a Google részesedése, miközben a hozzá legközelebb jutó Bing csupán 8% körül áll.
A további szereplők jellemzően egy-egy földrajzi régióban népszerűek. Ilyen a Baidu, ami az egész világot tekintve messze lemaradt, de Kínában 60-70% feletti volt a piaci uralma a legutóbbi időkig. Idén ugyanis meredek zuhanásba kezdett a népszerűsége és elkezdett feltörni a Yandex, valamint javított pozícióján a Bing.
Oroszországban az eddig egymás közelében lévő Google és Yandex párosból az utóbbi a múlt év végén megindult, és jelenleg majdnem 60%-on áll.
Magyarországon a Google majdnem 99%-ot ér el, utána nálunk is a Bing következik 1% körüli eredményével, majd kicsi részesedésekkel a Yahoo!, a DuckDuckGo, a Yandex és az Ecosia.
Konkurenciának lenni az óriás mellett
Nem könnyű bármilyen teret is elhódítani, különösen akkor, ha már az új játékos pályáralépésekor látszik, hogy a pálya bizony az ellenfél felé lejt. Mindenesetre a felhasználók között is egyre többnek van elege abból, hogy mennyi reklámot kap kereséskor, illetve a privátszféra védelme is egyre inkább szempont lett. Így tudott például a DuckDuckGo is elindulni és népszerűbbé válni.
Azért is nehéz leválni a Google-ról, mert sok tech-céggel összeálltak. Ezzel kapcsolatban például egészen friss hír, hogy a Samsung mégsem vált Bingre az okostelefonjaiban.
Nem szabad azonban elfeledkezni a közelmúlt újdonságáról, a mesterséges intelligenca kutatásokról, amik teljesen új alapokra helyezhetik azt, ahogy keresünk az interneten. Ezt ugyan a Neeva sem nézte tétlenül és kifejlesztette a Neeva AI-t, és bár működését tekintve jó volt, sajnos még ez sem volt elég a fennmaradáshoz.
Forrás 1: Leállítja keresőmotorját a Neeva (2023.05.21, sg.hu)
Kép: Neeva
Statisztika: Market share of leading desktop search engines worldwide from January 2015 to March 2023 (statista.com, 2023.05.10.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése