keresés

2023. május 22., hétfő

Feladta egy újabb keresőmotor - a Google továbbra is az élen

Bezár a Neeva keresőmotorja, pedig sokat vártak a Google volt alelnöke által alapított cégtől. Sridhar Ramaswamy elmondása szerint könnyebb rávenni az embereket arra, hogy fizessenek egy szolgáltatásért, mint hogy egy újra váltsanak - pláne a Google keresőjéről - tehetjük hozzá.



 

Választ kapj, ne reklámot

 

A Neeva célját röviden maguk foglalták össze a fenti jelmondatban, ami egyértelmű állásfoglalás azzal a modellel szemben, amit Ramaswamy nyilván behatóan ismer. Szerinte a felhasználók kiszolgálása háttérbe szorult a hirdetők érdekeinek javára, és ezt az egyensúlyvesztést szerették volna helyrebillenteni.

Az elképzelés ehhez egy jól felépített kereső volt, amiért eredetileg fizetni kellett, de az indulás után ingyenes is elérhetővé tették az alap keresőt. A hirdetésmentes és adatvédelmileg biztonságos keresőmotor elkészítése sikeres volt. 2022-ben ért el  Európába is, ekkor már egy év alatt hatszázezer használót csábított át magához az Egyesült Államokban, de nem tudta megközelíteni sem a terepen szinte egyeduralkodó Google-t.

Az alapítók szerint ma gazdaságilag fenntarthatatlan átlagfelhasználók számára keresőmotort készíteni és ők inkább a mesterséges intelligencia felé kormányozzák a céget. Nyilvánvalóan hozzájárult a kudarchoz a Google mindent uralni kívánó modellje, de a tech-cégeket érintő gazdasági nehézségek sem segítettek.

 

A Google uralma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha megnézzük a statisztikai adatokat, nyilvánvalóvá válik, hogy miért nem könnyű betörni erre a piacra. Látható, hogy 2015-től napjainkig töretlenül 80% felett van a Google részesedése, miközben a hozzá legközelebb jutó Bing csupán 8% körül áll. 

A további szereplők jellemzően egy-egy földrajzi régióban népszerűek. Ilyen a Baidu, ami az egész világot tekintve messze lemaradt, de Kínában 60-70% feletti volt a piaci uralma a legutóbbi időkig. Idén ugyanis meredek zuhanásba kezdett a népszerűsége és elkezdett feltörni a Yandex, valamint javított pozícióján a Bing.

Oroszországban az eddig egymás közelében lévő Google és Yandex párosból az utóbbi a múlt év végén megindult, és jelenleg majdnem 60%-on áll.

Magyarországon a Google majdnem 99%-ot ér el, utána nálunk is a Bing következik 1% körüli eredményével, majd kicsi részesedésekkel a Yahoo!, a DuckDuckGo, a Yandex és az Ecosia.


Konkurenciának lenni az óriás mellett


Nem könnyű bármilyen teret is elhódítani, különösen akkor, ha már az új játékos pályáralépésekor látszik, hogy a pálya bizony az ellenfél felé lejt. Mindenesetre a felhasználók között is egyre többnek van elege abból, hogy mennyi reklámot kap kereséskor, illetve a privátszféra védelme is egyre inkább szempont lett. Így tudott például a DuckDuckGo is elindulni és népszerűbbé válni.

Azért is nehéz leválni a Google-ról, mert sok tech-céggel összeálltak. Ezzel kapcsolatban például egészen friss hír, hogy a Samsung mégsem vált Bingre az okostelefonjaiban.

Nem szabad azonban elfeledkezni a közelmúlt újdonságáról, a mesterséges intelligenca kutatásokról, amik teljesen új alapokra helyezhetik azt, ahogy keresünk az interneten. Ezt ugyan a Neeva sem nézte tétlenül és kifejlesztette a Neeva AI-t, és bár működését tekintve jó volt, sajnos még ez sem volt elég a fennmaradáshoz.


Forrás 1:  Leállítja keresőmotorját a Neeva (2023.05.21, sg.hu)

Forrás 2: Google helyett már 600 ezren használják az új keresőt, ami nem követ senkit és nincsenek reklámok (2022.11.03., hvg.hu)

Kép: Neeva

Statisztika: Market share of leading desktop search engines worldwide from January 2015 to March 2023 (statista.com, 2023.05.10.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése