keresés

2023. május 19., péntek

A technika érted van - nem pedig fordítva!


A mindennapjainkat teljesen behálózzák az online tér történései. Megállás nélkül használjuk a közösségi médiát és online intézzük egyéb teendőinket is. Egyre többen fordulunk internetes forrásokhoz ha a világ híreiről szeretnének tájékozódni és a egyéb ügyeinket is - ide értve például a könyvtári szolgáltatások bizonyos részeit is - egy gombnyomással, otthonról intézzük.
Mindennek megvan a hasznos oldala az életünkre nézve, de a folyamatos online-lét veszélyeket is magában hordoz, kortól függetlenül oda kell figyelnünk mit és mennyit keresünk a neten.


Kikre leselkedhet a legnagyobb veszély?


A tudatos internethasználat rutinját nagyon fontos elsajátítani, hogy könnyebben elkerülhessük az álhíreket és a csalókat a weben. Azoknak akik rendszeresen használják a különböző alkalmazásokat és oldalakat már könnyebb dolguk van, tudják mik az árulkodó jelek, de nagyon sokan ki vannak téve veszélyeknek az interneten. Most röviden vizsgáljunk meg 2 csoportot.

Az egyik legkiszolgáltatottabb társadalmi csoport a gyerekeké. Ugyan számtalanszol hallottuk már, hogy "a mai gyerekek a telefonnal a kezükben születtek", ez mégsem nyújt kellő biztosítékot. A gyakori használat és a jártasság még nem jelent biztonságot. A szülőknek fontos feladata, hogy megtanítsák a gyermekeiknek a számítástechnikai eszközök helyes használatát. Ezt elsődlegesen a példájukkal, a gyakorlati segítségükkel és az odafigyelésükkel tehetik meg. A szülők korlátozhatják gyermekei számítógéppel töltött idejét, szülői felügyeleti alkalmazásokkal védhetik őket a nem kívánt tartalmaktól és más módszerekkel is élhetnek gyermekeik biztonsága érdekében. Arról viszont nem szabad elfeledkezni, hogy milyen fontos a korlátozások mellett meghagyni a felfedezés szabadságát és ha a szülők látják, hogy idősebb korban a gyerekük érdeklődik az informatika mélységei iránt, támogathatják, hogy többet tanuljon róla.

A második csoport tagjai, akik talán még több segítségre szorulnak az idősebb korosztályt foglalják magában. Kivételek mindig vannak, de általánosan megállapítható, hogy ők nehezebben alkalmazkodnak a technikai újításokhoz, mint a gyerekek. Az idő előrehaladtával egyre gyakoribb, hogy a 75+-os korosztály is a legnagyobb könnyedséggel kezeli az internetes hírportálokat, e-maileket és a közösségi oldalalkat (ez utóbbit néhányan már profi szinten használják és állandó posztolói és kommentelői például Facebook-nak). Az új telefonoknak, okoseszközöknek azonban a kapcsolattartás megkönnyítésén kívül más hasznos funkciói is az idősek segítségére lehetnek. A Gondosóra program például egy nagyon egyszerű okosóra használatával segítheti, hogy az egyedül élő idősek baj esetén azonnal kapcsolatba léphessenek valakivel és segítséget kaphassanak valamint szeretteik is azonnali értesítést kapjanak a helyzetükről. Az okoseszközök már olyan okosfunkciókkal is rendelkezhetnek, mint vérnyomás- és pulzusmérő, az éjszakai alvásfunkciók követése vagy akár beállítás után emlékeztethetnek a gyógyszerek beszedésére is.  


Ez a két csoport akár össze is vonható. Ugyan más-más területeket használhatnak az interneten, mégis lehet, hogy ők tudnak leginkább segíteni egymásnak, mivel még mindketten a tanulási folyamat elején járnak. Idővel pedig mikor a fiatalok már jobban értenek a számítógép és az okoseszköz használatához, az idősek hozzájuk tudnak fordulni magyarázatért és segítségért. 

Az online jelenlét haszna - a könyvtárban is


A különböző social media platformok használata sok munkaterületen már a feladatkörök szerves részét jelenti. Gondolhatunk itt az internetes reklámokra vagy a vásárlókkal  "követőkkel" való kapcsolattartásra. Ez nincs máshogy a közintézmények életében sem, az iskolák és például a könyvtárak folyamatosan posztolnak a közösségi élet mozzanatairól, programajánlókról vagy éppen eredményekről, fejlesztésekről is.

Az, hogy így "kilépnek a 4 fal közül" sok pozitív hatást vonhat maga után. A Librarian Resources 13 pontban összefoglalja hogyan használhatják ki a könyvtárak a legjobban a digitális térben való jelenlétüket, hogy minél többekhez elérhessenek. Az emberek nagy többsége mostanság először mindig az internethez fordul tanácsért - legyen szó nyitva tartásról, forráskutatásról - ezért ha a könyvtárak posztokban is beszámolnak az új könyvekről, a programjaikról az emberek már otthon eldönthetik miért érdemes bemenniük és könnyebben terveznek előre is a napirendjükben.


A legáltalánosabb a facebook és Instagram használata, hiszen a legtöbben ilyen profilokkal rendelkeznek és rendszeresen figyelik a megjelenő posztokat. Ugyanakkor az elmúlt években a TikTok megjelenése egy újabb koncepció jelent meg. A rövid videókon keresztül még közvetlenebb tartalommal érhetik el a közönséget. Többek között betekintést engednek a színfalak mögé, válaszolnak a sokak által feltett kérdésre, miszerint "Mit csinál a könyvtáros egész nap?" és ugyancsak könyvajánlókkal próbálják elérni az alkalmazás találóan "#BookTok"  elnevezésre hallgató oldalát. De nem csak ők a célközönség. A TikTok szinte minden fiatal életének része, rengetek videó készül naponta és még annál is többet pörgetnek végig a felhasználók. A nagy számok törvénye szerint éppen ezért arra is esély, hogy valaki véletlenül látja meg a könyvtár videóját és tetszik meg neki az üzenet. Sok esetben a videók készítői próbálják az aktuális trendeket is beleépíteni a videóikba, így nagyobb esélyük van még több nézettséget generálni.

Digital Detox


Mindannyiunk életében fontos szerepe van a technikának és az internetnek, akár a munkánkban, akár a szórakozásunkban, de nem szabad, hogy teljesen átvegye az irányítást.
Felvetődhet a kérdés: Hogyan találhatjuk meg az egyensúlyt?
A probléma felismerését nevezhetjük az első lépésnek is. Jó ha megfigyeljük mennyi időt töltünk a különböző technikai eszközökkel munka és szórakozás céljából és hogy ez a mennyiség valóban indokolt-e?

A legújabb okostelefonfok például rendelkeznek olyan figyelmeztető funkcióval, ami bizonyos idejű folyamatos képernyőaktivitás után pihenésre ösztönöz és önállóan is állíthatunk be korlátozásokat a telefonunkon vagy egyes alkalmazásokban is. Egy másik ösztö9nzés lehet, ha megfigyeljük az aktivitási statisztikákat, bár ezek több eszköz használata esetén nem mutathatnak pontos értéket, mindenesetre segíthetnek átgondolni hol és mennyit csökkenthetünk az "online életünkben". 

Kijelölhetünk "offline-zónákat" például egy bizonyos időtartamban és az otthonunkban is. Sok család például a vacsora asztalnál szigorúan figyel a technika tilalomra, de egy családi vagy baráti összejövetelen is van rá példa, hogy a telefonokat összegyűjtik a program előtt, így mindenki az együtt töltött időre tud koncentrálni. 
Persze leírva mindez könnyűnek tűnhet, de kitartást igényel, hogy ragaszkodjunk is az elhatározásunkhoz. Nincs két ugyanolyan helyzet ezért, önálló tervet kell készítenünk az életstílusunkhoz és a napi beosztásunkhoz igazodva, hogy a fennmaradt időnket aktívan fel tudjuk használni valami másra akár a saját regenerálódásunkra, akár a szeretteinkkel együtt töltött minőségi időre és programokra.





Források




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése