keresés

2023. május 22., hétfő

Könyves közösségi oldalak I. – Bookstagram


 „A Bookstagram az Instagram egy kis szelete, csak a bibliofilok számára. Ez nem csak egy hashtag; ez egy életforma. Alapvetően egy óriási könyvklub több százezer emberrel, akik valóban megértik a könyvek iránti megszállottságodat.”


Mi az a Bookstagram?

A Bookstagram, vagyis a „könyv Instagram” az internet egy hiánypótló szeglete a könyvek szerelmeseinek. A könyvmolyok online közössége, akik szeretik megosztani a képeket arról, hogy mit olvasnak, a kedvenc könyveikről, a könyvespolcaikról, az általuk felfedezett könyvtárakról, könyvesboltokról és még sok másról. Egy menedék, ahol kapcsolatba léphetnek és megoszthatják véleményüket egymással, valamint megvitathatják a történeteket és felfedezhetik a soron következő olvasmányukat a rengeteg ajánló és kihívás között. 

A Bookstagramon kapcsolatba léphetsz könyvszerető társaiddal a kedvenc fandomjaidon keresztül, csatlakozhatsz szórakoztató olvasási kihívásokhoz, nyereményjátékokhoz és még kiadókkal és márkákkal is együttműködhetsz, hogy ingyenes ARC könyveket és könyves árucikkeket szerezz.

A Bookstagram és közössége napról napra növekszik, amióta csak létrejött. A #bookstagram hashtag használatával számtalan könyvekkel kapcsolatos fotót találsz, amelyeket a világ minden tájáról posztoltak az emberek.


Mit csinál egy Bookstagrammer? 


Vannak felhasználók, akik kizárólag egy bizonyos műfajról, mint például romantikus vagy horror könyvekről, esetleg klasszikus irodalomról posztolnak. Néhányan úgy döntenek, hogy kizárólag könyvekkel kapcsolatos tartalmakat készítenek, míg mások az olvasás iránti szeretetükön felül életmód- és egyéb tartalmakat is megosztanak. Vannak könyvbloggerek, irodalmi podcasterek, könyvvloggerek, online könyvesboltok, kiadók, írók, könyvtárak valamint könyvekkel foglalkozó gyertyagyártó cégek, az irodalom által inspirált művészek és még sokan mások. Mindezek az emberek együtt alkotják a Bookstagram sokszínű közösségét.

Itt van néhány hazai és külföldi Bookstagrammer a sok közül, akiket érdemes megemlíteni:


Bookstagram-tartalmak 

Feed

„A Bookstagram feeded a te személyes látótered a könyves életedhez. Ez egy olyan gyűjtemény, amely az érdeklődési körödet, kreativitásodat és egyedi hangodat képviseli.”

Sokan egy bizonyos témát vagy esztétikát szem előtt tartva egységes feedet hoznak létre, amit minden egyes kép készítésekor figyelembe vesznek. Ez lényegében az általad használt színek és tónusok, hátterek, kellékek, és néha a könyvtípusok, amelyekre összpontosítasz. Például, ha szereted a fantasy regényeket és a hangulatos képeket, akkor fontolóra veheted, hogy tompa tónusokat használj természetes kellékekkel, takarókkal és teáscsészékkel. Használhatsz élénk színeket és erős szűrőket, esetleg törekedhetsz a minimalista megjelenésre, ahol csak a könyvre összpontosítasz. Rengeteg a lehetőség, minden csak attól függ, hogy ki vagy te és mit szeretnél közvetíteni. Egy következetes téma kiválasztása segíthet egy olyan márka és arculati stílus kialakításában, amelyet bárki azonnal felismer, amikor felbukkan a hírfolyamán.

Ezen kívül vannak azok, akik nem törekednek az egységességre, hanem minden alkalommal egyedi és más hangulatú képekkel állnak elő, aminek ugyancsak megvan a maga varázsa. Minden azon múlik, hogy mit szeretsz és mi van kéznél. 


Fotók és feliratok

A "Bookstagram" egy nagyon általános kifejezés a könyvekkel kapcsolatos tartalmak hatalmas skálájára. Egyes profilok az esztétikáról szólnak, és gyönyörű, könyvekkel kapcsolatos fotókat posztolnak, mások csak flat layeket vagy könyvesboltokról készült tartalmakat osztanak meg. Vannak, akik soha nem posztolnak olyan felvételeket, amelyeken ők maguk vannak, mások saját magukról posztolnak olvasás közben készült képeket.

Egy Bookstagram-posztnak két eleme van: a fotó és a felirat.

Fotók: Vannak például az életmódfotók (#readingcorner), amik az otthonod egy területéről, például az olvasósarokról készülnek, a flat lays (#flatlaybooks), ahol a könyvek kellékekkel körülvéve, például egy kávéscsészével vagy egy kényelmes pulóverrel szerepelnek, a „bemutatkozó” (#meetthebookstagrammer), „betűzd a neved könyvekkel” (#spellyournamewithbooks), a könyvespolcodról készült (#shelfie), a mostanában vásárolt könyvekről (#bookhaul), a „mit hordok magammal a táskámban” (#inmybag), a kedvenc könyveidről, esetleg havi összegzésről (#wrapup), a TBR-listádról (#tbr), vagyis könyvekről, amiket a jövőben szeretnél elolvasni, vagy a könyv itallal/étellel való párosításáról (#booksandbeans/#booksandtea/#booksandfood) vagy akár csatlakozhatsz egy fotókihíváshoz (#bookphotochallenge) is. A már felsoroltakon kívül persze még rengeteg meg nem említett lehetőség van, aminek csak a képzeleted és a kreativitásod szab határt.

- Feliratok: A felirat lehet például egy könyvlista, egy könyvkritika, esetleg értékeléssel egy nemrég olvasott könyvről, olvasási tippek, könyvajánlók, kedvenc könyves idézetek vagy akár „A nap kérdése” (QOTD) is. Itt is, mint a fotóknál ezeken kívül számtalan lehetőség és különböző megvalósítható ötlet van.


Nyereményjátékok és könyves kihívások

Nagyon népszerűek a nyereményjátékok, ahol könyveket vagy különböző könyves kiegészítőket nyerhetsz, valamint a könyves kihívások is. Ilyen például a Könyvmolyképző Kiadó nyári kihívása (#KMKkihivas), ahol minden nap egy adott téma szerint a kiadó egyik könyvéről készített fotóval „nevezhetsz”. Ezek közül a képek közül a legjobbak akár ki is kerülhetnek a kiadó oldalára, ami népszerűsíti a készítő oldalát és a kiadó könyveit is. A nyereményekért folyó sorsolásba annyi alkalommal kerülsz be, ahány napot teljesítettél, ami ugyancsak egy motiváció, hogy minél több nap elkészítsd az aznapi témához illő képet.


Unboxing-videók (Doboz-nyitós videók)

Egy másik közismert tartalma a Bookstagram profiloknak a videó/story, amely részletesen bemutatja egy új „könyves csomag” vagy egyéb könyves termékek kicsomagolását, majd bemutatását. Általában olyan tárgyak bemutatását tartalmazza, mint könyvek, gyertyák, művészeti tárgyak és egyéb könyves cuccok.


„Rep” (Márkaképviselet)

Egy könyves cég képviselőjének lenni azt jelenti, hogy képviselni fogod őket, és a termékeiket nép-szerűsíted a követőidnek. A cég termékeket küld neked, amelyeket használhatsz a bookstagram-fotóidban. Általában kapsz egy "rep kódot", amit a követőid arra használhatnak, hogy kedvezményt kapjanak, amikor az adott cégtől vásárolnak. Ilyen termékek lehetnek például a könyves témájú illatosított gyertyák, könyvjelzők, fandom boxok és még sok más.


Előzetes olvasói példány (ARC, recenziós p.)

Ez egy ingyen példány, amelyet a kiadó (egyes esetekben az író is) biztosít gyakran a könyv megjelenése előtt. Általában a Bookstagram közösség olvasói kapják ajándékba, hogy véleményt fogalmazzanak meg róla és népszerűsítsék a könyvet a megjelenésig/megjelenés után.


Végszó

Rengeteg mindent lehetne még elmondani a Bookstagramról, mint könyves közösségi oldalról és tartalmairól, esetleg saját nyelvezetéről, kifejezéseiről. De fontosnak tartom megjegyezni, hogy a közösségi médiát gyakran ért kritikák ellenére a Bookstagram egy nagyon jó példája annak, hogy mennyire pozitív, közösségformáló és a sokszínű kultúra terjesztése szempontjából is nagyon értékes közösségi platform is létrehozható ugyanazokon az alapokon.




Források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése