Mémek; mindenki ismeri őket, és aki nem, az is hamar rájön, hogy az internetes kultúra fontos - ha nem az egyik legfontosabb - részei, és óhatatlanul találkozni fog velük. Vagy megérti őket, vagy nem. Sajátos humoruk, mindent kifigurázó, és mindenből viccet csináló poénjaik rengeteg embert nevettetnek meg, ám nem csak erre jók kizárólagosan. A mémek térhóditása révén az emberek rájöttek, nem csak szórakozásra lehet őket használni; informáciőközlők lehetnek, a marketing is felhasználja őket, filmek reklámozására is tökéletesek. Sőt, a tavaly elkezdődő orosz-ukrán háború fejleményeit is twitteren mémeken keresztül közölték; a szomorú valóság élét valamelyest elvették, annak ellenére, hogy az információkat az emberek mégis megkapták. A mémeknek hatalmas erejük van; képesek híressé tenni teljesen hétköznapi embereket. Képesek szinte nulla energiabefektetéssel marketingelni egy művet, zenét, könyvet - akármit. Az emberek élvezik őket, szeretnek becsatlakozni a mókába, szeretik átadni a gondolatmeneteiket ismert template-ek formájában. Effektív humoruk segítségével rengeteg emberhez eljutnak, és megnevettetik az egész világot. Úgy tartják, hogy a nevetés az egyik legjobb gyógyír.
Klasszikus film klasszikus mémei
Mik is pontosan a mémek?
Az első mémek az internet korai éveiben jelentek meg, 1990 körül; onnantól kezdve egyre ismertebbek lettek. Eleinte e-mailen keresztül terjedtek a képek, (mostanában már a szociális média felületein terjednek) de a videómegosztás új kaput nyitott. Így mára már nem csak kizárólagosan képek formájában találkozhatunk velük, hanem videók és GIF-ek formájában is. Tartalmuk gyakran állhat egy viccből, pletykából, módosított vagy módosítatlan képből, esetleg egy megtörtént esemény kifigurázásából. Emellett tartalma lehet akár meglepő hír, vagy sok más lehetőség amivel a készítője előáll. Megesik azonban az is, hogy valaki akaratlanul lesz mém, és világhírű lesz az interneten emiatt - mint például Hide the Pain Harold esetében. Tehát nem csak emberekkel történik ez, hanem megesik, hogy olyan tartalomból keletkezik mém, amit nem is annak szántak; ilyen például a Titanic című film egyes képjelenetei, amik a mai napig keringenek az interneten, és nem úgy tűnik, mint amik egyhamar el fognak tűnni.
A titanic elsüllyeszthetetlen mémei
A filmből kiragadott képek, mondatok, esetleg helyzetek ennyi idő után is az online mémkultúra komikumai. A dráma vége felé, mikor a hajó már süllyed, egy zenész társaihoz fordul, mondván: "Uraim, megtiszteltetés volt önökkel játszani." - a zenészek megfogják hangszereiket, és muzsikálnak, miközben a hajó a mélybe merül. A twitter egyik felhasználója, 'Mad Libs', emlegeti mindig a poénnak szánt mondatot, mikor a dolgok rosszra fordulnak. Úgyszintén rengeteg mémet szült a filmbéli jelenet, ahol Jack, lerajzolja a meztelen Rose-t: "Rajzolj le úgy, mint azt a francia lányt, Jack!" - Hangzik el az ominúzus mondat, amiből online, ezerféle mém született. Gyakran ezt fekvő macskákhoz, vagy elesett, földön fekvő, komikusan pózoló emberekhez használják, néha még a hátteret is módosítják, hogy az jobban hasonlítson a Titanic belsejére.
Ám nem csak jelenetek, vagy egyes mondatok keringenek az online térben; a film egyik fő, sőt legismertebb dala, amit Celine Dion énekel el, is mém lett, még 13 évvel ezelőtt. Egy Matt Mullholland nevű felhasználó töltötte fel youtube-ra a pár perces videót, amiben a főcímdalt hamisan elfurulyázza, ezzel 36 milliós nézettséget kapva. Egyes videó formátumú mém-összeállítások a mai napig használják ezt a hangot a vicc kedvéért. Emellett a filmben használt póz is világhírű lett - további mémeket szülve. Az úgy nevezett 'Titanic-póz' számára külön hashtag is létezik az Instagrammon.
A mémek hatása meglátszik: már cégek, és magánemberek is használják ezt a formátumot a reklámozásra, hiszen nagyon közkedvelt. Az internetes mémkultúra szinte bármikből, akármikor képes mémet csinálni; esetenként egy-egy híres, majdnem mindenki által ismert, úgynevezett 'meme-template'-eket létrehozva, amiket a mai napig újra és újra felhasználnak, különböző poénok, események elmesélésére. Emiatt gyakorta szinte halhatatlanná tesznek egy-egy filmet, mondatot, vagy kiragadott képet. A mémek varázsa az, hogy képes komoly, vagy esetleg szomorú helyzetekből is viccet csinálni, ezzel megnevettetve minket, könnyítve a feszülstégen.
"Minden rendben van!" - A kutyás mém születésnapját ünnepli
Képregényből lett mém
A 'This is fine' mémet rengeteg módon lehet értelmezni; roppant egyszerű, két apró kis képrészből áll, és mégis annyi mindent mond - ez is hozzájárult ahhoz, hogy még mai napig is él. A kutya, amit lángok ostoroznak képe lett a tehetetlenségnek, amivel rengetegen együtt tudnak érezni, kortól, nemtől függetlenül. A képsorok eredetileg egy képregényből kerültek ki, amit KC Green amerikai karikatúrista alkotott meg, "On Fire" címmel, 2013 januárjában. Green akkoriban kezdett antidepresszánsokat szedni, és eleinte önmaga megnyugtatásából készítette el a képregénysorokat, mert nem volt teljesen biztos benne, hogy a gyógyszerek majd segítenek neki. "Úgy érzem néha csak ignorálnod kell az őrültséged körülötted, mint a kutya az égő házat." - Fogalmazta meg nemrég egy interjú alkalmával.
Hamarosan a képregény első két panele hála a redditnek, és a képmegosztó oldal Imgur segítségével híres lett; meglátták benne az önleértékelés potenciálját, a potenciált arra, hogy viccet csináljanak ebből is. Maga a poén az "úgy teszek mintha minden rendben lenne" magatartáson alapult, amit rengeteg dologra lehetett ráhúzni. Az emberek a kutyában önmagukat látták, így létrejöttek a mémek is. A mém szimpatikus volt az embereknek, reflektálni tudtak rá a velük történtek után.
Egy alternatív végkifejlet
Azonban a mémek átalakulhatnak, és képregényeket újra lehet írni; 2016-ban Green megalkotott egy "frissített verziót" a képregényhez - egy alternatív véget. Az új cím "This Is Not Fine" ("Ez nincs rendben") lett. A kezdés az eredeti; a kutya az asztalnál ül, lángokkal körülvéve, azonban mielőtt elkezdhetné a mondandóját, hirtelen felkiált: "EZ NINCSEN RENDBEN!" Pánikolva kel fel: "Úristen, minden lángokban!" Megragadja a tűzoltó készüléket: "Semmi ok nem volt arra, hogy hagyjuk ezt idáig fajulni." - majd eloltja a lángokat.
Mém marketing - Ami vicces az kelendő?
Mi is az a mém marketing?
A mémek ma már szinte akárhol megtalálhatóak az interneten, de leginkább a szociális média felületein. Formátuma és szórakoztató mivolta miatt gyakran megosztják ezeket, és emiatt egy-egy ilyen 'meme template' híressé válik, és bejárja az internetet. 'The Nyu Dispatch' szerint a tradícionális marketing és reklám kizárólag 5%-os interakciót vált ki az emberekből akikhez egyáltalán eljutott. Ezzel ellenben a mémek 60%-os interakciót váltanak ki, és tízszer nagyobb közönséghez jutnak el, mint tradícionális társaik. Ezért is alkalmaz mostanában már rengeteg cég ilyen marketing stratégiákat. Mém marketing az az, amikor márkák, cégek újrahasznosítanak egy mémet, és átalakítják, hogy jobban illeszkedjen a márkájukhoz, és az általuk közvetíteni akart információhoz. A mém mindezek ellenére vicces tud maradni, mivel megörzi eredeti "alkatrészeit".
A mém marketing előnyei
Amellett, hogy kevés energia, és időbefektetéssel érünk el nagy közönségeket, az emberek szeretnek velük interaktálni is. Olcsóbb is, mint a régimódi stratégiák, hiszen egy facebook, vagy instagramm, esetleg twitter oldalt működtetni nem nehézség. Emellett a fiatalabb generációkhoz könnyebben eljuttathatja az egyes márka a reklámanyagát - ha fiatalakhoz szeretne valaki szólni, a mémek fontos részei ennek. A 'YPulse' oldala szerint a fiatal felnőttek 38% követ mémes profilokat, és a célközönségük 55% küld mémeket egymásnak. Pozitívuma, hogy a mémek relevánsak; az internetes trendek gyorsan változnak, ezzel azonban lépést kell tartani, hiszen egy mém is elavulhat. Ezt a technikát a nagy cégek is alkalmazzák, mint a Netflix, McDonalds, Starbucks vagy akár a magyarországi Aldi - ezzel rengetek emberhez eljuttatva reklámjaikat, érthető tehát, miért ilyen kedvelt ez a stratégia. Olcsó, effektív, és gyors; miért ne használnák tehát a cégek is?
Ez a Barbie egy mém
Ez a Barbie egy trend
Az internet népe szinte azonnal ráharapott a poszterek trendjére, és elkészítette a sajátját. Akár igazi párok is elkészítették a sajátjukat, ezzel a szöveggel megtoldva: "Ő egy istennő. Ő csak egy Ken." (This Barbie is a goddes. Hes just a Ken.) Különböző közösségi oldalakon filmes, sorozatos, könyves vagy akár valós életben szereplő személyeket raktak a poszterek elejére. A posztereket egy erre külön létrehozott oldalon lehet elkészíteni, csak egyszerűen fel kell tölteni a képet, és átírni a szöveget; az oldal a 'Barbie Selfie Generator' névre hallgat.
Amellett, hogy egy feminista megközelítésből készültek el ezek a poszterek, amik még meg is nevettetik az embereket, más egyébre is felhasználhatóak. Szinte akármit - tényleg akármit - fel lehet tölteni a kép középpontjába. Még akár hamburgereket is; a Burger King és a McDonalds láncai is felszálltak a trendvonatra, marketingre használva a mémet.
Ő csak egy Ken
Annyira nagy trend lett mind Facebookon, Instagrammon, Twitteren és Redditen is a Barbie poszter alakítgatása, hogy egy hétig szinte csak ezt lehetett látni. Mémhez hűen, szinte bármit ki letetett vele fejezni, vagy figurázni; mindenki átalakíthatta annyira, hogy eredetisége is megmaradjon, és képes legyen mégis közvetíteni egy üzenetet mások felé. Olyan mém volt amit még a nem Barbie fanok is élveztek; hamar jött, és hamar vége is lett, de annál fényesebben égett a lángja. Még kedvhozóként is működött, olyan emberek szeretnék majd megnézni a Júliusban megjelenő filmet, akiket eddig a Barbie babák, vagy ennek témája nem is érdekelt. Az egyszerű, de nagyszerű marketing mégis elérte a célját, és mémként is remekelt. Egy olyan mém volt, amit a Twitter egésze élvezett; ami ritka.
Források:
Képek forrásai:
További linkek a témában:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése