keresés

2023. május 29., hétfő

Könyves közösségi oldalak


Ebben a cikkben a könyves közösségi oldalakról lesz szó, pontosabban a Bookstagramról, ahol a képeken, a könyves blogokról, ahol a szövegeken és a BookTube-ról, ahol pedig a videós tartalmakon van a hangsúly. 


Bookstagram

„A Bookstagram az Instagram egy kis szelete, csak a bibliofilok számára. Ez nem csak egy hashtag; ez egy életforma. Alapvetően egy óriási könyvklub több százezer emberrel, akik valóban megértik a könyvek iránti megszállottságodat.”

A Bookstagram, vagyis a „könyv Instagram” az internet egy hiánypótló szeglete a könyvek szerelmeseinek. A könyvmolyok online közössége, akik szeretik megosztani a képeket arról, hogy mit olvasnak, a kedvenc könyveikről, a könyvespolcaikról, az általuk felfedezett könyvtárakról, könyvesboltokról és még sok másról. Egy menedék, ahol kapcsolatba léphetnek és megoszthatják véleményüket egymással, valamint megvitathatják a történeteket és felfedezhetik a soron következő olvasmányukat a rengeteg ajánló és kihívás között. 

A Bookstagramon kapcsolatba léphetsz könyvszerető társaiddal a kedvenc fandomjaidon keresztül, csatlakozhatsz szórakoztató olvasási kihívásokhoz, nyereményjátékokhoz és még kiadókkal és márkákkal is együttműködhetsz, hogy ingyenes ARC könyveket és könyves árucikkeket szerezz.

A Bookstagram és közössége napról napra növekszik, amióta csak létrejött. A #bookstagram hashtag használatával számtalan könyvekkel kapcsolatos fotót találsz, amelyeket a világ minden tájáról posztoltak az emberek.


Mit csinál egy Bookstagrammer? 

Vannak felhasználók, akik kizárólag egy bizonyos műfajról, mint például romantikus vagy horror könyvekről, esetleg klasszikus irodalomról posztolnak. Néhányan úgy döntenek, hogy kizárólag könyvekkel kapcsolatos tartalmakat készítenek, míg mások az olvasás iránti szeretetükön felül életmód- és egyéb tartalmakat is megosztanak. Vannak könyvbloggerek, irodalmi podcasterek, könyvvloggerek, online könyvesboltok, kiadók, írók, könyvtárak valamint könyvekkel foglalkozó gyertyagyártó cégek, az irodalom által inspirált művészek és még sokan mások. Mindezek az emberek együtt alkotják a Bookstagram sokszínű közösségét.

Itt van néhány hazai és külföldi Bookstagrammer a sok közül, akiket érdemes megemlíteni:


Tartalmak 

Feed

„A Bookstagram feeded a te személyes látótered a könyves életedhez. Ez egy olyan gyűjtemény, amely az érdeklődési körödet, kreativitásodat és egyedi hangodat képviseli.”

Sokan egy bizonyos témát vagy esztétikát szem előtt tartva egységes feedet hoznak létre, amit minden egyes kép készítésekor figyelembe vesznek. Ez lényegében az általad használt színek és tónusok, hátterek, kellékek, és néha a könyvtípusok, amelyekre összpontosítasz. Például, ha szereted a fantasy regényeket és a hangulatos képeket, akkor fontolóra veheted, hogy tompa tónusokat használj természetes kellékekkel, takarókkal és teáscsészékkel. Használhatsz élénk színeket és erős szűrőket, esetleg törekedhetsz a minimalista megjelenésre, ahol csak a könyvre összpontosítasz. Rengeteg a lehetőség, minden csak attól függ, hogy ki vagy te és mit szeretnél közvetíteni. Egy következetes téma kiválasztása segíthet egy olyan márka és arculati stílus kialakításában, amelyet bárki azonnal felismer, amikor felbukkan a hírfolyamán.

Ezen kívül vannak azok, akik nem törekednek az egységességre, hanem minden alkalommal egyedi és más hangulatú képekkel állnak elő, aminek ugyancsak megvan a maga varázsa. Minden azon múlik, hogy mit szeretsz és mi van kéznél. 


Fotók és feliratok

A "Bookstagram" egy nagyon általános kifejezés a könyvekkel kapcsolatos tartalmak hatalmas skálájára. Egyes profilok az esztétikáról szólnak, és gyönyörű, könyvekkel kapcsolatos fotókat posztolnak, mások csak flat layeket vagy könyvesboltokról készült tartalmakat osztanak meg. Vannak, akik soha nem posztolnak olyan felvételeket, amelyeken ők maguk vannak, mások saját magukról posztolnak olvasás közben készült képeket.

Egy Bookstagram-posztnak két eleme van: a fotó és a felirat.

Fotók: Vannak például az életmódfotók (#readingcorner), amik az otthonod egy területéről, például az olvasósarokról készülnek, a flat lays (#flatlaybooks), ahol a könyvek kellékekkel körülvéve, például egy kávéscsészével vagy egy kényelmes pulóverrel szerepelnek, a „bemutatkozó” (#meetthebookstagrammer), „betűzd a neved könyvekkel” (#spellyournamewithbooks), a könyvespolcodról készült (#shelfie), a mostanában vásárolt könyvekről (#bookhaul), a „mit hordok magammal a táskámban” (#inmybag), a kedvenc könyveidről, esetleg havi összegzésről (#wrapup), a TBR-listádról (#tbr), vagyis könyvekről, amiket a jövőben szeretnél elolvasni, vagy a könyv itallal/étellel való párosításáról (#booksandbeans/#booksandtea/#booksandfood) vagy akár csatlakozhatsz egy fotókihíváshoz (#bookphotochallenge) is. A már felsoroltakon kívül persze még rengeteg meg nem említett lehetőség van, aminek csak a képzeleted és a kreativitásod szab határt.

Feliratok: A felirat lehet például egy könyvlista, egy könyvkritika, esetleg értékeléssel egy nemrég olvasott könyvről, olvasási tippek, könyvajánlók, kedvenc könyves idézetek vagy akár „A nap kérdése” (QOTD) is. Itt is, mint a fotóknál ezeken kívül számtalan lehetőség és különböző megvalósítható ötlet van.


Nyereményjátékok és könyves kihívások

Nagyon népszerűek a nyereményjátékok, ahol könyveket vagy különböző könyves kiegészítőket nyerhetsz, valamint a könyves kihívások is. Ilyen például a Könyvmolyképző Kiadó nyári kihívása (#KMKkihivas), ahol minden nap egy adott téma szerint a kiadó egyik könyvéről készített fotóval „nevezhetsz”. Ezek közül a képek közül a legjobbak akár ki is kerülhetnek a kiadó oldalára, ami népszerűsíti a készítő oldalát és a kiadó könyveit is. A nyereményekért folyó sorsolásba annyi alkalommal kerülsz be, ahány napot teljesítettél, ami ugyancsak egy motiváció, hogy minél több nap elkészítsd az aznapi témához illő képet.


Unboxing-videók (Doboz-nyitós videók)

Egy másik közismert tartalma a Bookstagram profiloknak a videó/story, amely részletesen bemutatja egy új „könyves csomag” vagy egyéb könyves termékek kicsomagolását, majd bemutatását. Általában olyan tárgyak bemutatását tartalmazza, mint könyvek, gyertyák, művészeti tárgyak és egyéb könyves cuccok.


„Rep” (Márkaképviselet)

Egy könyves cég képviselőjének lenni azt jelenti, hogy képviselni fogod őket, és a termékeiket nép-szerűsíted a követőidnek. A cég termékeket küld neked, amelyeket használhatsz a bookstagram-fotóidban. Általában kapsz egy "rep kódot", amit a követőid arra használhatnak, hogy kedvezményt kapjanak, amikor az adott cégtől vásárolnak. Ilyen termékek lehetnek például a könyves témájú illatosított gyertyák, könyvjelzők, fandom boxok és még sok más.


Előzetes olvasói példány (ARC, recenziós p.)

Ez egy ingyen példány, amelyet a kiadó (egyes esetekben az író is) biztosít gyakran a könyv megjelenése előtt. Általában a Bookstagram közösség olvasói kapják ajándékba, hogy véleményt fogalmazzanak meg róla és népszerűsítsék a könyvet a megjelenésig/megjelenés után.


Könyves blogok

„A könyves blogok régi lelkek. Rövid ajánlásokkal, hosszú esszékkel, kósza posztokkal és az éjjeliszekrényen lévő szép halmok képeivel mentik meg az embert.”

A könyves blogok világa az egyik legrégebbi és legnyüzsgőbb, összetartó közösség, ami már jóval azelőtt létezett, hogy a Bookstagram, a Booktube és más könyves közösségi média közösségek előtérbe kerültek volna. Napjainkban a könyves blogok már nem csak a könyvkritikákról szólnak, hanem magukba foglalhatják akár: az irodalmi utazások és életmód, a könyves hygge, az olvasóestek és még rengeteg különböző téma egyvelegét, ami csak még sokszínűbbé és érdekesebbé teszi őket. A legjobb könyves blogok közül néhány segít eldönteni, hogy egy új könyv neked való-e vagy ötleteket, tippeket ad, akár abban is, hogy hogyan indítsd el a saját blogodat. Illetve sok minden más mellett könyvképek, esszék, könyvlisták is megtalálhatóak rajtuk.


Kik azok a könyves bloggerek?

Az elmúlt időszakban a könyvek sokkal egyszerűbben elérhetővé váltak az olvasók számára, különösen az újabb digitális formátumaikban. Ez a változás abban is látható, hogy a hagyományos könyvklubok könyvblogokká alakultak át. A lelkes olvasók számára ugyanis egy blog létrehozása tökéletes platformot biztosít, hogy az irodalom iránti szenvedélyüket könyvkritikák írásával, regényajánlások megosztásával, és ami a legfontosabb, az online könyves közösséggel való kapcsolatteremtéssel kamatoztassák. 

A már stabil követői bázissal rendelkező, igényes kritikákat író könyvbloggerek, akár elkezdhetnek megkeresni kiadókat is, hogy előzetes olvasói példányt (recenziós példányt, ARC) kérjenek tőlük, amiről aztán blogjukon véleményt fogalmaznak meg, ezáltal reklámozva az adott könyvet. (Van, hogy a kiadó, író keresi meg az egyes bloggereket ilyen ügyben.)

Itt van néhány hazai könyves blogger, akiket érdemes megemlíteni:

Deszy Könyvajánlója
- Sorok között
- Booktastic Boglinc
- FüggőVég
- Kelly & Lupi olvas
- Könyvvilág
- Dreamworld


Tartalmak

1. Könyvkritikák

A legkézenfekvőbb poszttípus, amit egy könyvblogger készíthet, természetesen a könyvkritika. A legtöbb könyvblogger ezzel kezdi, mivel az olvasott könyvekről szóló kritikák megosztása egyszerű módja annak, hogy nyomon kövesse az olvasmányait. A másik ehhez hasonló lehetőség az egész sorozatokról szóló kritikák írása, ami abban segít, ha egy olvasó tudni akarja, hogy a sorozat, amibe időt akar fektetni, megéri-e az időt. Egy sorozatértékelés remek módja lehet ennek. Vannak még a könyvekből készült filmadaptációk kritikái. Mivel a legtöbb készülő filmes tartalom folytatás vagy adaptáció, így itt mindig van miről beszélni. Ezen kívül vannak még a szerzői interjúk is, amikor a felkeresett szerző megosztja gondolatait/válaszol a blogger kérdéseire.


2. Személyes bejegyzések és kedvencek

Ide tartoznak például a "Minden idők kedvenc könyvei", "A kedvenc szereplők", "A kedvenc könyvidézetek", "A kedvenc műfajok", "A gyerekkori kedvencek", "A kedvenc olvasóhelyek", "A kedvenc könyves bloggerek" vagy akár "A kedvenc Bookstagramozók/BookTuberek" vagy egyéb könyves platformon tevékenykedő nagy kedvencek megosztása. Ez összekapcsolja a különböző könyves közösségi oldalakat, így az egész egy nagy, összefüggő hálózatot hoz létre: a Bookternetet.


3. Listázás

Egy másik népszerű poszttípus a listázás. Ide tartoznak például a "Havi TBR-listák", a "Havi/évi összefoglaló posztok", a "Legutóbbi könyvgyűjtés", a "Közelgő könyvmegjelenések", amelyeket már nagyon vársz vagy a "Megvásárolt, de még nem olvasott könyvek listája" is. 

A három már felsorolt típuson kívül még számtalan lehetőség van, minden csak a bloggertől és a kreativitástól függ. Ilyenek például még a vitaindító posztok, mint a "Könyv vs. film" vagy a könyvtartozékokról, vagyis az olvasási kellékekről, előfizetői dobozokról szóló tartalmak is.


Blogturné Klub


„Az általunk szervezett blogturnék célja elsősorban a könyvek, az olvasás népszerűsítése és az, hogy az olvasók minél több információt kapjanak az újdonságokról, még megjelenésük előtt. Így szeretnénk segíteni a választásban, és kicsit fokozni a várakozás izgalmát.”

A Blogturné Klub egy 2013-ban alakult, jelenleg 25 aktív taggal rendelkező könyvekkel foglalkozó blogger csapat, akik közösen dolgoznak a blogturnékon. Minden blogturné témája egy bizonyos könyv, amit a résztvevő bloggerek elolvasnak, majd értékelik azt és érdekességeket keresnek hozzá. Minden turnéhoz készül egy menetrend, ennek alapján jelennek meg az egyes blogokon a bloggerek posztjai. Minden nap egy újabb bejegyzés kerül fel, minden nap egy másik blogra/állomásra. Minden turnén az adott blogturné témájául szolgáló könyvet, vagy egyes esetekben akár néhány extrát, például könyvjelzőt is lehet nyerni.


BookTube

A YouTube az egyik legnagyobb közösségi médiaplatform, ahol az emberek összejönnek és közös érdeklődési körökben kapcsolódnak össze. Nagyon sok közösség van ezen a platformon, mint például a szépségápolás, a játék, a főzés és még sok más. Az egyik ilyen YouTube közösség, a BookTube, aminek bár pontos eredete nincsen, de 2010 körül kezdődött, majd az évek során exponenciálisan nőtt. A BookTube a könyvek szerelmeseinek online közössége a YouTube-on, ami összehozza az összes olvasót, és minden korosztályból arra inspirálja a nézőket, hogy többet olvassanak. Ma már sok BookTube csatornának több százezer feliratkozója van és világszerte léteznek csatornák többek között angol, portugál, olasz, francia és spanyol nyelven is.


Mit csinál egy BookTuber?

A BookTuberek mindenféle tartalmat közzétesznek az olvasási vlogoktól kezdve a könyvkritikákon át a könyvekről szóló összefoglalókig. Néhányan még könyvekkel kapcsolatos eseményeket is rendeznek, hogy összehozzák a közösséget és személyesen is találkozhassanak egymással.

Bár a BookTuberek többsége a fiatal felnőtt irodalomra összpontosít, sokan foglalkoznak más műfajokkal is. Vannak videók, amelyekben a fiatal felnőtt irodalmat bírálják és vitatják meg, de más műfajok, például klasszikusok, sci-fi, fantasy, irodalmi regények, gyermekirodalom, képregények, romantikus regények és nem szépirodalmi művek is képviseltetik magukat.

Christine Riccio (PolandBananasBooks) gyakran a BookTube úttörőjeként ismert, és az egyik első BookTuber lett, aki nagy követőszámra tett szert. Mellette a jelenleg a legtöbbet feliratkozott BookTuberek közé tartozik: Bel Rodrigues (belrodrigues), Jack Edwards (Jack Edwards), Isabella Lubrano (Ler Antes de Morrer), Tatiana Feltrin (tatianagfeltrin), Cindy Pham (withcindy), Hannah Azerang (A Clockwork Reader), Pam Gonçalves (PamGonçalves), Ariel Bissett (ArielBissett), Kat O'Keefe (katytastic), Clau R. (ClauReadsBooks), Dakota Warren (Dakota Warren), Carley Thorne (uncarley) és Jesse George (Jesse the Reader).

A BookTube közössége nagyrészt átfedésben van a YouTube szélesebb írói közösségével. Gyakori, hogy az egyes írók egyben BookTuberek is, így videóik között szerepelhetnek írói tanácsok vagy szerzői naplók. Ezek a BookTuberek hatással vannak a közösségre, mivel saját könyveiket írják, publikálják és népszerűsítik a csatornájukon. A YouTube-on kívül a BookTuberek olyan könyv- és YouTube-kongresszusokon is megtalálhatók, mint a YallFest, a BookCon, vagy a VidCon.


Tartalmak

„A BookTube-videók is általában egy sor formátumot követnek, gyakran a szélesebb "könyves" kultúrára és lexikonra támaszkodva. A BookTube-on belül vannak felismerhető arcok, valamint a kiadói közösség által létrehozott tartalmak.”

A kiadók gyakran használják a BookTube-ot új kiadványok reklámozására, és a kiadói ágazat növekedési forrásának tekintik. A megalakulása óta könyvtrailerekkel, a meglévő BookTuberekkel kötött szerződésekkel, saját BookTube websorozataikkal, valamint a független BookTuberekkel szájról szájra terjedve reklámozzák a könyveiket, általában ARC-k (Advanced Reader Copies) biztosításával.

A BookTuberek többféle típusú videót forgatnak:

Vannak a spoilerrel vagy anélkül készült kritikák, amelyek részletezik, hogy a Booktuberek mit szerettek vagy mit nem szerettek az adott könyvvel kapcsolatban, a könyvkiadók által biztosított ARC-ket értékelő videók vagy amikor a könyvesboltban tett kirándulásukról szóló vásárlásaikról és az általuk egy bizonyos időn belül megvásárolt könyvekről adnak áttekintést egy videó keretein belül. Ezzel szemben az unhaul videók olyan videók, amelyekben a BookTuberek olyan könyvekről beszélnek, amelyeket eltávolítanak a gyűjteményükből. Vannak még a könyvespolc-túrák, amelyekben a BookTuberek megmutatják a nézőnek a könyvespolcukat, általában minden egyes könyvet leírva, miközben végig mennek, a readalongs, amelyekben a BookTuberek kiválasztanak egy könyvet, és arra ösztönzik a nézőket, hogy kövessék őket, a TBR (to be read) videók, amelyekben a BookTuberek felsorolják, hogy mit szándékoznak elolvasni a közeljövőben, a wrap-up videók, amelyekben felsorolják azokat a könyveket, amelyeket a BookTuber egy adott időszakban, általában egy héten, hónapban vagy évben elolvasott, valamint a vita-videók, az együttműködések, az interjúk szerzőkkel és a könyv előfizetéses dobozok kibontásáról is. A legtöbb tartalom hasonló vagy ugyanaz, mint a többi könyves közösségi oldalon, csak a Bookstagram főleg a képekre, a könyves blogok a szövegre, a BookTube pedig a videós tartalmakra helyezi a hangsúlyt. 


Végszó

Rengeteg mindent lehetne még elmondani a könyves közösségi oldalakról és tartalmaikról, esetleg saját nyelvezetükről, kifejezéseikről. De fontosnak tartom megjegyezni, hogy a közösségi médiát gyakran ért kritikák ellenére az említett könyves közösségi oldalak nagyon jó példái annak, hogy mennyire pozitív, közösségformáló és a sokszínű kultúra terjesztése szempontjából is nagyon értékes közösségi platform is létrehozható ugyanazokon az alapokon.




Források:

Könyves közösségi oldalak I. - Bookstagram


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése