keresés

2023. május 20., szombat

Most akkor hogyan használják a fiatalok a közösségi médiát?

2023 tavaszán két nagy volumenű kutatás tett kísérletet arra, hogy feltérképezze, a magyar tinédzserek hogyan, mire és milyen tudatossággal használják a közösségi média platformokat. Átfedés van a kettőjük által közölt eredményekben, noha nem sok. Az viszont egyértelműen látszik, milyen fontos jelenségről van szó.

Egy magyar közösségi médiás ügynökség 2019-től kezdődően kétévente megvizsgálja, hogyan és mire használják a közösségi médiát a magyar tinik. A kérdőíves kutatás tárgya a 14-25 éves fiatalok online szokásainak vizsgálata, amelyben idén 3202 fő vett részt. Az önbevallásos válaszadással begyűjtött adatokból kiderült: a magyar tinik majdnem fele (44%) napi 4 óránál többet használja a telefonját internetezésre, a felük önkritikával élve túl soknak is tartja ezt. Szinte minden élethelyzetben: vécén, tanulás közben, filmnézéskor használják. Ugyanakkor a használat célja elsősorban a barátaikkal való kapcsolattartás, mellette ott a TikTok-videók és streaming filmek nézése. „A családi programok azért beférnek az öt legtöbb időt elnyelő tevékenység közé. Rádiózás, tévézés, online olvasgatás a top 10-ben sincs náluk.”

A platformhasználat tekintetében az abszolút favorit a Messenger és az Instagram, de TikTok is erősen jön fel. Ellenben a YouTube és Facebook használata visszaszorulóban van. Ugyancsak érdekes adat, hogy ha tájékozódni akarnak a világ dolgairól az elsődleges forrásuk „az Instagram és a Facebook, majd a TikTok, ezek 60 százalék feletti népszerűségnek örvendenek e téren. Utána jönnek csak hírportálok 40 százalék körüli eredményekkel (az Index és a 24.hu).”

Ezzel szemben az Ifjúságkutató Intézet márciusi kutatásában más eredmények születtek. Módszertanukat tekintve annyit osztottak meg, hogy 15-29 évesek körében készült reprezentatív, 1000 fős kutatást bonyolítottak le. Az ő esetükben a platformhasználati sorrend a Facebook, YouTube és a TikTok. Az Instagramról épp csak annak kapcsán tettek említést, hogy mennyire befolyásolja a fiatalokat az ott látott tartalmak.

A kutatási eredményektől függetlenül megállapítható, hogy hangsúlyos szerepet játszik a magyar fiatalok életében a közösségi média. Annak érdekében, hogy a káros befolyását elkerüljük, érdemes lehet amerikai mintára foglalkozni és javaslatot tenni a tudatos közösségi média használat módjára.

Fő forrás: kreatív.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése