Az álhírek behálózzák a mindennapi életünket, a félelem tőlük mégis egy új jelenség. Egy évtizede egy mai álhír csupán egy médiahack lett volna, egy jó buli arról, hogyan sikerült átverni a fősodratú médiát. Ma azonban sok mindent használnak az álhírekre, csak a jó buli kifejezést nem. De mennyire racionális ez a félelem? Mennyire szővik át az álhírek a mindennapi életét az átlagos felhasználóknak? Honnan jöttek az álhírek, és miért? Ehhez hasonló kérdések merülhetnek fel az átlagfelhasználóban a téma kapcsán. Ugyanakkor a felhasználókon túl a nemzetbiztonság számára is kiemelkedő fontosságú az álhírek tanulmányozása, hogy megfelelően tudjanak reagálni a jelenségre, legyen annak terjesztője Trump, vagy a kibernetikai hadviselésre szakosodott orosz trollfarmok. A fokozott kutatás, ami jelenleg a témában zajlik tehát nem indokolatlan, sőt. Az Ai forradalma által lehetőség nyílik olyan szintű finomhangolására az álhíreknek, ami kérdéses, hogy egyáltalán kiszűrhető lesz-e. Ugyanakkor kísérletek bizonyítják, hogy a felhasználók képezhetőek. Ez a kettősség pont annyira tartja bizonytalanságban az egész témát, mint az álhírek a világot
Az Álhírekkel Teli Közösségi Média Árnyéka
Becslések szerint az Instagram 45 százaléka, a Twitter 15 százaléka és a Facebook-fiókok 5 százaléka botokból
áll. A közösségi oldalak követői 5–30 százaléka lehet hamis. Egyes
hírességek milliós követőt vesztettek el platform tisztítások során. A
botok tevékenységét több kutatás is megfigyelte az Amerikai
elnökválasztások, a koronavírus pandémia, és az orosz ukrán háború
kapcsán. A
vizsgálatok többsége a Twitteren történt meg felhasználói fiókokat
vizsgálva. Az amerikai elnökválasztáson a diskurzus egyötödéért voltak
felelősek az oroszokhoz köthető botok, majd a pandémia beköszöntével az
ismert Twitter botok 66%-a állt át koronavírus álhírek gyártására, amit a
15 legnépszerűbb hasteg alapján elemeztek. A következő váltás az
orosz-ukrán háborúval történt, amikor az álhírek 59%-a 2022 márciusában
onnan származott, és a koronavírus hírek teljesen eltűntek. Adelaide-i
Egyetem kutatói 5 millió háborúval kapcsolatos tweetet elemeztek, melyek
60-80%-át adták a botok. A vizsgálat szerint ez olyan jelentős volt,
hogy az általuk kiváltott szorongás jelentősen fokozhatta az Ukrajnából
való menekülést, vagy éppen maradást. A legnépszerűbb álhírek elsősorban
az ukrán biolaborokról, ukrán színészkatonákkal, a lebombázott Maripuli
szülészettel, és a CNN álhírterjesztésével foglalkozott. Magyarországi
vizsgálatok azt találták, hogy az orosz narratívával szó szerint
megegyező posztok tömege született. "Az oroszbarát trollok folyamatosan
ugyanazt a három-négy narratívát terjesztették a háború igazolásához,
amelyek a háború első napjaiban terjedtek a legintenzívebben. A
Magyarországon terjedő narratívák többsége nem itthonról eredeztethető. A
két legelterjedtebb narratíva („Ukrajna nem létezik”,
„ukrán színtársulat”) külföldi befolyásolási kampányokhoz
kapcsolódott." A legfrissebb álhírek pedig az elmúlt időszak válságaiból
keletkezett gazdasági nehézségekből próbál meg nyereséget csinálni.
Koreában két bankról is azt terjesztették, hogy likviditási problémákkal
küzdenek, és, hogy bármikor elrendelhetik a betétkivonás
felfüggesztését, ezzel ösztönözve az ügyfeleket értékeik kivonására.A trollok elsősorban az adott ország legnépszerűbb közösségi oldalait célozzák meg, illetve, ahol a legkönnyebben engedi a platform a működésüket. A bot stratégiáknak számos módja van. A Hastageltérítésnél átveszik a népszerű hastageket, hogy saját üzenetük csatolják alá, emellett a hiteles üzeneteket tömegesen jelölik meg spamnek, hátha eltávolítják az oldalról. De az sem ismeretlen, hogy híres felhasználókat jelölnek meg, ha azok ugyanis reagálnak, azok nagyszámú táborához is eljut az üzenet. Donald Trump leváltása után kimutathatóan visszaestek a Twitteren az álhírek. De szimpla tömegükkel is képesek eredményt elérni, a tweetjeik száma miatt az oldalak algoritmusa saját maga kezdi népszerűsíteni és a felhasználók elé tenni az álhíreket. Az állprofilok gyorsasága miatt sikeresen lehet elhomályosítani az információk forrásait, amiben a leginkább érdekelt a jelentős trollfarmmal rendelkező Oroszország, ami rajtuk keresztül képes elhatárolódni a terjesztett üzeneteiktől, és dezinformációktól. Ennek ellenére több kutatás is azt bizonyította, hogy a "botaktivitás nem hatékony befolyásolási tényező egy-egy adott témában." Az első számú veszélyük inkább a felhasználói élmény rontása, és a tömegbázis látszatának a keltése. "Ha te azt gondolod, hogy a Facebookon mindenki oroszbarát, akkor kevésbé mersz majd ellentmondani, ha neked nincs erős véleményed a témában". Továbbá a felhasználók nem tudják a botok jelenléte miatt kivel is kommunikáljanak, és az általuk gyártott spam eláraszthatja a feedjüket.
A woke, az AI és a Techcégek Politikája
Újabb Ai Alternatíva
Többek között azt kifogásolja a milliárdos tech guru, hogy az OpenAi szembe menve teljesen a nevével, már nem nyílt forráskódú non-profit cég, hanem profitorientált, zárt cég, ami a Microsoft keretein belül működik. Musk szavaival élve „gyakorlatilag a Microsoft irányítja”. A felhasználó adatbázis részéről is komoly megjelenő kritika a cenzúra terén az Ai
A Woke a Jelenlegi Nyugati Kultúrában és Médiában
Az Álhírek Hordozói
Bérkommentelők és Botok, sokszínű eszköztár
A
bérkommentelők alapelve egyszerű, ha sokat ismételgetnek valamit, az
előbb utóbb igazzá válik az emberek számára. "Nemcsak a posztok, hanem a
felhasználók szintjén is kiterjed" a propaganda. Célzott üzenetek
sulykolásával könnyen kelthető egy tömegvélemény illúziója,
ami onnantól az egyént befolyásolja. Hirtelen felvetülhetnek olyan
kérdések, amik korábban nem igazán fogalmazódtak meg, ami a propaganda
egyik árulkodó jele is. Ilyen egy hirtelen berobbanó téma, kísértetiesen
hasonló szóhasználattal. De megtörténhet az ellenkezője, és pont a
vélemény elnyomása kerülhet előtérbe, például tömeges downvote-al.
Minden esetben a megrendelő igényei kerülnek előtérbe. Erre
használhatnak embereket, de ott mindig hiba lehetőség lesz a
kommunikációs képesség egyénenként. A másik lehetőségnek ott vannak a
botok, ám ott pont a reakció hihetősége hiányzik, egy beszélgetés
könnyedén felfedheti a limitált lehetőségeit a gépeknek, mivel a
szövegeikből sokszor árad a copy paste érzése, nem úgy reagál ahogy egy
ember tenné. Elemzések szerint "2016-os Trump melletti orosz
médiahadjárat csupán a Twitteren elért 70 százalék 1 százalékát tudta
valamennyire megmozgatni. A felhasználók többsége ráadásul republikánus
szavazó volt, és a kutatás nem talált összefüggést a szavazók
véleményének változása, a polarizáció vagy a politikai preferenciák
változásai és a trollhadjárat között." Azonban a chatgpt és hasonló
language modellek megjelenése felboríthatja a meglévő 'piacot'.
Chatgpt, Language modellek és az Ai
A tulajdonosok hivatalosan nem adják licenszbe a modelljeiket ilyen célkora, azonban ez nem akadályozza meg, hogy hasonló alapelveken saját modelleket traineljenek, illetve azt sem, hogy olyan programot írjanak ami kijátssza a modell megkötéseit. Erre jó példa a cenzúra megkerülésére szolgáló script, a chatgpt nem tud bizonyos szavak befogadni, ezt teljesen felülírta néhány egyszerű felhasználó.
„Aki uralja egy adott ország médiáját,
az uralja annak az országnak a gondolkodását és azon keresztül az
országot”. - Orbán Balázs
Az álhírek Achilles sarka
Motiváció a kulcsa mindennek
Az Artois Egyetem az UCL és az
ELTE közös kutatás azt próbálta meg kideríteni, hogyan is lehet rávenni
a hétköznapi embereket az álhírek felismerésére, illetve emellett mivel
lehetne elérni, hogy hosszútávon, és aktívan próbálják is kiszűrni
azokat. Hiába fejlesztünk ki bármilyen hatékony módszert ugyanis, ha
maguk az emberek nem tesznek érte önállóan. A két részre bontott csoport
külön feladatokat kapott, ám egy közös vonással. Az ott tanultakat át
kellett adniuk az idősebb rokonaiknak, családtagjaiknak akik kevésbé
értenek az online világhoz. Így amellett, hogy önfejlesztést végeztek,
megjelent egy második motiváció a résztvevőknek, mégpedig mások
segítése. Az emberek amint átkerültek a fogadó pozícióból, ahol a
kutatók nekik tanítanak, az oktató pozícióba, máris hatékonyabban
ismerték fel az álhíreket, hiszen dolgozniuk kellett rajta, hogy a
szeretteiknek tanítani tudjanak. A kísérlet eredménye hasonló lett az
egy hónappal később történő megismétléskor is, bizonyítva, hogy a
megfelelő motivációval elindítható a pozitív változás. A magyar
kultúrában ez a motiváció a család volt, ami viszont nem biztos, hogy
más nemzetekre is alkalmazható.
Nyelv a kulcsa mindennek
Források:
Az Álhírekkel Teli Közösségi Média Árnyéka:
A woke, az AI és a Techcégek Politikája:Az Álhírek Hordozói:Az álhírek Achilles sarka: |





Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése